میشل پولنتیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میشل پولنتیر
مشخصات فردی
نام کاملMichel Pollentier
زاده۱۳ فوریهٔ ۱۹۵۱ ‏(۷۳ سال)
دیکسمویید، فلاندر غربی، بلژیک
اطلاعات تیم
تیم فعلیبازنشسته
نوع مسابقاتجاده
نقشرکابزن
قهرمانی‌های مهم
گرند تور
تور دو فرانس
۳ مرحله انفرادی
جیرو دیتالیا
رده‌بندی اصلی (۱۹۷۷)
۱ مرحله انفرادی
ووئلتا اسپانیا
۲ مرحله انفرادی

رقابت مرحله‌ای

کریتریوم دوفینه (۱۹۷۸)
تور سوئیس (۱۹۷۷)

مسابقات دوچرخه‌سواری کلاسیک

مسابقات قهرمانی جاده کشور (۱۹۷۷، ۱۹۷۸)
تور فلاندر (۱۹۸۰)

میشل پولنتیر (زادهٔ ۱۳ فوریه ۱۹۵۱) رکابزن حرفه‌ای سابق اهل بلژیک است که در رشتهٔ دوچرخه‌سواری جاده فعالیت می‌کرد. او توانست در سال ۱۹۷۷ برندهٔ جیرو دیتالیا شود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

پولنتیر در دیکسمویید در منطقه فلاندر غربی زاده شد و در سال ۱۹۷۳ وارد دوچرخه‌سواری حرفه‌ای شد. نخستین پیروزی مهم او در مرحلهٔ ۲۱ تور دو فرانس ۱۹۷۴ به دست آمد. در هر یک از سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ نیز در یک مرحلهٔ تور برنده شد. همچنین در سال ۱۹۷۶ فاتح تور بلژیک شد.

در جیرو دیتالیای ۱۹۷۷ رقابت اصلی میان فردی مرتنس و فرانچسکو موزر بود. پولنتیر نیز خادم فردی مرتنس در تیم فلاندریا محسوب می‌شد. مرتنس در مرحلهٔ هشتم به یک رکابزن دیگر برخورد کرد و وادار به کناره‌گیری شد. بنابراین پولنتیر که در رتبهٔ پنجم قرار داشت، رهبری تیم را به دست آورد. او توانست در مرحلهٔ هفدهم بر سکوی سوم بایستد و با برتری ۳ ثانیه نسبت به موزر، پیراهن صورتی را به تن کرد. در دو مرحلهٔ بعدی نیز برتری خود را افزایش داد و با پیروزی در تایم تریل انفرادی مرحلهٔ ۲۱، قهرمانی خود را قطعی کرد.[۱] در همان سال، پولنتیر قهرمان تور سوئیس و فاتح مسابقات قهرمانی جاده بلژیک شد.

در سال ۱۹۷۸ پولنتیر برندهٔ دوفینه لیبره شد و از عنوان خود در مسابقات قهرمانی بلژیک دفاع کرد. در تور دو فرانس در مرحلهٔ شانزدهم که به آلپ دوئز ختم می‌شد، پیروز شد و پیراهن طلایی را به دست آورد. پس از مسابقه، از او آزمایش دوپینگ گرفته شد و پولنتیر نمونهٔ ادرار تقلبی به مأمور کنترل دوپینگ داد. با کشف این تقلب، پولنتیر از تور اخراج شد.[۲]

پولنتیر در سال ۱۹۸۰ برندهٔ تور فلاندر و در سال ۱۹۸۲ نایب قهرمان ووئلتا اسپانیا شد و در سال ۱۹۸۴ از دوچرخه‌سواری حرفه‌ای خداحافظی کرد. پس از آن، مالک انبار لاستیک خودرو شد و یک مدرسهٔ دوچرخه‌سواری تأسیس کرد.

نتایج در گرند تورها[ویرایش]

گرند تور ۱۹۷۳ ۱۹۷۴ ۱۹۷۵ ۱۹۷۶ ۱۹۷۷ ۱۹۷۸ ۱۹۷۹ ۱۹۸۰ ۱۹۸۱ ۱۹۸۲ ۱۹۸۳ ۱۹۸۴
جیرو دیتالیا ۱
تور دو فرانس ۳۴ ۷ ۲۳ ۷ اخراج ناتمام ناتمام ناتمام
ووئلتا اسپانیا ۶ ۳ ۲۶ ۲ ۱۳

منابع[ویرایش]

  1. «1977 Giro d'Italia». BikeRaceInfo.
  2. "BBC SPORT - FUNNY OLD GAME - Nags on the fags and dodgy doping". bbc.co.uk.

پیوند به بیرون[ویرایش]