ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/تولیت آستان قدس رضوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تولیت آستان قدس رضوی[ویرایش]

با تشکر از کاربر نامزدکننده بابت صبوری در گفب و با توجه به رعایت شدن همه شرایط برگزیدگی، فهرست مستحق دریافت ستاره بنفش شد.--Shobhe ‏۲۰ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۴۷ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

تولیت آستان قدس رضوی (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری)

  • ۸۶۱ روز پیش نامزد شده‌است.

نامزدکننده: فاطمه جان (بحثمشارکت‌ها) ‏۱۶ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۴:۱۹ (UTC)[پاسخ]
ناظر: Shobhe

بررسی ابتدایی کاربر شبهه

  • سلام خدمت کاربر فاطمه گرامی؛ خوشحالم که اولین گفب خود را آغاز کردید و امیدوارم در آن موفق باشید. این فهرست را پیش از این قصد برگزیده کردنش داشتم که شما پیش قدم شدید. چه قدر هم خوب… در نگاه اول، چند مورد:
  1. تمام کسانی که نام بردید را، اگر سرشناس می‌دانید و فکر می‌کنید قواعد سرشناسی اجازه می‌دهد که در ویکی صفحه داشته باشند، پیوند بدهید؛ حتی پیوند قرمز. و کسانی که احتمال می‌دهید سرشناس نیستند، پیوند ندهید و همیطور مشکی باشند. (نکته: اینکه یک شخص فقط تولیت آستان قدس بوده‌است، لزوماً برایش سرشناسی نمی‌آورد)
  2. بخش «پیشینه» نیاز به تقسیم‌بندی ندارد. پس زیر بخش «آستان قدس رضوی» را از آن حذف کنید.
  3. مقاله حرم امام رضا، مقاله خوب است؛ یعنی می‌توانید از مطالبش در اینجا استفاده کنید. با توجه به آن مقاله، کمی این پیشینه را توسعه دهید. تا پیش از صفویه، مقام تولیت یک مقام رسمی نبوده‌است، پس بیشتر بر روی پیش از صفویه در این بخش تمرکز کنید.
  4. در مقالات و فهرست‌ها، هیچگاه عنوان مقاله را بر روی یکی از بخش‌های مقاله یا فهرست قرار نمی‌دهیم؛ مثلاً یک مقاله با عنوان «امام رضا»، یک بخش یا زیربخش با عنوان «امام رضا» نباید داشته باشد. الان در این مقاله که «تولیت آستان قدس است» یک بخش داریم با عنوان «تولیت» و این صحیح نیست. توصیه می‌کنم به «متولیان» تغییرش بدهید.
  5. برخی از پاورقی‌های منبع ندارند. احتمال می‌دهم منبع داشته‌اند و شما با زدن اینتر، منبع را به پراگراف بعدی منتقل کردید، این را تصحیح کنید. (برای مثال ۶ پاراگراف اول دوره صفویه منبع ندارند)
  6. برخی لینک‌ها اشتباهی هستند، مثلاً «حسن زاهدی» در ردیف ۱۶ در عصر پهلوی، به یک بازیگر پیوند داده شده‌است که در زمان تولیت نهایتاً ۷ ساله بوده؛ بنابراین یک دور چک نمایید که پیوندها درست زده شده باشند.
  7. در بخش «پیوند به بیرون»؛ سایت‌های بسیاری هستند که می‌توان پیوند دهید؛ مثلاً سایت آستان قدس، سایت تولیت و…

موارد درخواستی جناب شبهه بزرگوار

  1. ✔Y انجامیده شد
  2. ✔Y انجامیده شد
  3. ✔Y انجامیده شد
  4. ✔Y انجامیده شد
  5. ✔Y انجامیده شد
  6. ✔Y انجامیده شد
  7. ✔Y انجامیده شد

تا حد امکان موارد درخواستی اعمال شد؛ لذا با بررسی مجدد حقیر را راهنمایی بفرمایید. با تشکر fatemehبحث ‏۱۷ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۳۵ (UTC)[پاسخ]

بررسی اول کاربر شبهه

  • کاربر فاطمه خداقوت… جدول به جدول برویم تا نظم امور هماهنگ شود. ابتدا جدول جمهوری اسلامی:
  1. هر سه متولی در عصر جمهوری اسلامی، سرشناس هستند و صفحه دارند. به صفحه آنها لینک بزنید.
  2. منابع مورد استفاده در سه متولی عصر انقلاب، سایت‌های خبری هستند؛ آیا در آن کتاب «متولیان و نائبان تولیت» چیزی در این خصوص هست که منابع را جایگزین یا حداقل اضافه کنید؟
  3. حالا که مشخص شد آخرین تولیت آستان قدس در عصر پهلوی، استعفاء داده‌است، در جدول توضیحات واعظ طبسی بنویسید که انقلاب شد، و پس از انقلاب تولیت استعفاء داده بود و خمینی، واعظ را سرپرست قرار داد. اینکه واعظ قبلاً چه بوده و چه عنوانی داشته‌است هم شاید به جامعیت جدول بیافزاید. الان این جدول جمهوری اسلامی توضیحاتش، نسبت به توضیحاتی که در جداول قبلی هست، ناقص می‌باشد.
  4. عبارت «انقلاب اسلامی»، یا «انقلاب ۵۷» اشتباه است، تبدیلش کنید به «جمهوری اسلامی».
  5. در بالای جدول مربوط به جمهوری اسلامی نوشته‌اید: «فهرست متولیان و نائب التولیه‌های آستان قدس رضوی در دوره انقلاب اسلامی» در حالی که در این عصر عملاً نائب التولیه حذف شده‌است و حکومت فقط یک متولی وضع می‌کند. نائب التولیت نداریم و فقط یک معاون امور اجرایی و اقتصادی از جانب خود تولیت انتخاب می‌شود. پس بنویسید: «فهرست متولیان آستان قدس رضوی در دوره جمهوری اسلامی»
  6. هر دوره، یک توضیحات دارد؛ اما عصر جمهوری اسلامی، ندارد. برایش یک توضیح بنویسید؛ ساختارش چه تغییری کرد پس از انقلاب، چه قوانینی به آن اضافه شد؟ حتی در دوره‌هایی هم تغییراتی در قوانین شکل گرفت؛ مثلاً در امتداد تولیت طبسی در رهبری خامنه‌ای یک اختلاف شکل گرفت. به اینها اشاره کنید.
  7. در خصوص مروی نیز کمی توضیح بدهید. او هرچند در تهران کمی شناخته شده‌است، اما در سایر نقاط شناخته شده نبوده و حتی الان هم نیست. بگویید چه رزومه‌ای داشته و چه کرده‌است. (نکته: باید به خلاصه نویسی و اینکه به اضافات نپردازید حتماً دقت داشته باشید. فقط آنچه که به تولیت وی مربوط می‌شود؛ یعنی چه کرده که مناسب تولیت دیده شده‌است)

بسیار عالی. دفعه قبل من مخالفت کرده بودم چون فقط بر دوره بعد از جمهوری اسلامی تمرکز شده بود. فقط اسامی متولیان به مقالات لینک شود. --سید (بحث) ‏۱۷ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۴۴ (UTC)[پاسخ]

موارد درخواستی جناب شبهه در بررسی اول

  1. ✔Y انجامیده شد
  2. ✔Y انجامیده شد
  3. ✔Y انجامیده شد
  4. ✔Y انجامیده شد
  5. ✔Y انجامیده شد
  6. ✔Y انجامیده شد برخی مطالب اضافه شد اما ان شاء الله به مرور زمان مطالب بیشتری یافتم؛ اضافه خواهم کرد.
  7. ✔Y انجامیده شد
  • تشکر از راهنمایی‌های ارزشمند. ان شاء الله منتظر ادامه بررسی و اعلام نظر حضرتعالی هستم.

مورد درخواستی جناب سید بزرگوار

  • تا حد امکان افراد سرشناس به مقالات پیوند زده شده‌است. باز هم به روی چشم، ان شاء الله در ادامه بررسی بیشتری خواهد شد و تشکر از راهنمایی ارزشمند حضرتعالی و مشارکت در اعلام نظر

fatemehبحث ‏۱۸ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۱۳ (UTC)[پاسخ]

بررسی دوم کاربر شبهه

  • کاربر فاطمه ضمن عرض خداقوت، چند نکته ابتدایی باقی مانده از بخش جمهوری اسلامی و بعدش شروع جدول دوره پهلوی
  1. کلمه دوره را به ابتدای بخش «جمهوری اسلامی» همچون باقی دوره‌ها بیافزایید.
  2. تاریخ تولد و وفاتی که در جدول اسم هست را با یک اینتر به خط زیرین اسم منتقل کنید.
  3. جدول واعظ طبسی سابق دو دوره بود، یک دوره سرپرستی، یک دوره تولیت. به همان شکل سابق باید باشد؛ یعنی ما در بخش جمهوری اسلامی چهار دوره تولیت داشتیم. یک سرپرستی (که تولیت گویا خود خمینی بوده‌است) سه دوره تولیت.
  4. اگر بندی قبلی را اجرا کردید، لازم نیست دو توضیح داشته باشیم. همین یک توضیح مفصل برای دو دوره کفایت می‌کند.
  5. این جمله در توضیحات طبسی «واعظ طبسی توجهی ویژه به حفظ و احیای موقوفات رضوی داشت» زائد و وصفی است. نیازی به آن نیست حذفش کنید.
  6. این جمله «وی در دوران تولیت خود درآمدش از حق‌التولیه را صرف توسعهٔ اماکن فرهنگی و مذهبی نمود که احداث ساختمان جدید کتابخانهٔ مرکزی آستان قدس، صحن جمهوری اسلامی و رواق دارالولایه از آن جمله است. همچنین حسینیه و کتابخانهٔ امام رضا به انضمام پنج واحد مسکونی در کوچهٔ ناظر، مجتمع مسکونی ثامن‌الائمه و مجتمع آموزشی بانو واعظ طبسی را در خواجه‌ربیع وقف کرد» نیز وصفی است. همینکه ساختمان جدید کتابخانهٔ مرکزی آستان قدس، صحن جمهوری اسلامی و رواق دارالولایه در کارنامه او صورت گرفته کافیست.
    فعلاً همین‌ها تا بعد بازنگری محتوایی نهایی صورت بگیرد. اما جدول پهلوی:
  7. «سید جلال‌الدین تهرانی» به خاطر ریاستش بر شورای سلطنت و «محمدصادق امیر عزیزی» احتمالاً به خاطر آخرین تولیت پهلوی سرشناس باشند. به آنها نیز پیوند بزنید. این محمدصادق امیر عزیزی را مطمئن نیستم. فعلاً پیوند بدهید تا بعد.
  8. تاریخ ولادت و مرگ این آقایون مشخص است. در صفحات خودشان هست. اگر در کتاب هم باشد چه عالی. به جدول بیافزایید. مثل دوره جمهوری اسلامی
  9. آیا تاریخی که درج کردید در جدول قاجار شمسی است؟ احساس می‌کنم قمری است. چون تاریخ آخرین متولی قاجار با اولین متولی پهلوی نمی‌خواند.
  10. احمد شاه آخرین شاه قاجار تا ۹ آبان ۱۳۰۴ شاه ایران بود، شروع سلطنت رضا شاه نیز ۲۴ آذر بوده‌است و آغاز تولیت محمدولی خان اسدی ۴ آذر است. بین تولیت و سلطنت ۲۰ روز فاصله است. چه کسی محمد ولی خان را به تولیت منصوب کرده‌است؟ آیا این مشخص است؟ اگر بله، در توضیحاتش بنویسید.
  11. توصیه می‌کنم صفحه «غلامحسین اشرفی» را نیز بسازید.

موارد درخواستی جناب شبهه در بررسی دوم

  1. ✔Y انجامیده شد
  2. ✔Y انجامیده شد
  3. ✔Y انجامیده شد
  4. ✔Y انجامیده شد بله در توضیح هم به سرپرستس و هم به تولیت در تاریخهای متفاوت اشاره شده‌است.
  5. ✔Y انجامیده شد
  6. ✔Y انجامیده شد
  7. ✔Y انجامیده شد هر دو شخص دو بار در منصب تولیت فعالیت داشتند. در جدول دو دفعه اسم هر کدام پیوند زده شد. به نظر میاد محمدصادق امیر عزیزی بخاطر اینکه منصب وزارت در زمان شریف امامی و امینی و اسدلله علم را داشته؛ وی هم سرشناس باشد.
  8. ✔Y انجامیده شد
  9. ✔Y انجامیده شد تاریخهای درج شده در دورهٔ قاجار قمری می‌باشد. در هر دو جدول (قاجار و پهلوی) تاریخهای قمری و شمسی درج شد.
  10. ✔Y انجامیده شد عبارت مختصری یافت شد که اضافه کردم.
  11. در حال انجام...
  • منتظر بررسی‌های بیشتر شما بزرگوار جهت تکمیل فهرست هستم. موید باشید. با تشکر

fatemehبحث ‏۲۰ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۴۲ (UTC)[پاسخ]

بررسی سوم کاربر شبهه

  1. در ستون تاریخ آغاز و تاریخ پایان، از مخفف «ش» برای هجری شمسی استفاده کردید. به استاندارد تبدیلش کنید؛ یعنی «ه‍. ش»
  2. «محمدولی خان اسدی» اولین تولیت آستان در دوره پهلوی، تا تیر ۱۳۱۴ تولیت بوده‌است. بعدش به خاطر ماجرای گوهرشاد خلع و اعدام می‌شود. با این توصیف، تاریخ ۴ اسفند ۱۳۱۴ که در ستون پایان کارش آوردید اشتباه به نظر می‌رسد. ضمناً این تاریخی که شما آوردید با تاریخ آغاز بعدی تداخل دارد؛ یعنی در دوره‌ای آستان دو تولیت داشته‌است… احتمالاً دچار اشتباه تایپی شده‌اید.
  3. به مطالب بالا که عرض کردم، خوب است در توضیحات «محمدولی خان اسدی» اشاره کنید. منبعش را خواستید بفرمایید عرض کنم
  4. «وی در سال ۱۳۱۵ش طی قراردادی تمامی املاک مزروعی» ش را به ه‍.ش مبدل کنید. در کل مقاله این را یک بار مرور کنید.
  5. در دوره دوم پهلوی آوردید: «وی در دوازده دی ۱۳۲۰ از مقام استانداری و نیابت تولیت برکنار و به وزارت کشور فراخوانده شد.» اما گویا پاکروان به جهت سرکوب قیام مسجد گوهرشاد، بازخواست و حتی بازداشت و در نهایت برکنار شد. اینطور که متن شما می‌گوید، او را به خاطر پستی مهم‌تر برکنار شد. احتمالاً نیاز به بازنویسی دارد.
  6. در خصوص «علی منصور» آورده‌اید که: «وی بعد از برکناری از نیابت تولیت مجدد نخست‌وزیر شد.» این مطلب اینطور می‌نماید که وی به خاطر اینکه بخواهد نخست‌وزیر بشود، از تولیت برکنار شد، در حالی که کلا او را برکنارش کردند و تقریباً بین خلع از تولیت تا نخست‌وزیری او، ۶ سال فاصله است. پس این متن باید بازنویسی شود.
  7. «احداث ساختمانی سه اشکوبه که زایشگاه بیمارستان در آن متمرکز بود» کدام بیمارستان؟
  8. در خانه محمدولی خان اسدی، سال تولدش را چنین «(–ه‍.ش)» نوشته‌اید. اگر سالش مشخص نیست، نیازی به هیچ چیزی نیست، و اگر یکی از آنها مشخص است، مشخص کنید که سال مرگ است یا تولد؛ اصطلاحاً حرف «د» که مخفف درگذشت است، قبل از سال مرگ می‌آید. مثل: «د ۱۳۰۵ ه‍. ش»
  9. عبارت «آخر اسفند ۱۳۲۶ش» دقیق نیست. اگر روزش مشخص نیست بنویسید «اسفند ۱۳۲۶ ه‍. ش». کلمه آخر و اول صحیح نمی‌باشد. همین‌طور «آخر فروردین ۱۳۳۸ش» و «اول اردیبهشت ۱۳۳۸ش» و «اول خرداد ۱۳۴۶ش»
  10. سال ولادت «سید جلال‌الدین تهرانی» نیامده‌است.
  11. بعضی کلمات در جدول و مقاله، شناخته شده نیستند. برای همین نیاز به ارجاع و پیوند به مقاله خودشان را دارند. اگر مقاله نیز ندارند؛ حداقل پیوند قرمزش را درج کنید تا بعداً یا خودتان یا دیگران به تاسیسش مبادرت ورزند؛ مثلاً: روضهٔ منوره، هیئت مدیرهٔ شیلات، اشکوبه، صحن موزه، شرکت فلاحتی خراسان، صحن کهنه، ایوان غربی و… همه اینها را یک دور در مقاله چک کنید.
  12. تاریخ ولادت و مرگ «باقر پیرنیا»، «حسن زاهدی» و «حسن سراج حجازی» نیز ناقص است. باید بر طبق همان مورد تصحیح شوند.
  13. «بیوتات» معادل فارسی اش چه می‌شود؟ جایگزین کنید.
  14. بجز حسن زاهدی، الباقی متولیان سرشناسی دارند، برایشان صفحه را بسازید. (شرط برگزیدگی فهرست، آبی بودن همه سرشناس‌هاست)
  15. پاورقی ۱۰۱ استاندارد نیست. تصحیحش کنید.

موارد درخواستی جناب شبهه در بررسی سوم

  1. ✔Y انجامیده شد
  2. ✔Y انجامیده شد
  3. ✔Y انجامیده شد
  4. ✔Y انجامیده شد
  5. ✔Y انجامیده شد توضیحاتی درج شد لطفاً مطالعه بفرمایید و اگر موردی بود درخدمتم.
  6. ✔Y انجامیده شد
  7. ✔Y انجامیده شد
  8. ✔Y انجامیده شد
  9. ✔Y انجامیده شد
  10. ✔Y انجامیده شد
  11. ✔Y انجامیده شد
  12. ✔Y انجامیده شد
  13. ✔Y انجامیده شد
  14. انجام خواهد شد.
  15. ✔Y انجامیده شد
  • با تشکر از زحمات شبهه بزرگوار؛ منتظر بررسی و اعلام نظر بقیه فهرست هستم. موید باشید.

fatemehبحث ‏۲۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۴۸ (UTC)[پاسخ]

بررسی چهارم کاربر شبهه

  • کاربر فاطمه ضمن عرض خداقوت، تقریباً پهلوی تمام است. به جدول قاجار (مورد علاقه خودم) می‌رسیم.
  1. در جایی آمده: «روزنامهٔ «Gazzete of Persia» در توصیف متولی این دوره می‌نویسد: در مشهد یک نظام حکومتی منحصربه‌فرد حکمفرماست…» خب این نقل قول از روزنامه کجا تمام می‌شود؟ آیا عین عبارت روزنامه را آوردید یا تغییراتی نیز داده‌اید؟ اگر تغییرات داده‌اید که هیچ؛ فقط دو پرانتز «» اول و آخرش بگذارید. اگر تغییرات ندادید، باز «» بگزارید تا ببینم حجمش چقدر است. اگر حجمش زیاد است باید یک تغییری در متنش بدهیم.
  2. «هفده سلگی» غلط املایی
  3. «عباس میرزانایب‌السلطنه» باید «عباس‌میرزا نایب السلطنه» باشد.
  4. افراد ذیل سرشناس هستند باید پیوند آبی داشته باشند: «موسی فراهانی»، «فضل‌االله وزیرنظام نوری»، «محمدخان سپهسالار»، «سعیدخان مؤتمن‌الملک انصاری»، «عبدالوهاب آصف‌الدوله شیرازی»، «محمدتقی‌میرزا رکن‌الدوله»، «فتحعلی‌خان شیرازی»، «ابوالفتح‌میرزا مؤیدالدوله»، «غلامرضا آصف‌الدوله شاهسون»، «میرزامحمود مدیرالدوله»، «سلطان حسین‌میرزا نیّرالدوله»، «مهدیقلی میرزا سهام‌الملک»، «مرتضی قلی‌خان طباطبایی نایینی»، «محمدشفیع صدرالممالک قزوینی»
  5. در جایی آمده: «او با شورشیان همراهی نداشت»؛ خیلی بی مقدمه وارد این شورش شدید. کدام شورش، از جانب چه کسی و چرا؟ کمی توضیح دهید.
  6. «شرح مختصر نافع، شرح جوامع‌الکلام فی قواعدالاحکام علامه حلی، الهدیه الرضویه و رساله‌ای در اثبات سیادت از جمله آثار اوست.» نام کتاب‌ها باید ایتالیک (کج) باشند؛ مثلاً این مورد می‌شود: «شرح مختصر نافع، شرح جوامع‌الکلام فی قواعدالاحکام علامه حلی، الهدیه الرضویه و رساله‌ای در اثبات سیادت از جمله آثار اوست.»
  7. بین تولیت «عبدلله خوئی» و «محمدرحیم بروجردی» دو سال وقفه وجود دارد. به این دو سال وقفه اگر در منابع چیزی وجود دارد، در توضیحات «محمدرحیم بروجردی» گزارشی بیاورید.
  8. «قسمتی از ازارهٔ صحن نو (آزادی) سنگ‌کاری شد.» در این عبارت «ازارهٔ» یعنی چه؟ معادلش را بیاورید.
  9. «عبدالمؤمن‌بن‌ابی‌القاسم‌الحسینی» در استفاده از نیم فاصله، اشتباه است باید بشود: «عبدالمؤمن بن ابی‌القاسم الحسینی»
  10. «و چندین کار دیگر» ابهام دارد. یا حذفش کنید، یا کارها را گذارش کنید.
  11. «صدارت عظمی» فکر کنم غلط املایی است. «صدارت عظمی» صحیح است.
  12. آخرین متولی قاجار، «مرتضی قلی‌خان طباطبایی نایینی» بوده‌است. حالا این «حسین عرب» کیست که در جدول آخر آمده‌است؟ حتی سالش نیز به هیچ دوره‌ای نمی‌خورد. یک بررسی کنید ببینید جایش کجاست.

موارد درخواستی جناب شبهه در بررسی چهارم

  1. ✔Y انجامیده شد
  2. ✔Y انجامیده شد
  3. ✔Y انجامیده شد
  4. ✔Y انجامیده شد غالباً صفحه ندارند که باید صفحات نیز ساخته شود.
  5. ✔Y انجامیده شد
  6. ✔Y انجامیده شد
  7. ✔Y انجامیده شد جستجو انجام شد اگر مطلبی یافت شود، اضافه خواهم کرد.
  8. ✔Y انجامیده شد
  9. ✔Y انجامیده شد
  10. ✔Y انجامیده شد
  11. به نظر می‌آید با توجه به عبارت شفاعت کبری که مترادف با شفاعت عظمی می‌باشد اینجا باید کلمه عظمی با الف مقصوره بیاید و اگر از نوع الف ممدود درنظر بگیریم باید به همراه همزه آورده شود عظماء. اگر نکته‌ای هست درخدمتم.
  12. ✔Y انجامیده شد حسین عرب بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۳۵ نائب‌التولیه بوده که مجموعاً در کنار ۱۸ متولی در این بازه زمانی فعالیت داشته لذا در بین جداول نمی‌توان قرار داد بنابراین به نظر بهتر است همین‌جا به صورت جدول جداگانه آورده شود.

fatemehبحث ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۵:۳۸ (UTC)[پاسخ]

بررسی چهارم کاربر شبهه

  1. حالا که حسین عرب را جدا کردید؛ (فعلا جدا بماند) ولی عنوان فهرستش را درست کنید. بگذارید: «فهرست نائب التولیه‌های آستان قدس رضوی در دورهٔ قاجار» و به همین ترتیب، عنوان جدول بالایی را هم باید از «فهرست متولیان و نائب التولیه‌های آستان قدس رضوی در دورهٔ قاجار» به «فهرست متولیان آستان قدس رضوی در دورهٔ قاجار» تغییر بدهید.
  2. رنگ‌بندی‌هایی که انجام دادید، بر چه مبنایی است؟
  3. در بخش توضیحات آورده‌اید: «چهار نکته در مورد تولیت در دوره قاجاریه حائز اهمیت است» و بعدش چهار مورد را پشت سر هم ردیف نوشته‌اید؛ توصیه می‌کنم چهار مورد را زیر همدیگر و با زدن اینتر جدا کنید و از شماره گذاری ویکی استفاده کنید. چه گلوله باشد چه شماره.
  4. اما افشاریه: نفر اول از متولیان افشاریه، «محمدتقی رضوی» است. آغازش ۱۱۴۱ و پایانش ۱۱۴۳، «محمدرضا رضوی» دومین متولی از سال ۱۱۴۳ تا ۱۱۵۳ آمده‌است. در حالی که حکومت نادرشاه و سلسله افشاریه، ۱۱۴۸ آغاز شده. این یعنی این دو متولی، مربوط به عصر افشاریه نیستند. من یک بررسی کردم؛ گویا از منصوبان شاه آخر صفوی هستند.
  5. در جدول «محمدتقی رضوی» (با وجود اینکه جایش در افشاریه نیست ولی عرض می‌کنم که) نوشته‌اید: «از سرگذشت وی اطلاع چندانی در دست نیست.». ولی خب می‌دانیم که متولی بوده از یکسالی تا یک سالی، به این اشاره کنید در توضیحات. مثل همان کاری که با «محمدابراهیم رضوی» کرده‌اید.
  6. از میان متولیان افشاریه، «سیدمحمد متولی» سرشناس است و صفحه دارد.
  7. مبنای تاریخ را در جدول قرار دهید. ه‍.ق اگر اشتباه نکنم.
  8. با وجود اینکه نادر خود را متولی حرم می‌دانست، پس عبارت «فهرست متولیان و نائب التولیه‌های آستان قدس رضوی در دورهٔ افشار» باید به «فهرست نائب التولیه‌های آستان قدس رضوی در دورهٔ افشار» تغییر یابد.

موارد درخواستی جناب شبهه در بررسی پنجم

  1. ✔Y انجامیده شد
  2. رنگ‌بندی در هر دوره برمبنای پادشاهی است که آن متولی یا نائب‌التولیه را منصوب کرده‌است لذا مشخص می‌شود که فلان متولی توسط کدام پادشاه یا پادشاهان منصوب شده‌است.
  3. ✔Y انجامیده شد
  4. ✔Y انجامیده شد
  5. ✔Y انجامیده شد
  6. ✔Y انجامیده شد البته تا جایی که حقیر متوجه شدم سیدمحمد متولی صفحه‌ای نداشت و باید صفحه ایجاد کنم.
  7. ✔Y انجامیده شد
  8. ✔Y انجامیده شد البته سؤالی که وجود دارد در این صورت نمی‌توان در قسمت توضیحات برای نائب‌التولیه‌ها عنوان متولی درج شود و از طرفی باقی شاهان افشاریه که خود را متولی نمی‌دانستند چطور؟

بررسی پنجم کاربر شبهه

  1. در خصوص تاریخ پایان آغاز کار «میرعبدالکریم متولی» آورده‌اید نامعلوم. در حالی که پایان کار متولی قبلی سال ۹۸۸ است و پایان کار خودش نیز ۹۸۸. بنابراین قاعدتاً باید آغاز کارش ۹۸۸ باشد. و غیر از این نمی‌تواند باشد.
  2. در این فهرست نیز تاریخ‌ها را مشخص کنید. ه‍.ق یا ه‍.ش
  3. «غیاث‌الدین عزیز به عنوان متولی حرم مورد لطف شاه طهماسب قرار گرفت» مشخص بفرمایید کدام شاه طهماسب؟ اول یا دوم.
  4. برای آن جداول رنگی که زحمت کشیده‌اید، یک راهنمای جدول بسازید. برای نمونه ببینید: کتاب‌شناسی شیخ طوسی
  5. سرشناسان جدول صفوی عبارتند از: «عبدالوهاب شوشتری»، «ابوالولی انجوی شیرازی».
  6. «اوقاف غازانی» کجاست؟
  7. در توضیحات «میرعبدلله بُدَلا» آورده‌اید: «پایان تولیت وی روشن نیست.» ولی سال پایان تولیتش را دقیق گزارش کردید. اینها با هم نمی‌خواند.
  8. حال که تولیت واجب و سنتی را داریم، بهتر است وقتی دو متولی را جدا از هم ذکر می‌کنید، برایشان دوره واحدی در نظر بگیرید؛ مثلاً دوره «میرسیدکمال‌الدین محمد استرآبادی» و «میرابوالقاسم اصفهانی» یکی باید باشد
  9. «تنها اطلاعی که از وی داریم». این ادبیات دانشنامه نیست. باید بشود «تنها اطلاعاتی که از وی گزارش شده…» یا «تنها اطلاعاتی که از او موجود است»
  10. «میزاابراهیم نقیب رضوی» غلط املایی دارد.
  11. از سال ۹۹۷ تا ۱۰۰۶ و همین‌طور ۱۰۹۳ تا ۱۰۹۵ و همین‌طور ۱۰۹۳ تا ۱۰۹۵ و همین‌طور ۱۱۳۳ تا ۱۱۳۵ هیچ متولی ای را مشخص نکردید. برای همین، از علت این فاصله می‌توانید در توضیحات بالای جدول استفاده کنید و بنویسید که چرا در این دوره کسی مشخص نیست. (البته اگر در منابع به این فاصله زمانی اشاره یا پرداخته شده باشد)
  12. دو نفر یعنی «میرزاعبدلله حسینی» و «میرزا محمدعلی حسینی» نائب التولیه هستند. آنها را به جدولی جدا منتقل کنید.
  13. پس از انجام مورد قبلی، عنوان جدول صفویه را از «فهرست متولیان و نائب التولیه‌های آستان قدس رضوی در دورهٔ صفویه» به «فهرست متولیان آستان قدس رضوی در دورهٔ صفویه» مبدل سازید.
  14. «با روی کار آمدن حکومت صفوی، رسمی شدن مذهب تشیع» مشخص کنید که رسمی شدن مذهب تشیع در ایران.
  • فعلاً برای صفویه این موارد تا بعداً یک بررسی کلی صورت بگیرد. بخش‌بندی حکومت‌ها به پایان رسید. موارد تماماً انجام شد، بفرمایید تا لید و سایر موارد متنی مقاله نیز بررسی شود. Shobhe ‏۳۰ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۳:۱۲ (UTC)[پاسخ]

موارد درخواستی جناب شبهه در بررسی اخیر

  1. ✔Y انجامیده شد
  2. ✔Y انجامیده شد
  3. ✔Y انجامیده شد
  4. ✔Y انجامیده شد
  5. ✔Y انجامیده شد
  6. فعلاً مطلبی یافت نشد.
  7. ✔Y انجامیده شد
  8. ✔Y انجامیده شد
  9. ✔Y انجامیده شد
  10. ✔Y انجامیده شد
  11. ✔Y انجامیده شد
  12. ✔Y انجامیده شد
  13. ✔Y انجامیده شد
  14. ✔Y انجامیده شد

موارد درخواستی جناب شبهه بزرگوار به اتمام رسید الا ساخت صفحات افراد سرشناس. fatemehبحث ‏۳۱ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۴۶ (UTC)[پاسخ]

بررسی ششم کاربر شبهه

  • کاربر فاطمه ضمن خوشآمدگویی بابت آزادیتان؛ به جمع سابقه‌داران ویکی خوش‌آمدید. اما الباقی موارد باقی‌مانده:
  1. خب حالا که جدول تقریباً تکمیل و تنظیم است، تمام لینک‌های قرمز را آبی کنید و صفحاتش را بسازید. ولو به صورت خرد.
  2. در بخش متولیان، به اولین و آخرین متولیان هر عصر اشاره کنید و اگر می‌توانید به شیوه تحویل این منصب اشاره کنید.
  3. «عبدالعظیم ولیان -آخرین نائب التولیه آستان قدس رضوی- به جهت اقناع افکار عمومی بازداشت شد و سید مهدی سراجی، جای وی را گرفت.» با آنچه در جدول آمده‌است گویا تعارض دارد. چرا؟ بررسی بفرمایید.
  4. اینکه وظایف متولیان چه چیزهایی بوده و چه چیزهایی هست، جایش در اینجا در بخش متولیان است. خوب است بیاید.
  5. در بخش پیشینه، به اندازه یک پاراگراف ۳ خطه، به اینکه علی بن موسی الرضا کیست، چرا از مدینه به طوس آمد و چه مناصبی غیر از امامت داشت و چرا در مشهد دفن شده‌است نیز اشاره کنید.
  6. «بین این دو سلسله سادت» غلط املایی
  7. لید کلا باید از نو نوشته شود. بعد از اینکه موارد بالا را انجام دادید؛ کلا لید را حذف کنید و یک لید دیگر با توجه به مطالب حاضر مقاله بنویسید، یک خلاصه از تمام نکات مهم حاضر مقاله را در لید به صورتی شیوا بیاورید.
  • پس از انجام موارد فوق، اعلام کنید تا بررسی صورت بگیرد. اگر احیاناً در خصوص ساخت مقالات متولیان محرومیتی شامل حالتان می‌شود، با مدیری که قطع دسترسیتان را مشروط کرده یک ارتباط بگیرید و از آزادانه بودنش مطمئن شوید. در غیر این صورت اعلام کنید تا راه حلی برایش بیاندیشیم. بعد از اعلام انجام شدن این موارد، بررسی نهایی صورت خواهد گرفت. Shobhe ‏۱۵ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۶:۳۲ (UTC)[پاسخ]

موارد درخواستی جناب shobhe در بررسی اخیر

  1. با اجازه مدیر محترم Telluride و کسب اجازه از ایشان در این صفحه ان شاء الله صفحات ساخته خواهد شد.
  2. ✔Y انجامیده شد
  3. ✔Y انجامیده شد
  4. ✔Y انجامیده شد
  5. ✔Y انجامیده شد
  6. ✔Y انجامیده شد
  7. ✔Y انجامیده شد
خداقوت خدمت کاربر فاطمه، نظر نهایی‌ام را بعد از آبی شدن همه لینک های قرمز خواهم داد. هرگاه همه آبی شدند، خواهم داد. از جناب @Telluride: نیز در خواست دارم تایید را اینجا نیز بدهند که مبادا خلاف شرایط کاربر، عملی صورت بگیرد. ارادتمند.Shobhe ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۴۷ (UTC)[پاسخ]
@Shobhe: سلام و وقت بخیر. امکان ایجاد مقالات پیوند قرمز توسط کاربر:فاطمه جان مربوط به تولیت آستان قدس رضوی استثنائاً و صرفاً برای این گفب (تا زمان جمع‌بندی) به صورت حداقلی و بدون لینک دارای تعارض منافع بلامانع است و تائید می‌شود. Telluride (بحث) ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۴۱ (UTC)[پاسخ]
@Telluride تشکر از شما بابت زحماتی که می کشید.
@فاطمه جان پس زحمت لینک های قرمزی که هم اکنون و پس از بررسی سرشناسی لینک گرفتند را بسازید. اگر فرصت کردم در این مورد سعی می کنم کمکتان کنم. پس از تکمیل بفرمایید تا جمع بندی و بررسی نهایی صورت بگیرد. Shobhe ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۰۷ (UTC)[پاسخ]
@Shobhe
با عرض سلام و ادب
صفحات افرادی که سابقاً سرشناسی آنها محرز شده بود؛ ایجاد شد. لطفاً ضمن بررسی صفحات ایجاد شده مطابق با فرمایش مدیر محترم @Telluride که تعارض با شرایط نداشته باشد؛ بررسی نهایی هم صورت گیرد.
اگر باز هم نکته ای بود؛ بنده درخدمتم. fatemehبحث ‏۲۰ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۳۰ (UTC)[پاسخ]

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.