ویکی‌پدیا:حذف، تمیزکاری نیست

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:حتن)

از آنجا که ویکی‌پدیا یک کار در حال پیشرفت است ممکن است برخی مقاله‌ها نسبت به دیگر مقاله‌ها از وضعیت بهتری برخوردار باشند. گاهی ممکن است وضعیت یک مقاله به اندازه‌ای بد باشد که تنها راه بهبود آن بازنویسی کامل مقاله از ابتدا باشد. با این حال، ممکن است کاربری با برداشت اشتباه از این نکته تصور کند که مقاله ابتدا باید حذف و سپس دوباره ایجاد شود که همین باعث می‌شود کاربر مقاله را برای حذف نامزد کند.

مشکل[ویرایش]

اگر ثابت شده باشد که موضوع یک مقاله رهنمودهای سرشناسی را احراز می‌کند نیازی به نظرخواهی برای حذف آن نیست. مقاله‌ها هر از گاهی با این دلیل که «این مقاله بسیار آشفته است، باید بازنویسی شود» در صفحه نظرخواهی برای حذف فهرست می‌شوند. این دسته از نظرخواهی‌ها اغلب به سرعت بسته شده و مقاله حفظ می‌شود؛ زیرا این دلیل، معیار معتبری برای حذف نیست. علاوه بر این، اگر مقاله نیاز به بازنویسی داشته باشد، الگوی {{بازنویسی}} برای این منظور استفاده می‌شود. اگر یک مقاله با ویرایش‌های عادی قابل بهبود است آن را تا جایی که می‌توانید اصلاح کنید و در نهایت اگر هنوز مشکلاتی وجود داشت که اصلاح آن‌ها از توان شما خارج بود، باقی نگرانی‌های خود را در یک بخش جدید در صفحه بحث مقاله قرار دهید.

استثنا[ویرایش]

در برخی موارد، اگر مشخص شود که مقاله مشمول یکی از معیارهای فهرست شده در ویکی‌پدیا:معیارهای حذف سریع است، مقاله حتی در صورت سرشناس بودن همچنان باید حذف شود. چنین مقاله‌هایی را می‌توان به راحتی با یک برچسب حذف سریع برچسب‌گذاری کرد که پس از آن یک مدیر می‌آید و اقدام مناسب را معمولاً بدون تأخیر انجام می‌دهد.

نظرخواهی، محرک تمیزکاری[ویرایش]

صفحه‌های بسیاری در ویکی‌پدیا با کیفیت‌های گوناگون وجود دارند. برخی از صفحه‌ها بسیار تماشایی هستند؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از ویراستاران مایلند زمان و تلاش خود را برای تعمیر آن‌ها اختصاص دهند. برخی از صفحه‌ها نیز تنها توسط ویرایشگری ساخته شده‌اند که ممکن است دیگر عضوی از پروژه نباشد. چگونه باید توجه‌ها را روی این مقاله‌های بی‌کیفیت متمرکز کرد؟ شما می‌توانید مقاله‌های بی‌کیفیت را با یکی از الگوها یا رده‌های تمیزکاری برچسب بزنید. اما این واقعیت که هنوز مقاله‌های بی‌کیفیتی وجود دارند که از سال‌ها پیش برچسب تمیزکاری خورده‌اند نشان می‌دهد که برچسب‌گذاری توجه کافی را روی مقاله متمرکز نمی‌کند.[نیازمند منبع] اما نامزد کردن مقاله برای نظرخواهی، صفحه را مورد توجه چندین ویراستار قرار می‌دهد و آنها را تشویق می‌شوند تا با تعیین ضرب‌الاجل، مقاله را بدون تأخیر اصلاح کنند. برخی به این انشا به عنوان دلیلی برای نامزد نکردن برای نظرخواهی اشاره می‌کنند، اما اگر صفحه‌ای سیاست‌های ویکی‌پدیا را برآورده نکند، باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و اصلاح شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]