ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/دور چهاردهم/محک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محک (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)

محک هستم . پانزده سال است در ویکی فعالم. بیشتر هم در زمینه محتوا و گمخ و گمب. منتهی فکر میکنم وظیفه محتوا نویسان است که در حفظ نوشته های خود کمک کنند.

پرسش‌های عمومی[ویرایش]

  1. چه تجربه‌ای در فرایندهای حل اختلاف ویکی‌پدیا داشته‌اید؟ آیا برای حل اختلافات نظر سوم ارائه داده‌اید؟ آیا تاکنون میانجیگری کرده‌اید؟ لطفاً دیدگاهتان را در این باره شرح دهید.
    دو دوره قبلی هم عضو هیئت بودم
  2. چه طور تصمیم می‌گیرید که در قبال کنش نابخردانه‌، باید واکنش سخت‌گیرانه (تحریم یا سلب دسترسی مدیریت) نشان داد یا واکنش سهل‌گیرانه (مدارا، تذکر، هشدار)؟
    هدف جزا نیست. هدف حفظ سامانه است. باید دید چه چیزی ایجاب می‌کند
  3. در صورتی که در پرونده‌ای ادعای تعارض منافع برایتان مطرح شد چه کار می‌کنید؟ (در چه صورت از نشستن بر جایگاه ناظر انصراف می‌دهید)؟
    اگر مستقیما به من مرتبط باشد کنار می‌کشم
  4. اگر عضو هیئت شدید، آیا در طول یک سال آینده مانعی بر سر راه شما برای فعالیت در ویکی‌پدیا وجود خواهد داشت؟ اگر به عنوان ناظر انتخاب شدید و بعد از مدتی به هر دلیلی امکان حضور در ویکی‌پدیا را نداشتید چه کار می‌کنید؟
    مانعی نیست
  5. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن موفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا موفق بوده‌است.
    علی‌رغم انتقاداتی که به پرونده عزل آرتا شد، من از این اقدام هیئت دفاع می‌کنم. مدیر بسیار پرکاری بود ولی به نظرم یکی از عوامل دعوا-مرافعه‌های آن دوره ویکی‌فا با این اقدام رفع گردید.
  6. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن ناموفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا ناموفق بوده‌است.
    یکی-دو مورد را برای نمونه دور قبل (ویکی‌پدیا:انتخابات_هیئت_نظارت/دور_دوازدهم/محک) کامل توضیح دادم.
  7. برای بهبود سازوکار هیئت نظارت چه ایده‌هایی مطرح کرده‌اید / خواهید کرد؟ چقدر برای ساختن اجماع در این باره تلاش کرده‌اید / خواهید کرد؟
    تلاش زیادی شده ولی گویا همین هیئت ناقص بهترین گزینه است
  8. آیا در حال حاضر ویکی‌پدیای فارسی به هیئت داوری نیاز دارد؟ اگر آری، چگونه باید به آن رسید؟ اگر نه، چرا؟
    سؤال خوبی است. اطلاعی ندارم.
  9. اگر کاربر(ان) از کنش‌های غیرمدیریتی یک مدیر (مثلاً نقض نزاکت یا نقض وپ:رفمد) شکایت کردند، آیا به نظرتان هیئت می‌تواند به آن شکایت رسیدگی کند؟
    لزوماً خیر. ولی اگر تمامی مراحل رفع اختلاف طی شده باشد و در تام کسی پیگیر پاسخ‌گو کردن مدیر متهم نشده باشد، به نظرم باید هیئت وارد عمل شود.
  10. به نظرتان ناظر همکار در چه زمانی مشمول بند سلب صلاحیت ناظران خواهد شد؟ تشخیص عدم صلاحیت او چگونه و بر چه اساس داده خواهد شد؟
    در صورتی که مستقیم درگیر باشد یا خودش کنار بکشد

پرسش‌های کاربران[ویرایش]

با استفاده از الگوی زیر، سؤال‌هایتان را بیفزایید:

{{سؤال
| س = سؤال کاربر
| ج = }}

نظرها[ویرایش]

نظر 3000MAX[ویرایش]

نظر آرامش[ویرایش]

  • راستش را بخواهید من از این هیئت میئت‌ها که آدم را یاد کاغذبازی‌های اداری می‌اندازد چندان خوشم نمی‌آید، اما محک همیشه خیرش به ویکی‌پدیا رسیده‌است. اگرچه اینجا فعالیت محتوایی اهمیت چندان ندارد، از کمک‌های ایشان به من می‌توانم وپ:گزیدن مقاله‌های خوب/مریلین مونرو را مثال بزنم که رفتار بسیار خوبی با من داشتند و در بهبود مقاله نقش مهمی ایفا کردند، در حدی که به نظرم لایق جایزهٔ نظارت است. خارج از فعالیت محتوایی، هر وقت در ویکی مشکلی داشتم، حرف‌های ایشان برای من مفید بود. آرامش (بحثمشارکت‌ها) ‏۱۰ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۲۰ (UTC)[پاسخ]

نظر Navid1401[ویرایش]

کاربر محک لیاقتش را دارد،من صرفا از وی برای بررسی خوابیدگی یک مقاله کمک خواستم ولی با همان نیز معلوم است که برای کاربران وقت با ارزش خودش رو میگذاره و بسیار با حوصله است.şoreş (بحث) ‏۱۲ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۴۰ (UTC)[پاسخ]

نظر شهنام ک[ویرایش]

محک گرامی شناخته شده همه همکاران قدیمی هستند و نیازی به توضیح نیست که در دل اکثر آنها جای دارند. با مهر شهنام ک (گفتگو) ‏۲۵ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۱۱ (UTC)[پاسخ]

نظر رامین خزائی[ویرایش]