نازلی بیات ماکو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نازلی بیات ماکو
اطلاعات شخصی
ملیت ایران
زاده‎۲۵ شهریور ۱۳۲۴
درگذشته۱۳۹۷
انگلیس[۱]
ورزشی
ورزشدو و میدانی
رویداد(ها)پرش ارتفاع

نازلی بیات ماکو (زاده ‎۲۵ شهریور ۱۳۲۴ - درگذشته ۳ شهریور ۱۳۹۷) ورزشکار دو و میدانی اهل ایران بود. المپیک ۱۹۶۴، اولین المپیکی بود که زنان ایرانی توانستند در المپیک شرکت کنند.[۲][۳][۴] در این رقابت‌ها در رشته دو و میدانی، نازلی بیات ماکو در پرش ارتفاع، ژولیت گئورگیان در پرتاب دیسک و سیمین صفامهر در دوی ۱۰۰ متر و پرش طول شرکت کردند. در رشته ژیمناستیک هم جمیله سروری حضور داشت. آن‌ها با سرپرستی خانم پارینه به توکیو رفتند.[۵]

نازلی ۱۹ ساله در پرش ارتفاع، برای شروع در مرحله مقدماتی باید از روی مانع ۱۵۵ سانتیمتری می‌پرید که ناکام ماند.[۶][۷]

منابع[ویرایش]

  1. «نازلی بیات ماکو درگذشت | www.Ghahremanan.ir». www.ghahremanan.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۱۹-۱۰-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۹.
  2. «اولین‌های ماندگار در ورزش بانوان ایران؛ از سیمین صفامهر و جمیله صفوری تا پارمیدا محمودیان». PANA.IR. ۲۰۱۸-۰۴-۲۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۱۹-۱۰-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۹.
  3. "Nazli Bayat Makou Bio, Stats, and Results". Olympics at Sports-Reference.com (به انگلیسی). Archived from the original on 2019-10-19. Retrieved 2019-10-19.
  4. «بانوان ایران برای چندمین‌بار است که به المپیک می‌روند؟». www.fa.odvv.org. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۰۱۹-۱۰-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۹.
  5. «تاریخچه حضور زنان ورزشکار ایرانی در المپیک | طرفداری». archive.ph. ۲۰۱۹-۱۰-۱۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۱۹-۱۰-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۹.
  6. ورزشی، مهدی رستم‌پور روزنامه‌نگار. «نیم قرن بدون مدال: زنان ایرانی در بازی‌های المپیک». BBC News فارسی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۱۹-۱۰-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۹.
  7. «سکوی تاریخی ایرانی‌اسرائیلی در دو و میدانی زنان آسیا». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۳۱.