ورزشگاه ملی ژاپن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ورزشگاه ملی ژاپن
国立競技場
Map
مکان10-2, Kasumigaoka-machi, شینجوکو، توکیو، Japan
مالکشورای ورزشی ژاپن
گنجایش۶۸٬۰۰۰ (بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰)
ابعاد زمین۱۰۵ × ۶۸ m
سطحچمن
ساخت
آغاز ساخت۱۱ دسامبر ۲۰۱۶
گشایش۲۱ دسامبر ۲۰۱۹
هزینه ساخت۱٬۴ میلیارد
معمارکنگو کوما
استفاده‌کنندگان
تیم ملی فوتبال ژاپن (۲۰۲۰-)
بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰

ورزشگاه ملی ژاپن (انگلیسی: New National Stadium) یک ورزشگاه چندمنظوره در توکیو، ژاپن است. این ورزشگاه به عنوان استادیوم اصلی و همچنین محل افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ استفاده شد. همچنین جهت برگزاری مسابقات تعدادی از رشته‌های ورزشی در همین المپیک استفاده شد.

عملیات تخریب ورزشگاه ملی المپیک قدیمی در ماه مه سال ۲۰۱۵ به اتمام رسید. سپس عملیات ساخت و ساز ورزشگاه جدید در همان محل در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶ آغاز گردید.

برنامه‌های تکمیلی ورزشگاه جدید توسط نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه در ژوئیه ۲۰۱۵ تأیید شد. پس از یک اعتراض عمومی به دلیل هزینه‌های زیاد ساختمانی در این طرح، نخست‌وزیر این طرح را رد کرد. قرار بود جام جهانی راگبی ۲۰۱۹ نیز در این ورزشگاه برگزار شود که به دلیل آماده نبودن ورزشگاه در آن تاریخ این طرح رد شد. کنگو کوما، معمار ژاپنی، طرح جدیدی را برای ورزشگاه ارائه داد که در دسامبر ۲۰۱۵ برگزیده شد. این ورزشگاه در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹ افتتاح شده‌است

تاریخچه[ویرایش]

وقتی پیشنهاد میزبانی توکیو برای المپیک ۲۰۲۰ قبول شد، صحبت‌هایی در رابطه با بازسازی ورزشگاه ملی المپیک توکیو به میان آمد؛ زیرا مراسم افتتاحیه و اختتامیه و انجام یکسری از مسابقات در این ورزشگاه صورت خواهد گرفت. این مطلب در فوریه ۲۰۱۲ تأیید شد که ورزشگاه تخریب و بازسازی خواهد شد و به هزار میلیارد پوند اعتبار نیاز خواهد داشت. در نوامبر ۲۰۱۲ ماکت و طرح کامپیوتری این ورزشگاه بر اساس طرحی از زها حدید، معمار عراقی، ارائه شد. در سال ۲۰۱۵ ورزشگاه تخریب شد و قرار شد که ورزشگاه جدید تا مارس ۲۰۱۹ افتتاح شود. قرار بود در ورزشگاه جدید در المپیک ۲۰۲۰ ورزش‌های دو و میدانی، راگبی و فوتبال و همچنین افتتاحیه و اختتامیه مراسم برگزار شود.

تصاویر[ویرایش]

ساخت‌وساز[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]