معماری خصمانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

معماری خصمانه یک روند بحث‌برانگیز طراحی شهری است که در آن فضاهای عمومی ساخته می‌شوند یا تغییر می‌کنند برای جلوگیری از استفاده مردم از آنها به شیوه ای که توسط صاحب نظر در نظر گرفته نشده‌است.[۱] همچنین به عنوان معماری ناخوشایند یا معماری دفاعی شناخته شده‌است، بیشتر به‌طور معمول با دفاع در برابر بی خانمان در قالب «ستون‌های ضد بی خانمان» همراه است - گل میخ‌ها در سطوح مسطح تعبیه شده‌اند تا خواب را خشن ناپذیر کنند.[۲][۳] اشکال دیگر رفتار که معمولاً با معماری خصمانه طراحی می‌شوند عبارتند از اسکیت بورد سواری، محل جمع شدن آشغال و محل‌های ایستادن بیجا که با روش‌هایی از قبیل آستانه پنجره‌های شیبدار برای جلوگیری از نشستن مردم، نیمکت‌ها با دستگیره‌هایی که برای متوقف کردن افرادی که بر روی آنها دراز می‌کشند، و آبپاش‌هایی که به بیرون می‌ریزند اما جایی را آبیاری نمی‌کنند.[۴][۵]اگر چه اصطلاح «معماری خصمانه» جدید است، اما استفاده از مهندسی عمران برای دستیابی به مهندسی اجتماعی جدید نیست: پیشینیان در قرن ۱۹ شامل این اتفاق هستند.[۶][۷]منتقدان معماری خصمانه ادعا می‌کنند که این روش عقلانیت را غیرممکن می‌سازد، چراکه فضاهای عمومی را با فضاهای تجاری یا فضایی «شبه عمومی» جایگزین می‌کند و از معماری «برای اعمال تقسیمات اجتماعی» استفاده می‌کند.[۸][۹]

نیمکت کامدن در لندن، نمونه‌هایی از طراحی خصمانه
پیچ‌های نصب شده در کف در فرانسه نصب شده‌اند تا مانع نشستن و خواب شوند

منابع[ویرایش]

  1. "hostile architecture". Macmillan Dictionary.
  2. Omidi, Maryam (12 June 2014). "Anti-homeless spikes are just the latest in 'defensive urban architecture'". The Guardian.
  3. Andreou, Alex (18 February 2015). "Anti-homeless spikes: 'Sleeping rough opened my eyes to the city's barbed cruelty'". The Guardian.
  4. Quinn, Ben (13 June 2014). "Anti-homeless spikes are part of a wider phenomenon of 'hostile architecture'". The Guardian.
  5. Mills, Chris (21 February 2015). "How 'Defensive Architecture' Is Ruining Our Cities". Gizmodo.com.
  6. Swain, Frank (2 December 2013). "Secret city design tricks manipulate your behaviour". BBC.
  7. Lee, Jackson (23 July 2013). "Urine Deflectors in Fleet Street". The Cat's Meat Shop.
  8. Swain, Frank (5 December 2013). "Designing the Perfect Anti-Object". Medium.
  9. Shea, Michael (5 August 2014). "On the frontline: The architectural policing of social boundaries بایگانی‌شده در ۲۵ فوریه ۲۰۲۱ توسط Wayback Machine". Discover Society.