ورزشگاه شهدای مس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ورزشگاه شهدای مس
Map
لقبآشیانه نارنجی
نام کاملشهدای مس کرمان یا مس آرنا(MES ARENA)
محلکرمان، ایران
شروع ساخت۱۳۸۵
در حال ساخت۱۳۸۵–۱۴۰۲
مالکباشگاه فرهنگی، ورزشی مس کرمان
نوع زمینچمن طبیعی
طراحمهندس سپهرسعید[۱]
گنجایش۳۰٫۰۰۰ نفر
خانهمس کرمان (۱۴۰۲–اکنون)


ورزشگاه شهدای مس یک ورزشگاه بزرگ اختصاصی فوتبال در شهر کرمان است. این ورزشگاه، استادیوم اختصاصی باشگاه صنعت مس کرمان می‌باشد؛ که در سال ۱۳۸۵ شروع به ساخت شد و در ابتدای بزرگراه هفت باغ علوی شهر کرمان قرارگرفته است.

ویژگی‌های استادیوم[ویرایش]

از ویژگی‌های بارز این ورزشگاه نزدیک بودن تماشاچیان به زمین چمن است با توجه به حذف پیست تارتان است که به مشاهده بهتر بازی توسط تماشاچیان منجر خواهد شد. این ورزشگاه دارای ظرفیت سی هزار نفر تماشاچی می‌باشد و مجهز به سالن‌های چند منظوره و استخر است.[۲][۳][۴][۵] از ویژگی‌های شاخص این استادیوم می‌توان به طراحی زیرساخت‌های مربوط به سیستم‌های کنترلی مکانیزه (سیستم BMS–Building Management System) و پیش‌بینی امکاناتِ زیرساختی و رفاهی کامل برای رسانه‌ها، خبرنگاران و گزارشگران و همچنین فراهم آوردن فضاهای تمرینی بدن‌سازی، ریکاوری و فضای آموزشی برای تیم‌های باشگاهی اشاره کرد. طرح استادیوم علاوه‌بر سبکی مدرن و به‌روز، با الگوهای معماری ایرانی انطباق داده شده است. در این استادیوم، جایگاه‌های VIP, CIP و VVIP، تسهیلات مربوط به برگزارکنندگان مسابقات، تیم‌ها و ۳۰ هزار نفر تماشاگر به صورت کاملاً استاندارد پیش‌بینی شده است. این پروژه سومین استادیوم تمام مسقف طراحی شده در کشور است که طرح پوسته و سقف منحصر به فردش، آن را نسبت به سایر استادیوم‌های کشور متمایز می‌سازد. استادیوم فوتبال مس کرمان تنها استادیوم فوتبال کشور در سطح کلاس ۴ فیفا و تنها استادیوم طراحی شدهٔ منطبق بر آخرین ویرایش استاندارد فیفا در ایران است.[۶]

دسترسی‌های استادیوم[ویرایش]

قرارگرفتن این مجموعه ورزشی در حاشیه یک اتوبان بزرگ گردشگری به نام هفت باغ علوی و فاصله مناسب و نه چندان زیاد با شهرکرمان، فاصله مناسب با هتل‌ها و مراکز اقامتی و نیز مناطق تفریحی و گردشگری شهر کرمان از جمله ویژگی‌های ممتاز و بارز دسترسی این مجموعه ورزشی است.

مشکلات[ویرایش]

متأسفانه ساخت این پروژه ورزشی چند دهه است که طول کشیده و باعث نارضایتی هواداران باشگاه مس کرمان شده و همین‌طور انتقادهای شدیدی بر علیه مدیران ارشد شرکت صنایع ملی مس به همراه داشته است.

منابع[ویرایش]

  1. https://aninholding.com/project1/
  2. «ورزشگاه شهدای مس کرمان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد ؟». ایسنا | کرمان. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.
  3. «مجموعه ورزشی شهدای مس امسال افتتاح می‌شود». mespress.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.[پیوند مرده]
  4. «ورزشگاه شهدای مس؛ مدرن‌ترین ورزشگاه کشور». asremesonline.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.[پیوند مرده]
  5. «9 سال انتظار برای بهره‌برداری از یک ورزشگاه/ هواداران مس کرمان چشم به راه وعده ها». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۴-۰۹-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.
  6. https://aninholding.com/project1/