ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/دور چهاردهم/ImanFakhri

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ImanFakhri (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)

کاربر:ImanFakhri هستم و از سال ۲۰۱۶ به جمع مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا پیوستم. از همان ابتدای حضور، تلاش و تمرکز بر امور محتوایی بود با این حال ضرورت نگهبانی و محافظت از سامانه، سبب شد نخست در سال ۲۰۱۸ دسترسی ویکی‌بانی و در ادامه در سال ۲۰۱۹ با اجماع کاربران دسترسی مدیریت را دریافت کنم.

پرسش‌های عمومی[ویرایش]

  1. چه تجربه‌ای در فرایندهای حل اختلاف ویکی‌پدیا داشته‌اید؟ آیا برای حل اختلافات نظر سوم ارائه داده‌اید؟ آیا تاکنون میانجیگری کرده‌اید؟ لطفاً دیدگاهتان را در این باره شرح دهید.
    با توجه به نوع مشارکتم در ویکی‌پدیا زیاد درگیر فرایندهای حل اختلاف و نظر سوم نشده‌ام (جز در موارد جزئی، آنهم مربوط به امور محتوایی) اما معتقدم که در عوض ریختن بنرین بر شعله‌های اختلاف — که بسیار شده —، می‌توان با گفتگو و طی کردن روند حل اختلاف، اکثر ناسازی‌ها و کشمکش‌ها را حل کرد.
  2. چه طور تصمیم می‌گیرید که در قبال کنش نابخردانه‌، باید واکنش سخت‌گیرانه (تحریم یا سلب دسترسی مدیریت) نشان داد یا واکنش سهل‌گیرانه (مدارا، تذکر، هشدار)؟
    بستگی به نوع کنش دارد با این حال من همیشه معتقد هستم که می‌توان با واکنش‌های سهل‌گیرانه و منطبق با سیاست‌ها ویکی، جلوی آغاز، تکرار و ادامه بسیاری از کنش‌های اشتباه را در ویکی‌پدیا گرفت مگر آن که طرف مقابل خلاف آن را از ابتدا ثابت کند و شمشیر را از رو ببند.
  3. در صورتی که در پرونده‌ای ادعای تعارض منافع برایتان مطرح شد چه کار می‌کنید؟ (در چه صورت از نشستن بر جایگاه ناظر انصراف می‌دهید)؟
    با توجه به اهمیت مسئله تعارض منافع در ویکی‌پدیا و مسائلی که می‌تواند به دنبال داشته باشد، قطعا از آن پرونده کناره‌گیری خواهم کرد تا دیگر اعضا بدان موضوع ریسدگی کنند.
  4. اگر عضو هیئت شدید، آیا در طول یک سال آینده مانعی بر سر راه شما برای فعالیت در ویکی‌پدیا وجود خواهد داشت؟ اگر به عنوان ناظر انتخاب شدید و بعد از مدتی به هر دلیلی امکان حضور در ویکی‌پدیا را نداشتید چه کار می‌کنید؟
    خیر، مانعی وجود ندارد و معمولا هر روز در ویکی‌پدیا هستم. اما حوادث دنیای واقعی غیرقابل پیشینی هستند. در صورت که برای مدت نتوانم حضور داشته باشم، حتما این مسئله را به سمع و نظر دیگر اعضا خواهم رساند تا خللی به روند بررسی پرونده‌ها وارد نشود.
  5. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن موفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا موفق بوده‌است.
    دورادور نظری به پرونده‌های هیئت‌های پیشین را ـ اگر فرصت می‌بود ـ می‌افکندم اما از آن جایی زیاد در مورد عمیق نمی‌شدم (همیشه سعی داشتم از مناقشات دوری کنم)، نمی‌توانم با قطعیت مورد خاصی را موفق و موردی را ناموفق بدانم.
  6. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن ناموفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا ناموفق بوده‌است.
    همان پاسخی که به سوال پیشین دادم.
  7. برای بهبود سازوکار هیئت نظارت چه ایده‌هایی مطرح کرده‌اید / خواهید کرد؟ چقدر برای ساختن اجماع در این باره تلاش کرده‌اید / خواهید کرد؟
    ایده‌ها باید واقعیت امر تناسب داشته باشند وگرنه چیزی جز خیال‌پردازی در ذهن نیستند. با توجه به وضعیت فعلی ویکی‌پدیا فارسی به نظرم باید با این روند (هرچند دست و پا شکسته) ادامه داد اما می‌توان برای بهبود عملکرد هیئت نظارت و خروجی هرچه بهتر مواردی را در نظر گرفت: همچون تأکید شدید بر طی شدن روندهای حل اختلاف به‌جای ارجاع سریع پرونده به هیئت و همچنین سخت‌گیری در پذیرش پرونده‌ها که بسیاری از آنها را می‌توان در بسترهای و جاهای دیگر حل و فصل کرد.
  8. آیا در حال حاضر ویکی‌پدیای فارسی به هیئت داوری نیاز دارد؟ اگر آری، چگونه باید به آن رسید؟ اگر نه، چرا؟
    نیاز که نمی‌توان گفت اما به شکل احسن آن قطعا به کار خواهد آمد. با این حال با توجه به انتقاداتی که به هیئت نظارت طی سالیان گدشته شده، و اینکه جایگزینی مشخص و مناسبی برای آن تعریف و مورد اجماع قرار نگرفته، به نظرم ویکی‌پدیا فارسی باید با همین هیئت نظارت ادامه دهد تا خللی بیشتری به سامانه و پروژه وارد نشود.
  9. اگر کاربر(ان) از کنش‌های غیرمدیریتی یک مدیر (مثلاً نقض نزاکت یا نقض وپ:رفمد) شکایت کردند، آیا به نظرتان هیئت می‌تواند به آن شکایت رسیدگی کند؟
    با توجه به نوع و میزان کنش، بله می‌توان رسیدگی کرد چراکه امکان اشتباه از جانب مدیران و همچنین سواستفاده از دسترسی وجود دارد. البته مشروط به آن که روند حل مسئله به طور دقیق و کامل طی شده باشد.
  10. به نظرتان ناظر همکار در چه زمانی مشمول بند سلب صلاحیت ناظران خواهد شد؟ تشخیص عدم صلاحیت او چگونه و بر چه اساس داده خواهد شد؟
    براساس نوع ارتباط و سابقهٔ کاربر همکار با یکی از طرفین مناقشه در پرونده.

پرسش‌های کاربران[ویرایش]

با استفاده از الگوی زیر، سؤال‌هایتان را بیفزایید:

{{سؤال
| س = سؤال کاربر
| ج = }}

نظرها[ویرایش]

نظر مهدی موسوی[ویرایش]

  • موافق درود، سابقهٔ درخشان در مشارکت محتوایی، دوامِ حضور، توانایی کنترل بحران، خُلقِ خوش، قضاوت بیطرفانه و به‌دور از سوگیری باعث می‌شود تا اولویت بالایی را در فهرست بنده دارا باشید. با احترام Mahdi Mousavi «بحث» ‏۲۵ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۴۳ (UTC)[پاسخ]

نظر شهنام ک[ویرایش]

درود یکی از مدیران با تجربه و دقیق موفق باشید. با مهر شهنام ک (گفتگو) ‏۲۵ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۵۱ (UTC)[پاسخ]

نظر رامین خزائی[ویرایش]