وانداویژن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وانداویژن
ژانر
سازندهجک شفر
بر پایهٔمارول کامیکس
کارگردانمت شکمن
بازیگران
سازنده موسیقی متن
آهنگسازکریستوف بک
کشور سازندهایالات متحده
زبان اصلیانگلیسی
شمار فصل‌ها۱
شمار قسمت‌ها۹
تولید
تهیه‌کننده‌های اجرایی
  • کوین فایگی
  • لویی دی‌اسپوسیتو
  • ویکتوریا آلونز
  • مت شاکمن
  • جک شفر
تهیه‌کنندهچاک هیوارد
مکان‌های تولید
فیلم‌برداریجس هال
تدوین‌گران
  • تیم راش
  • زین بیکر
  • نونا کودای
  • مایکل ای. وبر
دوربین
مدت۳۰–۵۰ دقیقه
تولیدکنندهمارول استودیوز
توزیع‌کنندهدیزنی پلت‌فرم دیستربیوشن
پخش
شبکهٔ اصلیدیزنی پلاس
انتشار اولیه۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۰۲۱-0۱-۱۵) –
۵ مارس ۲۰۲۱ (۲۰۲۱-03-۰۵)
انتشار
نمایش‌های مشابهمجموعه‌های تلویزیونی دنیای سینمایی مارول
پیوندهای بیرونی
وبگاه رسمی

وانداویژن (انگلیسی: WandaVision) یک مینی‌سریال تلویزیونی آمریکایی است که توسط جک شفر برای سرویس استریم دیزنی پلاس ساخته شده‌است. این سریال بر پایهٔ شخصیت‌های واندا ماکسیموف / اسکارلت ویچ و ویژن، در دنیای سینمایی مارول واقع شده‌است و از پیوستگی با فیلم‌های این فرنچایز برخوردار است. این سریال پس از حوادث انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹) اتفاق می‌افتد. وانداویژن نخستین سریال تلویزیونی است که تولیدش بر عهدهٔ مارول استودیوز بوده و شفر نویسندگی اصلی و مت شکمن کارگردانی آن را بر عهده دارد.

الیزابت اولسن و پل بتانی بار دیگر نقش واندا ماکسیموف و ویژن از مجموعهٔ فیلم‌ها را تکرار می‌کنند. دبرا جو روپ، فرد ملامد، کاترین هان، تیونا پریس، رندل پارک، کت دنینگز و ایوان پیترز همچنین در سریال ایفای نقش می‌کنند. از سپتامبر ۲۰۱۸، مارول استودیوز در حال توسعهٔ شماری سریال محدود برای دیزنی پلاس با محوریت شخصیت‌های فرعی از فیلم‌های دنیای سینمایی مارول مانند ماکسیموف و ویژن بود. شفر در ژانویه ۲۰۱۹ استخدام شد و سریال رسماً در آوریل اعلام شد و شکمن در آگوست به آن پیوست. در این سریال ماکسیموف و ویژن در یک واقعیت زندگی می‌کنند که آن‌ها را در دهه‌های مختلف تصویر تلویزیونی می‌برد و شامل ادای احترام به سیت‌کام‌های گذشته‌است. فیلم‌برداری در نوامبر ۲۰۱۹ در آتلانتا، جورجیا آغاز شد و تولید آن در مارس ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ متوقف شود. تولید در سپتامبر ۲۰۲۰ در لس آنجلس از سر گرفته شد و در نوامبر به پایان رسید.

وانداویژن در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ با دو قسمت نخست به نمایش درآمد و در ۵ مارس با ۹ قسمت به پایان رسید. این نخستین سریال و آغاز فاز چهارم دنیای سینمایی است. این مجموعه به دلیل محیط و تصویرهای کمدی، تغییرات به رنگ‌مایه‌های تیره و نقش‌آفرینی‌های اولسن، بتانی و هان، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. وانداویژن به عنوان مجموعه مستقیمی در فیلم دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی (۲۰۲۲) حضور دارد، که در آن اولسن بار دیگر نقش ماکسیموف را ایفا می‌کند. در اکتبر سال ۲۰۲۱ فاش شد که مارول اسپین‌آفی از اگنس هارکنس با بازی کاترین هان به عنوان آگاتا: محفل آشوب خواهد ساخت در روز دیزنی پلاس تأیید شد. جک شفر (نویسنده وانداویژن) به عنوان نویسنده بازخواهد گشت.

داستان[ویرایش]

بعد از رخدادهای انتقام جویان: پایان بازی (۲۰۱۹)، واندا ماکسیموف (اسکارلت ویچ) یک زندگی آرمانی را در شهر وست ویو آغاز می‌کند و سعی دارد با کنترل افراد شهر آرامش گرفته شده از خودش را پس بگیرد؛ و در این میان سازمان سورد متوجه تغییرات شده و تصمیم به حمله به این شهر می‌گیرند.[۱]

بازیگران و شخصیت‌ها[ویرایش]

قسمت‌ها[ویرایش]

شم.عنوانکارگرداننویسندهتاریخ پخش اصلی
۱«فیلمبرداری‌شده در حضور تماشاگران استودیوی زنده»مت شکمنجک شفر۱۵ ژانویه ۲۰۲۱

در دهه ۱۹۵۰، زوجی تازه عروس به نام‌های ویژن و واندا ماکسیموف، به شهری حومه‌ای به نام وست‌ویو می‌روند تا در همان زمانی که سعی می‌کنند قدرتشان مخفی کنند، زندگی آرامی را در آنجا آغاز کنند. همسایه آنها، اگنس به خانه آنها می‌رود و با واندا ملاقات می‌کند. واندا به او خبر می‌دهد که آن روز سالگرد ازدواج آنهاست و اگنس نیز به واندا یاد می‌دهد که چگونه این سالگرد را برگزار کند. منتها در همان زمان، رئیس ویژن آقای هارت به او می‌گوید که آن شب قرار است برای شام پیش آنها بیاید، ویژن به واندا زنگ می‌زند تا این واقعه را به او بگوید، اما واندا نمی‌گذارد حرف ویژن تمام شود و به او می‌گوید که همه چیز مرتب است. آقا و خانم هارت به خانه واندا ویژن می‌روند و می‌بینند که واندا اصلاً برای آن میهمانی آماده نشده. واندا و ویژن به هر زحمتی از آنها پذیرایی می‌کنند و ناگهان چیزی در گلوی آقای هارت گیر می‌کند و ویژن او را نجات می‌دهد و پس از آن آقا و خانم هارت بلافاصله از آنجا می‌روند. پس از این می‌بینیم که واندا برای خودشان حلقه ازدواج گذاشته و ویژن را می‌بوسد و بعدش فردی را نگاه می‌کنیم که دارد بر واندا و ویژن نظارت می‌کند که در قسمت‌های بعد متوجه می‌شویم او دارسی لوییس بوده‌است.


در این قسمت آگهی از یک تستر شرکت استارک پخش شد.
۲«به کانال دست نزن»مت شکمنجک شفر۱۵ ژانویه ۲۰۲۱
سریال از ابتدای این قسمت وارد فضای دهه ۱۹۶۰ میلادی می‌شود. واندا و ویژن در اطراف خانهٔ خود صدای‌های عجیب و غریبی را می‌شنوند. واندا و ویژن برای اینکه همانند دیگر شهروندان وست‌ویو بشوند خود را برای مسابقه استعدادیابی آماده می‌کنند تا درنقش تردست ظاهر شوند. ویژن به خاطر سروصداهای شب قبل، به جلسه محله می‌رود ولی به صورت اتفاقی آدامسی را قورت داده و سیستمش دچار اختلال می‌شود. از آن طرف واندا نیز به جلسهٔ برگزاری جشن می‌رود. ناگهان از رادیوی روی میز صداهای عجیب و غریبی شنیده شده و بعد قطع می‌شود. در مراسم شهر بازی، ویژن به خاطر اختلال پیش‌آمده، بی‌آنکه بخواهد، قدرت‌هایش را نمایان می‌کند، اما واندا با قدرتش جلوی لو رفتن ویژن را می‌گیرد. در پایان یک زنبوردار عجیب و غریب از طریق شبکه فاضلاب وارد وست‌ویو شده و جلوی خانه واندا می‌آید، در این حین زمان به عقب برگردانده می‌شود و جلوی زنبوردار را می‌گیرد و معلوم می‌شود که واندا حامله شده…
۳«اکنون رنگی»مت شکمنمگان مک دانل۲۲ ژانویه ۲۰۲۱
دکتر نیلسون وضع بارداری واندا را بررسی می‌کند و می‌گوید ۴ ماهش است. واندا و ویژن راجع به اسم بچه صحبت می‌کنند که ناگهان وضعیت بارداری واندا به ۶ ماه می‌رسد. جرالدین می‌رسد و به تولد تامی و بیلی کمک می‌کند. اگنس و هرب راجع به جرالدین حرف می‌زنند و می‌گوید هیچ خانه و خانواده‌ای ندارد. واندا می‌فهمد گردنبندی با نشانه شمشیر در گردن جرالدین است و او را از وست‌ویو بیرون می‌کند.
۴«ما جلوی این برنامه را می‌گیریم»مت شکمنبوباک اسفرجانی و مگان مک دانل۲۹ ژانویه ۲۰۲۱
کاپیتان مونیکا رمبو به زندگی برمی‌گردد و سه هفته بعد، همراه هیوارد و جیمی وو سراغ پرونده افراد گمشده در وست‌ویوی نیوجرسی می‌رود. آن‌ها می‌فهمند یک دیواره شش ضلعی دور شهر را گرفته و مونیکا به داخل آن کشیده می‌شود. سورد آنجا پایگاه می‌زند تا با کمک دکتر دارسی لوییس این پدیده را بررسی کند. آن‌ها اتفاقات داخل شهر را رصد می‌کنند و می‌فهمند مونیکا در قالب «جرالدین» درآمده است. وقتی مونیکا اسم اولتران را می‌آورد، واندا از شهر بیرونش می‌کند.
۵«در قسمتی بسیار ویژه…»مت شکمنپیتر کامرون و مکنزی دور۵ فوریه ۲۰۲۱
در یک محیط ۱۹۸۰، واندا و ویژن برای جلوگیری از گریه تامی و بیلی تلاش می‌کنند. اگنس کمک می‌کند تا از پسران مراقبت کند، اما ویژن رفتار مشکوک او با اگنس را زیر سؤال می‌برد؛ و پس از مدتی سروصدا تمام می‌شود و ناگهان تامی و بیلی در مقابل آن‌ها ۵ساله می‌شوند. وقتی سگی در خانه آنها ظاهر می‌شود، پسران درخواست نگهداری از آن را می‌کنند و اگنس نام اسپارکی را پیشنهاد می‌کند. واندا توانایی‌های خود را رو به روی اگنس استفاده می‌کند، در حالی که پسران دوباره تا ۱۰ سال سن دارند. در محل کار، ویژن ایمیلی از سورد را می‌خواند که وضعیت وست‌ویو را نشان می‌دهد. او موفق می‌شود از طریق یک ساکن واقعی وست‌ویو ارتباط برقرار کند و متوجه می‌شود که واندا این شهر را کنترل می‌کند. سورد یک هواپیمای بدون سرنشین را از دهه ۱۹۸۰ به وست‌ویو می‌فرستد و به دستور هیوارد سعی در کشتن واندا دارد. واندا با هواپیمای بدون سرنشین از میدان استاتیک خارج می‌شود و به هیوارد هشدار می‌دهد که او را تنها بگذارد. اسپارکی فرار می‌کند و بعد اگنس می‌گوید که او را در باغچه خود مرده یافته‌است. ویژن درمورد اقداماتش با واندا روبرو می‌شود، اما با رسیدن پیترو وقفه آنها انجام می‌شود. دارسی با تماشای این برنامه اشاره می‌کند که ظاهر پیترو «دوباره» ساخته شده‌است.
۶«هالووینِ نویِ نو وحشتناک باد!»مت شکمنچاک هیوارد و پیتر کامرون۱۲ فوریه ۲۰۲۱
در دهه ۱۹۹۰ میلادی، واندا می‌خواهد در هالووین همه با هم باشند ولی ویژن می‌گوید باید مراقب شهر باشد. پیترو، تامی و بیلی را برای جشن بیرون می‌برد و دردسر درست می‌کند. ویژن دور شهر را می‌گردد و می‌فهمد ساکنین وست‌ویو سر جا خشکشان زده؛ حتی اگنس. اگنس می‌گوید ویژن مرده‌است. ویژن به مرز شهر می‌رسد و وقتی از آنجا خارج می‌شود کم‌کم متلاشی می‌شود. بیلی می‌فهمد و واندا دیواره شش‌ضلعی (هکس) را گسترش می‌دهد. با این کار، ویژن، دارسی و چند نفر از مأموران سورد به داخل شهر کشیده می‌شوند.
۷«شکستن دیوار چهارم»مت شکمنکمرون اسکوایرز۱۹ فوریه ۲۰۲۱
در اواسط تا اواخر سال ۲۰۰۰، واندا تصمیم می‌گیرد یک روز تنها باشد و اگنس هم از تامی و بیلی مراقبت می‌کند. بخش‌های مختلف خانه واندا مدام عوض می‌شوند و کاری از دست واندا برنمی‌آید. ویژن، دارسی را پیدا می‌کند و از اتفاقات اخیر باخبر می‌شود. مونیکا موفق می‌شود از شهر بگذرد و ظاهراً دچار جهش‌های مثبت می‌شود. وقتی به سراغ واندا می‌رود، اگنس واندا را به خانه خودش می‌برد. واندا در زیرزمین دنبال پسرهایش می‌گردد و چیزهای عجیبی پیدا می‌کند. معلوم می‌شود اگنس همان آگاتا هارکنس است. این آگاتا بود که پیترو را پیش واندا فرستاد و اسپارکی را نیز کشت.
۸«آنچه گذشت…»مت شکمنلارا دانی۲۶ فوریه ۲۰۲۱

در سال ۱۶۹۳ در سیلم، گروهی از جادوگران آگاتا هارکنس را به جرم استفاده از جادوی سیاه دستگیر می‌کنند. سعی دارند او را بکشند ولی آگاتا جانشان را می‌گیرد. در زمان حال، می‌خواهد بداند واندا چگونه وست‌ویو را کنترل می‌کند. به همین دلیل او را مجبور می‌کند لحظات کلیدی زندگی‌اش را مرور کند. مثل زمانی که کنار یک بمب همراه پیترو گیر افتاده بود. معلوم می‌شود که واندا از زمان تولد قدرت جادوگری داشته‌است. بعدها واندا برای گرفتن ویژن پیش سورد می‌رود و هیوارد جسد تکه‌تکه شده اش را نشانش می‌دهد. واندا به وست‌ویو و زمینی سر می‌زند که قرار بوده با ویژن در آنجا زندگی کند. از شدت غم، با جادو خانه‌ای در آنجا می‌سازد، نسخه جدیدی از ویژن خلق می‌کند و نهایتاً کل شهر را می‌گیرد.

در صحنه پایانی این قسمت، هیوارد موفق می‌شود جسد ویژن اصلی را دوباره فعال کند.
۹«قسمت پایانی سریال»مت شکمنچک شیفر۵ مارس ۲۰۲۱

آگاتا می‌خواهد جادوی واندا را بگیرد. ویژن سفید وارد وستویو می‌شود و با ویژن جدید می‌جنگد و آگاتا هم ساکنین شهر را از کنترل واندا خارج می‌کند. آن‌ها با عصبانیت از واندا می‌خواهند رهایشان کند. او هم حصار دور شهر را برمی‌دارد ولی ویژن جدید و و دوقلوها متلاشی می‌شوند. هیوارد و دیگر مأموران سورد وارد شهر می‌شوند تا اینکه واندا دوباره حصار را می‌بندد. مونیکا می‌فهمد «پیترو» یکی از ساکنین شهر است و رالف بونر نام دارد. بعد هم او را از شر طلسم آگاتا خلاص می‌کند. سپس با کمک دوقلوها جلوی سورد را می‌گیرد و ویژن جدید خاطرات ویژن سفید برمی‌گرداند و باعث می‌شود شهر را ترک کند. واندا آگاتا را شکست می‌دهد و او را در قالب «اگنس» در وستویو اسیر می‌کند. بعد خانواده جدیدش را رها می‌کند و حصار را برمی‌دارد و به دوردست می‌رود تا راجع به قدرت‌هایش تحقیق کند.

در صحنه‌های پایانی، هیوارد به جرم دستکاری شواهد دستگیر می‌شود و یک اسکرال به مونیکا می‌گوید باید با دوست مادرش ملاقات کند.

در نهایت، واندا را می‌بینیم که در کابینی متروکه مشغول مطالعه دارک هولد است که صدای فریاد کمک پسرانش را می‌شنود.

تولید[ویرایش]

توسعه[ویرایش]

در سپتامبر ۲۰۱۸، مارول استودیوز در حال توسعه چند سریال کوتاه برای سرویس استریم شرکت مادرش دیزنی به نام، دیزنی+، با حمایت از شخصیت‌هایی از فیلم‌های دنیای سینمایی مارول (MCU) که در آن فیلم‌ها نقش اصلی نداشتند بود. از بازیگرانی که شخصیت‌های این فیلم‌ها را نقش آفرینی کرده بودند انتظار می‌رفت که نقش‌های خود را برای این سریال‌های کوتاه از جمله الیزابت اولسن درنقش جادوگر سرخ و پل بتانی در نقش ویژن دوباره تکرار کنند. انتظار می‌رفت این سریال با شش الی هشت قسمت و یک بودجه سنگین برای رقابت با تولیدات بزرگ استودیویی دیگر شرکت‌ها وارد عمل شود و توسط مارول استودیوز ساخته شود نه تلویزیون مارول که سریال‌های تلویزیونی قبلی را برای دنیای سینمایی مارول تولید می‌کرد. انتظار بر این است که کوین فایگی، رئیس مارول استودیوز در هر سریال «نقشی دستی» را برعهده بگیرد،[۶] با تمرکز بر «پیوستگی داستان» با فیلم‌ها و «دستکاری کردن» بازیگرانی که نقش‌های خود را از فیلم‌های دیگر مارول دوباره نقش آفرینی کنند.[۷] در پایان اکتبر، انتظار می‌رفت که ویژن با بازیگری پل بتانی نقش مهمی در این سریال بازی کند، که تمرکز آن بر رابطه بین جادوگر سرخ و ویژن است.[۸] در ماه‌های بعد عنوان‌های ویژن و جادوگر سرخ گزارش شدند.[۹][۱۰][۱۱]

جک شفر پس از کار قبلی به عنوان نویسنده در فیلم‌های کاپیتان مارول (۲۰۱۹) و بیوه سیاه (۲۰۲۰) برای مارول استودیوز، به عنوان شورانر سریال در ژانویه ۲۰۱۹ استخدام شد. شفر قرار بود قسمت آزمایشی سریال را بنویسد و تهیه‌کننده اجرایی این سریال باشد.[۱۲] در ماه آوریل، دیزنی و مارول رسماً این سریال را با عنوان وانداویژن اعلام کردند.[۱۳] بعداً در همان ماه، اولسن اعلام کرد قسمت‌هایی از این سریال در دهه ۵۰ اتفاق می‌افتد.[۱۴] در اوت، مت شکمن برای کارگردانی مینی سریال که شامل شش قسمت است، استخدام شد.[۱۵] گزارش شده بودجه هر قسمت ۲۵ میلیون دلار است.[۱۶] در کنفرانس دوسالانه دیزنی دی ۲۳، فایگی این سریال را بخشی از «کمدی موقعیت کلاسیک»، بخش «حماسه مارول» توصیف کرد و یک تیزر را برای این سریال نشان داد که تصاویری از فیلم‌های قبلی دنیای سینمایی مارول با واندا ماکسیموف و ویژن را با تصاویری از نمایش دیک ون دایک و بهترین پدری که می‌شناسیم نشان داد[۱۷][۱۸] بتانی این سریال را «فوق‌العاده حیرت‌آور و عجیب» نامید، در حالی که اولسن افزود که «بسیاری از کتاب‌های کمیکی وجود دارد که از آنها پشتیبانی می‌کند» و شخصیت‌هایی دارد که در یک وضعیت کمدی موقعیت ظاهر می‌شوند.[۱۹] اولسن همچنین گفت که در مورد اینکه آیا این سریال از آهنگ خنده استفاده خواهد کرد، مبحث‌هایی در حال انجام است.

نویسندگی[ویرایش]

وقایع این سریال بعد از انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹)،[۲۰] و قبل از فیلم دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی (۲۰۲۲) اتفاق می‌افتد، که واندا ماکسیموف نیز در این فیلم حضور دارد.[۲۱] شفر هشت نویسنده را برای گروه نویسندگان سریال، از جمله چهار زن و چند فرد رنگین‌پوست استخدام کرد؛ زیرا اعتقاد وی این بود که «داستان شما بهتر از داستان‌های دیگران است». شفر با مقایسه کار خود در این سریال با فیلم بیوه سیاه (۲۰۲۱)، گفت وانداویژن «مخالف قطبی» با سبک اکشن پرخاشگرانه و احشایی فیلم است.[۲۲] تام کینگ، نویسنده کتاب کمیک، در اکتبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که کارهای او در شخصیت ویژن الهام بخش وانداویژن خواهد بود.[۲۳]

بازیگری[ویرایش]

اولسن و بتانی در مراسم کامیک-کان بین‌المللی سن دیگو ۲۰۱۹

با اعلام رسمی این سریال در آوریل ۲۰۱۹ تأیید شد که اولسن و بتانی به ترتیب در نقش‌های جادوگر سرخ و ویژن در این سریال دوباره نقش آفرینی می‌کنند.[۱۳] تیونا پریس در ژوئیه ۲۰۱۹ به عنوان بازیگر نقش مونیکا رمبئو معرفی شد؛ کودکی این شخصیت به عنوان دختر بهترین دوست کارول دنورز در فیلم کاپیتان مارول (۲۰۱۹)، که در سال ۱۹۹۵ زندگی می‌کند، در دنیای سینمایی مارول معرفی شد.[۲۴] ماه بعد، کت دنینگز و رندال پارک قرار بود به ترتیب در نقش‌های دارسی لوئیس و جیمی وو نقش آفرینی کنند، در حالی که کاترین هان نیز از بازیگران این سریال است.[۲۵] پارک به دنبال یک جلسه عمومی با مارول به این سریال پیوست تا دربارهٔ آینده وی در این دنیای سینمایی بعد از معرفی وی در فیلم مرد مورچه‌ای و زنبورک (۲۰۱۸) صحبت کند.[۱۸]

فیلمبرداری[ویرایش]

فیلمبرداری در اوایل نوامبر ۲۰۱۹،[۲۶] در استودیوهای پاین وود آتلانتا در آتلانتا، جورجیا،[۲۷] با کارگردانی شکمن آغاز شد.[۲۸] این سریال تحت عنوان کاری قرمز بزرگ ساخته می‌شود. پیش از این گزارش شده بود که فیلمبرداری از ۲۱ سپتامبر در لس آنجلس، کالیفرنیا آغاز می‌شود.[۲۹]

انتشار[ویرایش]

انتظار می‌رفت وانداویژن در اوایل سال ۲۰۲۰ در دیزنی پلاس منتشر شود. البته به دلیل شیوع کرونا در اواسط فیلم‌برداری این سریال بود که اعلام شد فیلمبرداری این فیلم تا تاریخ نامعلومی به تعویق افتاده‌است. به همین دلیل ممکن بود شاهد وقفه در پخش این سریال باشیم.[۳۰] در نهایت دو قسمت نخست این مجموعه در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد[۳۱] و هفت قسمت بعدی تا ۵ مارس به صورت هفتگی پخش می‌شوند.[۳۲] مدیران مارول استودیوز قصد داشتند همزمان کل فصل اول را منتشر کنند ولی زمانی که متوجه «هیجان پخش هفتگی» مجموعه جنگ ستارگان در دیزنی پلاس یعنی مندلورین شدند، تصمیم گرفتند همین روش را اتخاذ کنند. فیج گفت در حین ساخت سریال، بنا بر پخش هفتگی بود تا مخاطب «اتفاقات بعدی را حدس بزند، یک هفته زمان برای گمان و تماشای دوباره و انتظار داشته باشد.» به نظر او بعد از انتشار تمام قسمت‌ها، مخاطبین می‌توانند دوباره پشت سر هم کل سریال را تماشا کنند تا «به همین اندازه خوش بگذرانند».[۳۳]

شفر گفت «انتشار سریال در این زمان» و در میانه همه‌گیری کار درستی است، چون «تصویری از اضطراب ما و مشکلات و هرج و مرج‌های سال ۲۰۲۰ را منعکس می‌کند، پس زمان بسیار مناسبی برای پخش آن است.»[۳۴] این نخستین سریال و اثر فاز چهارم دنیای سینمایی مارول می‌باشد.[۳۵]

منابع[ویرایش]

  1. Coggan, Devan (November 10, 2020). "Honey, I'm Chrome: Marvel prepares to take over TV with WandaVision". Entertainment Weekly. Archived from the original on November 10, 2020. Retrieved November 10, 2020.
  2. Dinh, Christine (April 12, 2019). "All of the Marvel Disney+ News Coming Out of The Walt Disney Company's Investor Day". مارول انترتینمنت. Archived from the original on April 12, 2019. Retrieved April 12, 2019.
  3. Alter, Ethan (November 5, 2019). "'WandaVision': Everything we know about Marvel's 'first sitcom'". یاهو!. Archived from the original on November 5, 2019. Retrieved November 9, 2019.
  4. Thorne, Will (July 20, 2019). "Teyonah Parris Cast in 'WandaVision' at Disney Plus". ورایتی. Archived from the original on July 21, 2019. Retrieved July 21, 2019.
  5. Coggan, Devin (August 23, 2019). "Kat Dennings, Randall Park, and Kathryn Hahn join Disney+'s WandaVision". انترتینمنت ویکلی. Archived from the original on August 24, 2019. Retrieved August 24, 2019.
  6. Kroll, Justin (September 18, 2018). "Loki, Scarlet Witch, Other Marvel Heroes to Get Own TV Series on Disney Streaming Service (Exclusive)". ورایتی. Archived from the original on September 19, 2018. Retrieved September 18, 2018.
  7. Boucher, Geoff; Hipes, Patrick (October 30, 2018). "Marvel Duo Falcon & Winter Soldier Teaming For Disney Streaming Series". ددلاین هالیوود. from the original on October 31, 2018. Retrieved October 31, 2018.
  8. Sciretta, Peter (October 30, 2018). "Falcon/Winter Soldier TV Series Planned for Disney Streaming Service, Scarlet Witch Show May Co-Star Vision". /Film. from the original on October 31, 2018. Retrieved November 1, 2018.
  9. Boucher, Geoff (November 30, 2018). "Spider-Women, Captain Marvel & Harley Quinn: Females Fly In The Face Of Old Hollywood Perceptions". ددلاین هالیوود. Archived from the original on November 30, 2018. Retrieved November 30, 2018.
  10. Kit, Borys (January 9, 2019). "Marvel's 'Vision and Scarlet Witch' Series Lands 'Captain Marvel' Writer (Exclusive)". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on January 10, 2019. Retrieved January 10, 2019.
  11. Petski, Denise; Patten, Dominic (January 9, 2019). "Marvel's Scarlet Witch Series Taps 'Captain Marvel's Jac Schaeffer As Writer". ددلاین هالیوود. from the original on January 12, 2019. Retrieved January 12, 2019.
  12. Kit, Borys (January 9, 2019). "Marvel's 'Vision and Scarlet Witch' Series Lands 'Captain Marvel' Writer (Exclusive)". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on January 10, 2019. Retrieved January 10, 2019.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ Dinh, Christine (April 12, 2019). "All of the Marvel Disney+ News Coming Out of The Walt Disney Company's Investor Day". مارول انترتینمنت. Archived from the original on April 12, 2019. Retrieved April 12, 2019.
  14. Yang, Rachel (April 24, 2019). "Elizabeth Olsen Says Disney+ Series 'WandaVision' Is Set in 1950s". ورایتی. from the original on April 26, 2019. Retrieved April 26, 2019.
  15. "Matt Shakman In Talks To Direct 6-Episode Marvel Studios Series For Disney+ (Exclusive)". Discussing Film. August 21, 2019. Archived from the original on August 24, 2019. Retrieved August 24, 2019.
  16. Jarvey, Natalie (October 16, 2019). "Disney Over the Top: Bob Iger Bets the Company (and Hollywood's Future) on Streaming". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on October 16, 2019. Retrieved October 17, 2019.
  17. Couch, Aaron (August 23, 2019). "Marvel Unveils 3 New Disney+ Shows Including 'She-Hulk' and 'Moon Knight'". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on August 23, 2019. Retrieved August 23, 2019.
  18. ۱۸٫۰ ۱۸٫۱ Alter, Ethan (November 5, 2019). "'WandaVision': Everything we know about Marvel's 'first sitcom'". یاهو!. Archived from the original on November 5, 2019. Retrieved November 9, 2019.
  19. Schwartz, Terri (August 27, 2019). "WandaVision Will Be the 'Oddest of All the Marvel Endeavors So Far'". آی‌جی‌ان. Archived from the original on September 15, 2019. Retrieved October 10, 2019.
  20. Dumaraog, Ana (July 20, 2019). "WandaVision Series Takes Place After Avengers: Endgame". Screen Rant. Archived from the original on July 21, 2019. Retrieved July 24, 2019.
  21. Donnelly, Matt (July 20, 2019). "'Doctor Strange' Sequel Billed as First MCU Horror Film at Comic-Con". ورایتی. Archived from the original on July 21, 2019. Retrieved July 21, 2019.
  22. Rome, Emily (July 31, 2019). "'Black Widow' Writer Jac Schaeffer Isn't Scared to Make the Fanboys Mad". Inverse. Archived from the original on August 3, 2019. Retrieved August 11, 2019.
  23. Erao, Math (October 4, 2019). "WandaVision Takes Inspiration From King and Walta's Vision". کامیک بوک ریسورسز. Archived from the original on October 5, 2019. Retrieved November 9, 2019.
  24. Thorne, Will (July 20, 2019). "Teyonah Parris Cast in 'WandaVision' at Disney Plus". ورایتی. Archived from the original on July 21, 2019. Retrieved July 21, 2019.
  25. Coggan, Devin (August 23, 2019). "Kat Dennings, Randall Park, and Kathryn Hahn join Disney+'s WandaVision". انترتینمنت ویکلی. Archived from the original on August 24, 2019. Retrieved August 24, 2019.
  26. Couch, Aaron (November 10, 2019). "Marvel's Kevin Feige Breaks Silence on Scorsese Attack: "It's Unfortunate" (Exclusive)". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on November 10, 2019. Retrieved November 10, 2019.
  27. Barnhardt, Adam (September 9, 2019). "WandaVision Reportedly Beginning Production in November". ComicBook.com. Archived from the original on September 20, 2019. Retrieved October 21, 2019.
  28. "Matt Shakman In Talks To Direct 6-Episode Marvel Studios Series For Disney+ (Exclusive)". Discussing Film. August 21, 2019. Archived from the original on August 24, 2019. Retrieved August 24, 2019.
  29. Al-Ghamdi, Abdullah (August 15, 2019). "Marvel's WandaVision TV Show Filming Start Date Possibly Revealed". Screen Rant. Archived from the original on August 24, 2019. Retrieved August 24, 2019.
  30. Sandwell, Ian (July 21, 2019). "Marvel finally confirm Phase 4 movies at Comic-Con". دیجیتال اسپای. Archived from the original on July 21, 2019. Retrieved July 21, 2019.
  31. Alexander, Julia (January 8, 2021). "WandaVision will premiere with two episodes on Disney Plus". The Verge. Archived from the original on January 8, 2021. Retrieved January 8, 2021.
  32. Lee, Janet W. (January 4, 2021). "Disney Plus Unveils 'WandaVision' TV Spot, Releases Original Theme Song". Variety. Archived from the original on January 4, 2021. Retrieved January 4, 2021.
  33. Mitovich, Matt Webb (January 11, 2021). "WandaVision: How Baby Yoda Changed the Binge Release Plan — Plus, Will Episodes Run More Than 30 Minutes?". TVLine. Archived from the original on January 11, 2021. Retrieved January 11, 2021.
  34. Bennett, Tara (January 2021). "The Odd Couple". SFX Magazine. No. 335. pp. 26–35.
  35. D'Alessandro, Anthony (January 10, 2021). "'WandaVision' Team On MCU Connections & How Disney+ Series Is "Cute-Cute Until It's Not"". Deadline Hollywood. Archived from the original on January 10, 2021. Retrieved January 10, 2021.

پیوند به بیرون[ویرایش]