ویکی‌پدیا:امنیت حساب کاربری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تمام کاربران ثبت نام کرده پیش از آن که بتوانند با استفاده از نام کاربری خویش ویرایشی انجام دهند، باید از یک گذرواژه برای ورود به حساب کاربری خود استفاده کنند. گذرواژه کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که شخصی به غیر از ویراستار در حال ویرایش نیست. ویراستاران باید از یک گذرواژه قوی برای جلوگیری از برای ویرایش‌های مضر توسط کسی که توانایی حدس یا شکستن گذرواژه را دارد، استفاده کنند. کاربران می‌توانند با دسترسی به ترجیحات خود، گذرواژه را تغییر دهند.

در کل[ویرایش]

بر اساس قاعده سرانگشتی، یک گذرواژهٔ طولانی، همراه با ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک و اعداد و همچنین اگر از نام یا اطلاعات شخصی (تاریخ تولد، نام گربه، و غیره) استفاده نشود، به احتمال زیاد برای استفاده روزمره قابل اطمینان به نظر می‌رسد. گذرواژگانی که فقط از حروف کوچک تشکیل شده‌اند نیز می‌توانند قابل اطمینان باشند، اما آنها باید به طور قابل توجهی طولانی‌تر از گذرواژگانی با آنتروپی بالاتر باشند؛ این داستان مصور را ببینید. با این حال، به کاربران واگذار شده است تا تصمیم بگیرند که چگونه یک گذرواژه قوی را ایجاد و از آن استفاده کنند.

برای مثال در هنگام استفاده از کامپیوترهای عمومی حساب شما می‌تواند با کی‌لاگر به خطر بیافتد.

حساب‌هایی که به نظر می‌رسد به خطر افتاده‌اند ممکن است بدون هشدار قطع دسترسی گردند؛ مدیران به طور کلی چنین حساب‌هایی که فاقد شواهد لازم برای تأیید هویت صاحبان آنان باشند را از بندایش خارج نمی‌سازند.

در شبکه‌های وای فای عمومی مراقب باشید. گاهی اوقات ممکن است مردم به دنبال ربودن اطلاعات باشند. اگر شما از یک شبکه وای فای عمومی برای ویرایش استفاده می‌کنید یک ایده خوب برای در امان ماندن از چنین گزندی استفاده از شبکه خصوصی مجازی یا بازرسی گواهی پروتکل امن انتقال ابرمتن اتصال شما است.

ویرایشگران برجسته[ویرایش]

در ویکی‌پدیا، تنها کاربران برجسته (از جمله مدیران) توانایی انجام برخی از اقدامات مهم را دارند. این امر به ویژه مهم است که این ویراستاران برجسته باید از گذرواژگان قوی استفاده کنند. در صورتی که مدیران، دیوان‌سالاران، بازرسان کاربر، ویکی‌بدان، پنهانگران و ویکی‌بانان از یک گذرواژه ضعیف استفاده یا حسابشان را در اختیار یک فرد خرابکار قرار داده‌اند، کشف شوند، ممکن است حسابشان را قطع دسترسی و امتیازات خود را به دلایل امنیت سایت از دست بدهند. فعال‌سازی قابلیت اعتبارسنجی دومرحله‌ای یکی دیگر از لایه‌های امنیتی قابل استفاده توسط این دسته‌ از ویرایشگران است.

در دسامبر سال ۲۰۱۵، کاربران با دسترسی‌های پیشرفته به طور رسمی ملزم به استفاده از گذرواژهٔ قوی مطابق با نیازهای خاص شدند و ممکن است گذرواژه خود را توسط بنیاد ویکی‌مدیا حسابرسی کنند.

اگرچه کاربرانی با دیگر دسترسی‌ها (مانند اکثر ویرایشگران) به طور رسمی مورد نیاز به استفاده از گذرواژگانی قوی، احساس نمی‌شود، اما آنها هنوز هم به شدت تشویق به انجام این کار می‌شوند.

یادداشت[ویرایش]

برای مشاوره در مورد امنیت شخصی، از جمله گذرواژهٔ ویکی‌پدیا:

کاربران به ارائه یک نشانی رایانامه در تنظیمات خود تشویق می‌شوند، زیرا که آنان را قادر می‌سازد تا گذرواژه خود از طریق رایانامه در صورت لزوم بازیابی کنند. (ارائه یک نشانی رایانامه هم باعث می‌شود تا ارتباط با دیگر کاربران از طریق رایانامه ممکن شود)

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]