پیر سولاژ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پیر سولاژ
زادهٔ۲۴ دسامبر ۱۹۱۹
ردز
درگذشت۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۰۲ سال)
نیم (شهر)، جمهوری پنجم فرانسه
ملیتفرانسه

پیر سولاژ (انگلیسی: Pierre Soulages؛ زادهٔ ۲۴ دسامبر ۱۹۱۹ – درگذشتهٔ ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲) نقاش و مجسمه‌ساز اهل فرانسه بود.

بسیاری پیره سولاژ را نقاش رنگ سیاه و نور نامیده‌اند چون در تمام نقاشی‌های او که تماماً به سبک آبستره کشیده می‌شوند رنگ سیاه نقش کلیدی دارد. او همیشه به رنگ سیاه علاقه ویژه‌ای داشته و خودش می‌گوید که رنگ سیاه همیشه با او بوده‌است.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

پیر سولاژ در ۱۴ سالگی در یک گردش علمی از طرف مدرسه از خرابه‌های یک بنای مشهور رومی در زادگاهش دیدن کرد و بسیار تحت تأثیر قرار گرفت. چنان‌که خودش می‌گوید: همان موقع دریافتم که باید یک هنرمند شوم. او در سال ۱۹۴۶ میلادی زادگاهش را به قصد پاریس ترک کرد. ابتدا دربارهٔ سزان و پیکاسو تحقیقاتی انجام داد و چندین بار از لوور دیدن کرد و بالاخره آثارش تراکم شکل به صورت خطی نمایان شد.[۲]

در سال ۱۹۴۷ میلادی نمایشگاه مشهور او با موضوع تنهایی بی‌انتهای طبیعت با استفاده از ساقه درخت گردو، بنزین و روغن بر روی کاغذ برپا شد. بعدها در آثارش همچون کار روی خط، ولی خطوط ملایم تر و رنگهای شفاف تر و هماهنگتر و حتی گاهی رنگبری روی بوم دیده می‌شود.

پیر سولاژ دربارهٔ نقاشی‌های خود می‌گوید:

این‌طور به نظر می‌رسد که یکی از تمایلات بیان شده من در نقاشی‌هایم زمان است. از نظر زمان و ارتباطش با فضای لایتناهی، در مرکز آثارم قرار دارد.

پیره سولاژ در یکی از مصاحبه‌های خود گفته‌است:

«از سنین کودکی به رنگ سیاه علاقه ویژه‌ای داشته و به خاطر می‌آورم که در سن شش سالگی وقتی که مشغول کشیدن خط‌های پهن و سیاه رنگی بودم خواهر بزرگترم از من پرسید که چه می‌کنم و من در جواب گفتم دارم برف می‌کشم.»

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «پیر سولاژ نگارگر سیاهی‌ها». رادیو فردا.
  2. «سبک نقاشی‌های پیر سولاژ». تازه‌های جهان.

پیوند به بیرون[ویرایش]