مرآت نراقی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرآت نراقی
زادهٔ‏۲۳ دسامبر ۱۹۸۹‏ ویرایش این در ویکی‌داده (۳۴ سال)

مِرآت نراقی (زادهٔ ۳ دی ۱۳۶۸ در تهران) موتورسوار و قهرمان موتورکراس اهل ایران است. او فرزند مهرشاد نراقی و شهرزاد نظیفی و همچنین برادر نورا نراقی است که همه از قهرمانان موتورکراس ایران هستند. نراقی به غیر از چندین دوره قهرمانی و نایب‌قهرمانی[۱] در مسابقات موتورکراس جوانان ایران، یک مقام پنجم در سطح آسیا را نیز در کارنامهٔ خود دارد.[۲]

افتخارات[ویرایش]

نراقی بارها در مسابقات موتورکراس کشوری ایران به مقام قهرمانی،[۳] و چندین بار به مقام‌های دوم و سوم دست یافته‌است.[۲][۴][۵] از افتخارات بین‌المللی او نیز می‌توان به کسب مقام پنجم در مسابقات آسیایی موتورکراس در سال ۲۰۱۱، که در تهران برگزار شد، اشاره کرد.[۲][۶]

مقام‌های کسب شده[ویرایش]

مقام‌های کسب شده در مسابقات کشوری و استانی
سال مسابقه کلاس مقام
۱۳۸۵ نخستین دورهٔ مسابقات موتورکراس قهرمانی استان تهران ۱۲۵ سی‌سی اول[۷]
۱۳۹۰ دومین دورهٔ رقابت‌های موتورکراس قهرمانی دستجات آزاد ایران ۱۲۵ سی‌سی دوم[۸]
۱۳۹۵ راند اول مسابقات موتورکراس قهرمانی ایران ۴۵۰ سی‌سی دوم[۱]
۱۳۹۶ مرحله سوم لیگ موتورکراس پایتخت ۴۵۰ سی‌سی دوم[۹]
۱۳۹۶ مسابقات قهرمانی کشور ۴۵۰ سی‌سی اول[۱۰]
۱۳۹۷ مرحله اول مسابقات موتورکراس قهرمانی ایران ۴۵۰ سی‌سی دوم[۴][۱۱]
۱۳۹۷ مرحلهٔ دوم مسابقات موتورکراس قهرمانی ایران ۴۵۰ سی‌سی اول[۳]
۱۳۹۷ مسابقه چندجانبهٔ موتورکراس کشوری ۴۵۰ سی‌سی دوم[۱۲]
۱۳۹۷ مرحلهٔ سوم مسابقات موتورکراس قهرمانی ایران ۴۵۰ سی‌سی سوم[۵]
مقام‌های کسب شده در مسابقات بین‌المللی
سال مسابقه کلاس مقام
۲۰۱۱ مسابقات موتورکراس قهرمانی آسیا ۱۲۵ سی‌سی/ام‌ایکس۲ پنجم

زندگی حرفه‌ای[ویرایش]

مرآت نراقی موتورسواری را از سن ۵ سالگی با یک موتور ۵۰ سی‌سی، و تحت آموزش‌های پدرش آغاز کرد.[۱۳] او از سال ۱۳۸۷ وارد تیم ملی موتورکراس ایران شد، اما در حادثه‌ای به هنگام تمرین، به دلیل عدم استفاده از نخاع‌بند، با مصدومیت از ناحیهٔ کمر، در تاریخ ۸ آبان ۱۳۸۸ برای مدتی از موتورسواری محروم شد.[۱۳] او با شرکت در مسابقات موتورکراس آسیا در سال ۲۰۱۱ در تهران، مقام پنجم را از آن خود کرد.[۶]

محرومیت از ورزش[ویرایش]

مرآت نراقی، مانند پدرش مهرشاد نراقی، مادرش شهرزاد نظیفی و خواهرش نورا نراقی، به دلیل بهائی بودن، توسط نظام جمهوری اسلامی ایران از حضور در فعالیت‌های ورزشی منع شد.[۱۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «تهران قهرمان تیمی مسابقات موتور کراس کشور شد». همشهری آنلاین. ۳ خرداد ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ «بلندپروازی پدر و پسر». IKco Press. ۴ خرداد ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷.[پیوند مرده]
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «تهران قهرمان مرحله دوم مسابقات موتور کراس کشور شد». همشهری آنلاین. ۲۰ شهریور ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «مرحله اول مسابقات موتور کراس قهرمانی کشور با معرفی برترین‌ها برگزار شد». همشهری آنلاین. ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «تهران قهرمان مرحله سوم مسابقات موتورکراس قهرمانی کشور شد». همشهری آنلاین. ۱۳ آبان ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «CHEQUERED FLAG REPORT» (PDF). FIM Asia. ۶ اکتبر ۲۰۱۱. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۰ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷.
  7. «بهترین موتورکراس‌های استان تهران». ایران. روزنامه ایران (۳۴۷۸): ۱۹ (ورزشی). ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۵.
  8. مسعود (۲۷ شهریور ۱۳۹۰). «دومین دور رقابتهای موتور کراس قهرمانی دستجات آزاد کشور به پایان رسید». فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷.
  9. «پیست پایتخت زیر چرخ ۳۰ کراس سوار». خبر ورزشی. ۱۹ آذر ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷.
  10. «جدول امتیازات قهرمانی سال ۹۶» (PDF). فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۰ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷.
  11. «تهران قهرمان نخستین دوره مسابقات موتورکراس کشور شد». ایرنا. ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷.
  12. «مسابقه چندجانبه موتورکراس کشوری در پیست تخصصی موتورکراس شهر آیلند برگزار شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ مختاری، آزاده (۲۶ مهر ۱۳۹۰). «پدر و مادری که هیجان را به فرزندان خود آموختند» (PDF). ایران. روزنامه ایران (۴۹۱۶): ۱۶. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۷.
  14. «شهرزاد نظیفی، قهرمان موتورسواری را به دلیل بهائی بودن از ورود به پیست محروم کرده‌اند». صدای آمریکا. ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۰۷.