ویکی‌پدیا:درخواست برای نظر/کشتار ارمنی-تاتار ۱۹۰۵–۱۹۰۷

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مقاله کشتار ارمنی-تاتار ۱۹۰۵–۱۹۰۷ به چند علت ناقض قانون بی طرفی است.

1_ صفحات 53، 54، 55 کتاب small nation and great powers در صفحه بحث کشتار ارمنی-تاتار ۱۹۰۵–۱۹۰۷ اضافه شده است.

2- در ویکی پدیا انگلیسی مطالب در رابطه با دوطرفه بودن نزاع وجود دارد. از جمله نظر فیروز کاظم زاده، در حالی که مقاله هیچ اشاره ای به به نظرات مخالف نظریه کشتار تاتار علیه ارمنی نمی کند. این مطالب می تواند با الگوی یادکرد ویکی به بخش فارسی اضافه شود.

3- ارجاع 13 جعل منبع است. همانطور که گفتم در صفحه بحث مقاله، صفحه 55 کتاب مور نظر را ترجمه کرده ام و چنین مطلبی موجود نیست.

4- مطلب «سن پترزبورگ حس تعصب کهنه پرستی تاتارها را علیه ارمنیان برانگیخت و به آنان اشاره کرد که کشتار را آغاز کنند》 در صفحه 202 کتاب empire and czarism (1905) است نه صفحه 257 (مرجع 8)

Then Petersburg roused against the Armenian, burgess, citizen, capitalist and Christian, the fanatisism of the Tatar peasant, of the workman, and of the Mussulman. The Tatars were armed, and were given the signal to massacre; in the large towns of the Transcaucasus,


5- مقاله به صورت یکطرفه سعی بر القای دشمنی امپراطوری روس با ارامنه و تحریک تاتارها (آذریها) بر ضد آنان دارد. در حالی که هم در کتاب small nations and great powers و هم در کتاب empire and czarism به اینکه تزارها ارامنه را تنها ملت وفادار به تزار در قفقاز میدانستند، اشاره شده است. درست است که سیاست پان اسلاویسم در دهه های پایانی امپراتوری تزارها تحت تعلیمات پوبه دو نوسف دنبال شده و سعی داشته کلیسای ارتودوکس شرقی و زبان و خط روسی را به ارامنه بقبولاند اما مسلمانان نیز در معرض این سیاست بودند. circassian genocide در همین زمان صورت گرفته.

6- مقاله اشاره به نظر جناب کاوه بیات مبنی بر اعمال تبعیضات اداری مثبت برای مسلمانان دارد اما به نظر استیو کرنل که مخالف این است (اعمال تبعیضات اداری مثبت برای ارامنه و مورد حمایت قرار دادن آنان در صنایع نفتی باکو) اشاره نشده است