وست اند گرلز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«وست اند گرلز (نسخه ۱۹۸۴)»
عکس روی صفحه ۱۲ اینچی
تک‌آهنگ پت شاپ بویز
تاریخ پخش۱۹۸۴
تاریخ ضبط۱۹۸۳[۱]
استودیواستودیو یونیک رکوردینگز (نیویورک)
ژانرسینث-پاپ
زمان۴:۴۵
ناشربابکت
ترانه‌نویس(ها)
تهیه‌کننده(ها)بابی ارلاندو
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های پت شاپ بویز
«وست اند گرلز (نسخه ۱۹۸۴)»
(۱۹۸۴)
«شانس دوباره»
(۱۹۸۴)

وست اند گرلز (به انگلیسی: West End Girls) ترانه‌ای از گروه دونفره سینث-پاپ انگلیسی، پت شاپ بویز است. این آهنگ که توسط نیل تنانت و کریس لو نوشته شده، دو بار به صورت تک‌آهنگ منتشر شد. اشعار این آهنگ مربوط به سبک و فشارهای زندگی و کلان‌شهری (اشاره به کوی وست اند لندن) است و تا اندازه‌ای از شعر سرزمین هرز از تی. اس. الیوت الهام گرفته شده‌است. این آهنگ با استقبال نسبتاً خوبی از سوی منتقدان موسیقی معاصر مواجه شد و از آن به‌عنوان یکی از آهنگ‌های برجسته در کارنامه گروه یاد می‌شود.

اولین نسخه این آهنگ توسط بابی اورلاندو تولید شد و در آوریل ۱۹۸۴ بر روی کلمبیا رکوردز (نشر بابکت) منتشر شد و در ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی به یک آهنگ دیسکویی موفق تبدیل شد. پس از اینکه گروه پت شاپ بویز با ئی‌ام‌آی قرارداد بستند، این آهنگ با تهیه‌کنندگی استیون هیگ برای اولین آلبوم استودیویی آنها، لطفا، دوباره ضبط شد. در اکتبر ۱۹۸۵، این نسخه جدید منتشر شد و در سال ۱۹۸۶ در بریتانیا و ایالات متحده به رتبه یک رسید.

در سال ۱۹۸۷، این آهنگ برنده بهترین تک‌آهنگ در جوایز بریت و بهترین آهنگ بین‌المللی در جوایز آیور نوولو شد. در سال ۲۰۰۵ و ۲۰ سال پس از انتشار، این آهنگ توسط آکادمی آهنگسازان و ترانه‌سرایان بریتانیا، جایزه آهنگ دهه (۱۹۹۴–۱۹۸۵) را دریافت کرد. نظرسنجی سال ۲۰۲۰ روزنامه گاردین، این آهنگ را به عنوان بهترین تک‌آهنگ شماره‌یک‌شده بریتانیا انتخاب کرد.[۲]

این آهنگ توسط پت شاپ بویز در اختتامیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ اجرا شد.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Pet Shop Boys Interview - 1986". YouTube.com. 1996. Retrieved 13 May 2019.
  2. Snapes, Laura (5 June 2020). "The 100 greatest UK No 1s: No 1, Pet Shop Boys – West End Girls". The Guardian.
  3. Petridis, Alexis (12 August 2012). "Olympics closing ceremony music: big acts, big hits, but no big gasps". The Guardian. Retrieved 30 March 2014.