ولورین (فیلم ۲۰۱۳)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ولورین
پوستر فیلم
کارگردانجیمز منگولد
تهیه‌کنندهلورن شولر دانر
هاچ پارکر
نویسندهمارک بامبک
اسکات فرانک
بر پایهولورین
اثر کریس کلیرمونت
و فرانک میلر
بازیگرانهیو جکمن
تائو اوکاموتو
هیرویوکی سانادا
ریلا فوکوشیما
فامکه یانسن
ویل یان لی
موسیقیمارکو بلترامی
فیلم‌بردارروس امری
تدوین‌گرمایکل مک‌کاسکر
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهفاکس قرن بیستم
تاریخ‌های انتشار
۲۰۱۳/۷/۶
مدت زمان
۱۲۶ دقیقه
کشورکشور سازنده ایالات متحده
زبانانگلیسی
ژاپنی
هزینهٔ فیلم۱۲۰ میلیون دلار
فروش گیشه۴۱۴٬۸ میلیون دلار[۱]

ولورین (به انگلیسی: The Wolverine) یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی محصول سال ۲۰۱۳ به کارگردانی جیمز منگولد و نویسندگی مارک بامبک و اسکات فرانک است که بر اساس شخصیت ولورین برگرفته از کمیک‌های مارول کامیکس ساخته شده‌است. این فیلم ششمین قسمت در سری فیلم‌های مردان ایکس محسوب می‌شود و پس از خاستگاه مردان ایکس: ولورین در سال ۲۰۰۹، دومین فیلمی است که به‌طور اختصاصی به جزئیات حول محور شخصیت ولورین می‌پردازد. قسمت سوم سری فیلم ولورین که حول جریان زندگی این شخصیت می‌پردازد در سال ۲۰۱۷ با نام لوگان اکران شد.

خلاصه داستان[ویرایش]

داستان فیلم پس از اتفاقات نسخهٔ مردان ایکس: آخرین ایستادگی (۲۰۰۶) روایت می‌شود و به مشکلات لوگان پس از کشته شدن معشوقش جین گری می‌پردازد. لوگان به ژاپن رفته تا با دوست قدیمی خود، کارخانه‌دار ثروتمند، ایچیرو یاشیدا که او را در زمان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی نجات داده بود و در حال حاضر در بستر مرگ است وداع کند. مکان زندگی لوگن توسط جهش‌یافته‌ای به نام یوکیو شناسایی می‌شود، و او لوگان را با خود به کشور ژاپن و نزد دوست قدیمی‌اش می‌برد.

در توکیو، لوگان با پسر یاشیدا، شینگن و نوه‌اش ماریکو برخورد می‌کند. یاشیدا پیشنهاد انتقال توانایی زوددرمانی لوگان را به بدن خود می‌دهد، تا هم زندگی خود را نجات دهد و هم لوگان را از زندگی جاودانه‌اش که از دید او همانند نفرینی شده بود رها سازد. اما در این بین لوگن پیشنهاد یاشیدا را رد می‌کند و بعد به‌طور خواسته یا ناخواسته وارد گیرداد قدرت در خانواد یاشیدا می‌شود و به محافظ نوه او، ماریکو تبدیل می‌شود و…

بازیگران[ویرایش]

علاوه بر این، پاتریک استوارت و ایان مک‌کلن حضوری تک‌جلوه در نقش شخصیت‌های چارلزاگزاویه / پروفسور ایکس و اریک لِنشِر / مگنیتو در انتهای فیلم داشتند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. فروش جهانی ولورین. وبگاه باکس آفیس موجو - بازبینی در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶

پیوند به بیرون[ویرایش]