ویکی‌پدیا:قطع دسترسی موردی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

قطع دسترسی موردی امکانی فنی برای مدیران است تا کاربران را از یک سری «صفحه‌ها»، «فضای نام» ، «بارگذاری پرونده‌ها»، «انتقال صفحه‌ها»، «ایجاد صفحه‌های تازه» و «ارسال تشکر» قطع دسترسی کنند.[۱][۲] مانند قطع دسترسی کلی، قطع دسترسی موردی لزوماً به معنی تحریم کاربر توسط مدیران نیست، و تحریم کاربران صرفاً تحت شرایطی که در وپ:سیاست تحریم تشریح شده‌است انجام می‌شود.[۳]

ویژگی‌ها و محدودیت‌ها[ویرایش]

گزینه‌های جدید در فرم بستن کاربران

قطع دسترسی موردی یک ویژگی آزمایشی است و هنوز در تمام ویکی‌پدیاها استفاده نمی‌شود. اما برخی از ویکی‌پدیاهای بزرگ دیگر (نظیر ویکی‌پدیای انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و عربی) از آن استفاده می‌کنند.

با فعال شدن این ویژگی، گزینه‌های جدیدی در فرم قطع دسترسی کاربران نمایش می‌یابد که به کمک آن مدیران می‌توانند به جای قطع دسترسی کلی کاربر (در تمام صفحه‌ها)، کاربر را مشخصاً از ویرایش در صفحه‌هایی خاص و/یا فضاهای نام به‌خصوصی محروم سازند. در حال حاضر تعداد صفحه‌هایی که می‌توان در هر قطع دسترسی موردی فهرست کرد محدود به ۱۰ عدد است. اگر لازم باشد کاربری را از ویرایش در بیش از ۱۰ صفحهٔ مشخص قطع دسترسی کرد، باید از روش‌های دیگر قطع دسترسی استفاده نمود.

کاربردها[ویرایش]

مانند قطع دسترسی کلی، هدف از قطع دسترسی موردی اساساً حفاظت از پروژه است و نه تنبیه کاربران. تمام کاربردهایی که در سیاست قطع دسترسی آمده، برای قطع دسترسی موردی نیز حکمفرما هستند.

کاربردهای اصلی قطع دسترسی موردی به قرار زیر هستند:

  • جهت کاهش ابعاد یک قطع دسترسی کلی: اگر مدیری به این نتیجه برسد که برای حفاظت پروژه، قطع دسترسی موردی یک کاربر همان‌قدر مؤثر است که قطع دسترسی کلی وی، در آن صورت می‌تواند از قطع دسترسی موردی استفاده کند.
  • در جنگ ویرایشی: زمانی که قطع دسترسی موردی برای کنترل یک جنگ ویرایشی استفاده می‌شود، ممکن است فهرست صفحه‌هایی که کاربر از آن منع شده در ابتدا محدود باشد و به تدریج در اثر گسترش حوزهٔ جنگ‌های ویرایشی کاربر این فهرست نیز گسترده‌تر بشود. به کاربری که به خاطر جنگ ویرایشی مورد قطع دسترسی موردی قرار گرفته توصیه می‌شود که برای جلوگیری از گسترش این قطع دسترسی، پیش از ویرایش صفحه‌های مرتبط ابتدا از مدیری که قطع دسترسی را اعمال کرده درخواست راهنمایی کند.
  • برای اعمال تحریم: هر گاه تحریم‌های موردی برای یک کاربر تعیین شوند (مثلاً از طریق حکم هیئت نظارت یا اجماع کاربران در نظرخواهی تحریم)، می‌توان از قطع دسترسی موردی برای اعمال این تحریم کمک گرفت. با این حال، محدودیت‌های فنی قطع دسترسی موردی ممکن است باعث شود که نتوان تمام ابعاد تحریم را توسط آن اعمال کرد.
  • جایگزینی برای پالایهٔ ویرایش: گاهی از پالایهٔ ویرایش برای محدود کردن دسترسی ویرایش یک کاربر خاص استفاده می‌شود. در این موارد ممکن است از قطع دسترسی موردی هم بتوان همین نتیجه را به دست آورد، که می‌تواند به سبک‌تر شدن پالایه‌ها نیز کمک کند.
  • مکملی برای قطع دسترسی کلی: برای برخی کاربران ممکن است که پس از یک قطع دسترسی کلی کوتاه‌مدت، از یک قطع دسترسی موردی بلندمدت‌تر نیز در ادامه استفاده کرد تا توانایی‌شان برای اخلال دوباره در پروژه محدود بشود.
  • در زمان بازشدن مشروط: اگر مدیری دسترسی یک کاربر را به صورت مشروط باز می‌کند (مثلاً به شرط عدم مشارکت در بحث‌ها، یا در یک صفحهٔ مشخص)، این محدودیت‌ها را می‌توان با کمک قطع دسترسی موردی نیز عملی کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]