پرواز ایرفلوت ۶۵۰۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرواز ایرفلوت ۶۵۰۲
هواپیمای آئروفلوت توپولف-۱۳۴ شبیه به هواپیمایی که سقوط کرد.
سانحه
تاریخ۲۰ اکتبر ۱۹۸۶
علتتوپولف-۱۳۴
محل حادثهفرودگاه بین‌المللی کورومچ
هواپیما
نوعتوپولف-۱۳۴
شرکت هواپیماییآئروفلوت
شماره دمCCCP-65766
مبدا پروازفرودگاه کولتسوو
توقف‌گاه بین‌راهKuibyshev Airport
مقصدفرودگاه گروزنی
کشته‌شدگان70
بازماندگان24

پروازایرفلوت ۶۵۰۲ پروازی داخلی در اتحاد جماهیر شوروی بود که از سوردلوسک (در حال حاضر یکاترینبورگ) به مقصد گروزنی که در تاریخ ۲۰ اکتبر سال ۱۹۸۶ به علت سهل انگاری خلبان سقوط کرد. هفتاد نفر از نود و چهار مسافر و خدمه کشته شدند.

خدمه پرواز[ویرایش]

خدمه هواپیمای Tu-134A با شماره سریال ۶۲۳۲۷ تولید شده در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۷۹ شامل خلبان الکساندر کولی اف، کمک خلبان گنادی ژیرنو، افسر ترابری ایوان موخونکو، مهندس پرواز کیوری خامزاتف و سه خدمه پرواز بودند.[۱]

سانحه[ویرایش]

در حالی که نزدیک فرودگاه کوروموچ بودند، خلبان با کمک خود شرط‌بندی کرد که قادر به فرود بدون دیدن بیرون و با پنجره‌های پوشیده کابین می‌باشد.[۲] خلبان اخطار نزدیک شدن به زمین را در ارتفاع ۶۲–۶۵ متری زمین نادیده گرفت و به دستورالعمل ارتفاع گرفتن مجدد عمل نکرد. هواپیما با سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت فرود آمد و نهایتاً در حالت واژگون متوقف گردید. شصت و سه نفر در دم جان باختند و هفت نفر دیگر در بیمارستان فوت کردند. در میان مسافران چهارده کودک وجود داشت که همگی جان سالم به در بردند.

اگرچه کمک خلبان تلاشی برای جلوگیری از سانحه نکرد ولی پس از حادثه سعی کرد به آسیب دیدگان کمک کند. وی در راه انتقال به بیمارستان در اثر سکته قلبی درگذشت.[۳] خلبان محاکمه و به پانزده سال حبس محکوم شد که بعداً به شش سال کاهش یافت.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. "Катастрофа Ту-134А Северо-Кавказского УГА в а/п Курумоч (Куйбышев)" (به روسی). Airdisaster.ru. Retrieved 2 December 2013.
  2. "Катастрофа Ту-134А Северо-Кавказского УГА в а/п Курумоч (Куйбышев)" (به روسی). Airdisaster.ru. Retrieved 2 December 2013.
  3. "Blind Landing on a Dare Killed Dozens, Paper Says: Soviets Disclose October Airliner Crash". Reuters. 5 June 1987. Soviet Russia said the co-pilot died of heart failure while trying to rescue passengers.
  4. Moonspell (4 January 2016). "Совершенно секретные фотографии авиакатастрофы в Самаре" (به روسی).