ویکی‌پدیا:نظرخواهی/سازمان دادن به ایجاد مقاله توسط ربات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کیفیت ویکی‌پدیا نباید فدای کمیت آن شود. این چیزی است که همهٔ ما (دست کم در زبان) به آن معتقدیم. در عمل، اما، گاه و بی‌گاه برای شکستن رکورد ویکی‌پدیا عربی یا ترکی یا فلان زبان دیگر، دست به ساختن فله‌ای مقاله‌ها با ربات می‌زنیم که اگر چه به خودی خود کار بدی نیست (همان طور که چاقو هم چیز بدی نیست)، اما استفادهٔ نادرست از آن مشکل‌ساز است.

تا الان روال کلی ایجاد مقاله‌ها توسط ربات، بیشتر بر مسایل فنی آن محوریت داشته. اگر می‌توانستیم داده‌های چارچوب‌مند (structured) پیدا کنیم (مثلاً فهرستی از خودروها و مشخصات فنی آن‌ها، فهرستی از سیارک‌ها و سال کشف آن‌ها ...)، برنامهٔ ربات برای ایجاد مقاله را بنویسیم، و در هر مقاله‌ای که ایجاد می‌شد یکی دو پیوند (از جمله میان‌ویکی، یا پیوندی به یک منبع) بگذاریم، ایجاد مقاله انجام می‌شد.

من (کاربر:Huji) پیشنهاد می‌کنم که از این به بعد، به مسایل «مفهومی» هم اهمیت بدهیم و فقط به بعد فنی نگاه نکنیم. به طور خاص، پیشنهادهایم را در بخش‌هایی می‌نویسم تا دیگران راجع به آن‌ها نظر بدهند. به نظر من، همهٔ موارد (به خصوص دو تای اول) همین الان هم کم و بیش رعایت می‌شوند ولی باز هم بهتر است که سیاست ما به اجماع برسد و مکتوب‌سازی شود. در نتیجه، اگر دربارهٔ هر کدامشان ایرادی نمی‌بیند، باز هم موافقت خود را اعلام کنید تا روند حصول اجماع میسر شود.

توجه کنید که در ویکی‌پدیای انگلیسی برای ایجاد بیش از ۲۵ تا ۵۰ مقاله، کسب اجازه از گروه مجوزدهندگان ربات را الزامی می‌داند.

لطفاً نظرات خود را در صفحهٔ بحث بنویسید، و اگر فکر می‌کنید در مورد تغییر اجماع وجود دارد، آن تغییر را در صفحهٔ پروژه اعمال کنید

یکم: شیوه نگارش[ویرایش]

مقاله‌های ایجاد شده توسط ربات، غیر از این که باید با شیوه‌نامه‌های مربوط مطابقت داشته باشند، باید در زمان ایجاد:

  1. در رده درست رده‌بندی شوند.
  2. به دست کم سه صفحهٔ مرتبط دیگر در ویکی پیوند داخلی داشته باشند.
  3. در صورتی که صفحه‌ای در مورد همان موضوع در ویکی‌ها دیگر (به ویژه ویکی‌پدیای انگلیسی) وجود داشته باشد، پیوند میان‌ویکی ایجاد شود.
  4. در صورتی که برای مقاله‌های آن موضوع جعبه اطلاعاتی وجود دارد، از جعبه به درستی در مقاله‌ها استفاده شود.
  5. شامل بخش‌های منابع و جستارهای وابسته باشند
  6. از الگوی خرد مناسب در انتهای متن مقاله برخوردار باشند
  7. در ردهٔ پنهان رده:نیاز به بازبینی انسان قرار بگیرند

دوم: سرشناسی[ویرایش]

مقاله‌های ایجاد شده توسط ربات، مانند هر مقالهٔ دیگری، باید سرشناسی داشته باشند. از آن‌جا که بررسی تک تک مقاله‌ها (وقتی مثلاً هزار مقاله ایجاد می‌شود) کار دشواری است، مقاله‌ها در زمان ایجاد باید حداقل‌هایی را داشته باشند:

  1. موضوع کلی، توسط گروه مجوزدهندگان ربات سرشناس تشخیص داده شود.
  2. هر مقاله باید دست کم دو منبع معتبر و بی‌طرف داشته باشد که از هم مستقل باشند. منابع باید مطابق شیوه ارجاع به منابع در مقاله استفاده شوند.
  3. اگر موضوع کلی به بخش‌هایی قابل تقسیم است (مثلاً تقسیم‌بندی بر اساس سال، جغرافیا یا غیره)، این تقسیم‌بندی‌ها هم توسط ربات یا صاحب ربات ایجاد شوند.

علاوه بر موارد بالا، گروه مجوزدهندگان ربات مجاز است موارد اضافی هم برای احراز سرشناسی در تک تک مقاله‌ها بخواهد (مثلاً، معیارهای اضافی تعیین کند یا تعداد منابع لازم را به چیزی بیش از آن‌چه در بالا گفته شد افزایش دهد).

هم‌چنین، گروه مجوزدهندگان ربات می‌تواند از بین فهرست پیشنهاد صاحب رباتی، برخی موارد را سرشناس و برخی دیگر را غیرسرشناس تشخیص دهد که در نتیجهٔ آن صاحب ربات فقط موارد سرشناس را می‌تواند بسازد.

نظر مانفی[ویرایش]

سامان مند کردن ساخت مقالات رباتی کار بسیار خوبی است ولی بعضی در موارد گفته شده بنده نظر دیگری دارم:

  1. داشتن جعبه اجباری شود. مسلما مقالاتی که به صورت سری توسط ربات ساخته می شوند می توانند جعبه داشته باشند پس اما و اگر بیجاست.
  2. ساخت فهرست از مقالات (در صورت امکان و لزوم) اجباری شود.
  3. مهم مطابق شیوه نامه داشتن یک منبع برای مقاله کافی است. اجباری کردن دو منبع نه تنها خلاف شیوه نامه است، بلکه موجب خواهد شد که اکثر مقالاتی که ممکن است ساخته شوند، هرگز ساخته نشوند چون تنظیم ربات برای استخراج اطلاعات از دو منبع در اکثر موارد غیر ممکن و در بقیه موارد هم بسیار مشکل است.

نظر شخصی من این است که ساخت مقالات رباتی، اگر موضوع آنها دارای سرشناسی باشد نه تنها از نظر کمی بلکه از نظر کیفی نیز به ویکی کمک می کند. من خودم تاکنون ویرایشات زیادی بر مقالات ساخته شده توسط ربات داشته ام و اگر به خودم بود هرگز همت ساخت این مقالات را نداشتم. مثلا چندین بار شده که به قطعنامه های شورای امنیت که به نوعی مربوط به ایران است بر خورده ام. اگر این قطعنامه ها وجود می داشت شاید من متن قطعنامه و موضوع آن را وارد می کردم ولی چون مقاله ای نبود صرفنظر کردم.م‍انفی ‏۷ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۱۵:۱۷ (UTC)[پاسخ]