معبد آپولون در دلفی

مختصات: ۳۸°۲۸′۵۶″ شمالی ۲۲°۳۰′۰۴″ شرقی / ۳۸٫۴۸۲۲۲°شمالی ۲۲٫۵۰۱۱۱°شرقی / 38.48222; 22.50111
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Temple of Apollo
خطای لوآ در پودمان:Mapframe در خط 385: attempt to perform arithmetic on local 'lat_d' (a nil value).
دین
منطقههلنیسم
الوهیتآپولون
مکان
مکاندلفی
مختصات
معماری
معمار(ها)

معبد آپولون، خدای موسیقی، هارمونی، نور، شفا و اورالس، مهمترین و برجسته‌ترین جایگاه در میان حرم‌های پان‌هلنی در دلفی بود. این عمارت با ستون‌های نیمه بازسازی شده که امروزه قابل مشاهده است، به قرن بیستم قبل از میلاد برمی‌گردد و طبق روایت‌های باستانی، پنج معبد این مدلی در طول تاریخ ساخته شده‌اند.[۱] پیشگوی معروف، پیتیا، در این معبد کار می‌کرد.[۲]

محل[ویرایش]

معبد آپولو در دلفی که در کوه پارناسوس در یونان مرکزی قرار دارد، بخشی از مکان‌های مقدس و امن پان‌هلنیک و مکانی دورافتاده، در دلفی است که نسبت به سکونتگاه‌های یونانی مرکزیت داشت. موقعیت مرتفع معبد بر روی کوه هم نشان دهنده برجستگی آپولون و هم خود حرم است. بر اساس اندازه‌گیری‌هایی که تصور می‌شود توسط زئوس ایجاد شده‌است، دلفی مرکز جهان برای یونانی‌ها بوده و «امفالوس» یا «ناف» زمین در معبد مقدس آپولون قرار داشت. شهر دلفی به دور از نفوذ شهرهای متنفذ، اما همچنان مرکزی بود و مکان حرم پان‌هلنیک ماهیت آن را تقویت می‌کرد و به این ایده کمک می‌کرد که می‌توان به آپولون به عنوان یک مرجع خدایگانی بی‌طرف اعتماد کرد. معبد آپولون در دلفی با توجه به موقعیت مرکزی و دسترسی دشوارش، مکان معمولی نبود، بلکه مکانی نزدیک به خدایان بود.

منابع[ویرایش]

  1. Middleton, J. Henry (1888). "The Temple of Apollo at Delphi". The Journal of Hellenic Studies. 9: 283–289. doi:10.2307/623677. ISSN 0075-4269. JSTOR 623677.
  2. Greek Ministry of Culture and Tourism, 10th Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquities, from the information plaque at the temple.

پیوند به بیرون[ویرایش]

پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به Temple of Apollo in Delphi در ویکی‌انبار