ویکی‌پدیا:گردهمایی/خوزستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این صفحه گردهمایی‌های ویکی‌پدیایی استان خوزستان را فهرست می‌کند. این گردهمایی‌ها توسط گروه کاربری ویکی‌مدین‌های ایرانی برگزار می‌شوند. اگر پیشنهادی برای برگزاری یک گردهمایی دارید، در صفحه بحث مطرح کنید.

همایش سالیانه ویکی‌پدیای فارسی (۱۳۹۵)[ویرایش]

پوستر نخستین همایش سالیانهٔ ویکی‌پدیای فارسی؛ ۱۳و۱۴ آذر ۱۳۹۵، اهواز

همایش سالیانهٔ ویکی‌پدیای فارسی که دورهٔ نخست آن در شهر اهواز برگزار شد، همایشی تخصصی دربارهٔ ویکی‌پدیا و پروژه‌های مشابه آن بود که علاوه بر ویکی‌پدیای فارسی، دیگر پروژه‌های بنیاد ویکی‌مدیا را نیز شامل می‌شد. این همایش در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۳ و ۱۴ آذر ۱۳۹۵ در تالار دانشکدهٔ اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد که در روز نخست بیش‌تر به آموزش ویکی‌نویسی و آشنایی با ویکی‌پدیا پرداخته‌شد و در روز دوم، سخنرانان به نقد و بررسی ویکی‌پدیا پرداختند.

گزارش ماوقع[ویرایش]

در روز نخست همایش، ابتدا محسن سالک به معرفی کلی ویکی‌پدیا پرداخت و تاریخچه‌ای از ویکی‌پدیای فارسی ارائه داد، سپس آرش سلیمانی به چرایی ویرایش در ویکی‌پدیا و انگیزه‌های مشارکت‌کنندگان را بررسی کرد و پس از آن دکتر کیوان لطفی به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) در تولید محتوای علمی پرداخت. پس از استراحتی کوتاه، محمد حیدرزاده چگونگی ویرایش در ویکی‌پدیای فارسی را به حاضران توضیح داد و در پایان نیز حیدرزاده و سالک به پرسش‌های حضار پاسخ دادند.

در روز دوم، همایش با سخنرانی دکتر روح‌الله نصرتی آغاز شد که ایشان دربارهٔ ویکی‌پدیا و الگوی مردم‌سالاری مشارکتی در حوزهٔ فرهنگی صحبت کردند. پس از وی، دکتر علی بحرانی‌پور به بررسی مقالات تاریخی ویکی‌پدیای فارسی پرداختند و سپس دکتر ناصر فکوهی «انقلاب ویکی: علم مردمی در برابر علم اشرافی، پارادایم‌های یک تناقض» را مطرح کردند که حدود ۲ ساعت طول کشید. پس از این، امیر سرآبادانی و محسن سالک به آموزش چند ابزار ویکی‌پدیا پرداختند و در پایان نیز برخی از حاضرین عکسی دسته‌جمعی ثبت کردند و اختتامیهٔ همایش برگزار شد.

صفحات مرتبط[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]