پیر نارستانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پیر نارستانه
نامپیر نارستانه
کشورایران
استاناستان یزد
شهرستانشهرستان یزد
اطلاعات اثر
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۳۵۵
تاریخ ثبت ملی۱۷ خرداد ۱۳۷۸

پیر نارستانه مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان یزد، در روستائی بربلندای کوه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

زرتشتیان از روز سپندارمذ تشتریا در ماه تير (دوم تير) تا روز آذر ايزد (۶ تير ماه) براى نيايش كردن به آنجا می‌روند. زرتشتیان ۵ روز در این نيايشگاه حضور دارند و اهورامزدا را ستايش می­‌کنند و به روان و فروهر مردگان راه ميهن و ارزش­هاى نيك انسانى درود می‌­فرستند. این زیارتگاه که در گویش دری زرتشتی به آن نورسته می‌گویند دقیقا در فاصله ۴۱ کیلومتری یزد قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی پیر نارستانه[ویرایش]

زیارتگاه پیرنارستانه در ۳۰کیلومتری شرق یزد و در روستایی کوچک در پشت کوه دُربید واقع در ارتفاعات میان یزد و خرانق قرار دارد، این زیارتگاه در دره ای با عمق کم واقع شده و سه طرف آن را کوه احاطه کرده است.

مسیر اصلی رسیدن به نارستانه از اردکان و پس از گذشتن از دشت وسیع خرانق است، اما اخیرا در تحقیقات باستان شناسی، جاده ای قدیمی به طول ۱۰کیلومتر و عرض ۴متر در مسیر تفت کشف شده که دیواره های آن تا یک متر سنگ چین است. [۱]

معماری بنای پیرنارکی[ویرایش]

بنای این زیارتگاه در سال ۱۳۲۴ توسط “لعل فیروز” ساخته شد و ساختمان آجری کنونی همان بنای کوچک آن است. در این روستای کوچک حدود ۱۰۰ اتاق با معماری سنتی و با بکارگیری خشت و گل برای زائران ساخته شده است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.