دوقلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دوقلو یا همزاد به دو فرزندی می‌گویند که از یک دوره بارداری به دنیا می‌آیند.[۱] دوقلوها را می توان به دو گروه تقسیم‌بندی نمود. منوزایگوتیک (همسان) که به دوقلوهایی گفته می‌شود که از یک تخمک لقاح یافته که بعد از تقسیم به دو جنین تبدیل شده‌است، باشند و دیزایگوتیک (غیر همسان) که به معنای دوقلوهایی است از دو تخمک جدا که توسط دو اسپرم جداگانه لقاح یافته‌اند متولد شوند.

دوقلوهای همسان[ویرایش]

دوقلوهای همسان یا دوقلوهای تک تخمکی (به انگلیسی: Monozygotic ("identical") twins) به دوقلوهایی گفته می‌شود که از یک تخمک واحد به وجود آمده باشند لذا ماده ژنتیکی و خصوصیات ارثی آن‌ها مثل هم است. دوقلو یا همزاد به دو فرزندی می‌گویند که از یک دوره بارداری به دنیا می‌آیند. در حین اولین میتوزهای سلول تخم ممکن است که سلول‌های بنیادی یا توده درونی بلاستولا(بلاستوسیست)به بیش از یک قسمت تقسیم شود در این حالت بیش از یک جنین شکل می‌گیرد که این جنین‌ها همسان هستند؛قاعدتاً ژنوتیپ این جنین‌ها یکسان بوده اما الزاماً از لحاظ فنوتیپی به طور کامل شبیه یکدیگر نیستند برای مثال به علت برخورد های پی در پی جنین‌ها با دیواره‌ی رحم مادر اثر انگشت این جنین‌ها معمولا غیر مشابه است. [۲]

دوقلوها می‌توانند تک تخمکی یا همسان باشند یا دوتخمکی و غیر همسان. قطعاً در هنگام حاملگی دوقلوهای تک تخمکی جنسیت مشابه دارند ولی ممکن است جفت یا کیسه آمنیوتیک واحد یا جدا داشته باشند.

واژه‌شناسی[ویرایش]

دوقلو یک واژه ترکی به معنای همزاد یا دوپهلوست. اما در زبان عامیانه، از حروف ابتدایی این واژه یعنی (دو)، به اشتباه عدد ۲ برداشت شده است و به دنبال این برداشت اشتباه و با توجه به تعداد نوزدان متولد شده، واژگانی مانند سه‌قلو و چهارقلو نیز ساخته شده که همگی از اساس اشتباه هستند.[۳]

در فارسی سره به آن هَمال می‌گویند که از ریشه هَمول (Hamul) پهلوی[۴] و در اصل به معنای همتا و مانند است مانند بیت زیر از داستان ضحاک در شاهنامه که در وصف کیانوش و برمایه دوبرادر فریدون آمده‌است:

دوست به از برادر

ازو هر دو آزاده، مهتر به سال[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Twin». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۱.
  2. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Twin». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۴.
  3. «واژه دوقلو در لغت‌نامه دهخدا». لغت‌نامه دهخدا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۱.
  4. http://www.vajje.com/vajje/search/همالان
  5. http://ganjoor.net/ferdousi/shahname/zahak/sh7/