وایت موتور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وایت موتور
نوع پیشینشرکت سهامی خاص
صنعتصنعت خودروسازی
صنایع جنگ‌افزاری
جانشینانولوو
بنا نهاده۱۹۰۰
بنیانگذارانتوماس اچ. وایت
از بین رفته۱۹۸۰
دفتر مرکزیکلیولند، اوهایو
محصولاتخودرو
فهرست قطعات خودرو

تاریخچه

وایت موتور (انگلیسی: White Motor) شرکت خودروسازی آمریکایی بود، که در سال ۱۹۰۰ توسط توماس اچ. وایت تأسیس شد. شرکت وایت موتور یک تولید کننده اتومبیل، کامیون، اتوبوس و تراکتورهای کشاورزی آمریکایی از سال 1900 تا 1980 بود. این شرکت همچنین دوچرخه، اسکیت غلتکی، ماشین تراش اتوماتیک و چرخ خیاطی تولید می کرد. قبل از جنگ جهانی دوم، این شرکت در کلیولند، اوهایو مستقر بود. وایت با ساخت ماشین‌های سنگین خود که در طول جنگ جهانی اول شاهد خدمات رسانی در سرتاسر جهان بود بسیار موفق ظاهر شد. شرکت وایت برای دهه‌ها در صنعت کامیون باقی ماند.

دو کامیون وایت خواهر و برادر مدل های road commander و road boss


کامیون سازی

شرکت وایت موتور پس از جنگ جهانی اول به تولید خودرو پایان داد تا به طور انحصاری بر کامیون ها تمرکز کند. این شرکت به زودی 10 درصد از تمام کامیون های ساخت ایالات متحده را به فروش رساند. اگرچه وایت تمام اندازه‌های کامیون‌ها را تولید می‌کرد، پس از جنگ جهانی دوم تصمیم به تولید تنها کامیون‌های بزرگ گرفت. در سال 1967، وایت بخش وسترن استار را برای فروش کامیون در سواحل غربی آمریکا راه اندازی کرد.

یک کامیون قدیمی وایت مدل commander

انحلال

فروش وایت در طول دهه 1960 کاهش یافت، و وایت سعی کرد با شرکتی که زمانی چرخ خیاطی می ساخت، ادغام شود. دولت فدرال این معامله را مسدود کرد. سپس این شرکت کارخانه هایی را در ویرجینیا و یوتا افتتاح کرد، اما این کار هم کمکی به رشد شرکت نکرد. ادغام با دایملر و رنو نیز در نظر گرفته شد اما این کار عملی نشد. در سال 1980، وایت عملاً ورشکسته شده بود و در 4 سپتامبر همان سال، پرونده ورشکستگی خود را در ناحیه شمالی اوهایو تشکیل داد. در نهایت شرکت سوئدی ولوو دارایی‌های شرکت آمریکایی وایت را در سال 1981 تصاحب کرد.

کامیون وایت مدل commander در ایران


جستارهای وابسته[ویرایش]

وسترن استار

ماک

ولوو تراکس

نویستار اینترنشنال

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]