مدرسه طراحی اولم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساختمان اولم هااِف‌گِ توسط ماکس بیل طراحی و در سال ۱۹۵۵ میلادی تکمیل شد
ساختمان اولم هااِف‌گِ توسط ماکس بیل طراحی و در سال ۱۹۵۵ میلادی تکمیل شد
ساختمان اولم هااِف‌گِ، عکاسی توسط: هانس جی. کنراد
ساختمان اولم هااِف‌گِ، عکاسی توسط: هانس جی. کنراد
مدل مطالعهٔ مستمر کارگاه توماس مالدونادو
مدل مطالعهٔ مستمر کارگاه توماس مالدونادو

مدرسه طراحی اولم (به آلمانی: Hochschule für Gestaltung Ulm) یک کالج طراحی مستقر در اولم، آلمان بود. این مدرسه در سال ۱۹۵۳ میلادی توسط اینگه آیشر-شول، اوتل آیشر و ماکس بیل تأسیس شد که دومی اولین رئیس مدرسه و دانشجوی سابق باوهاوس بود. هااِف‌گِ با تأکید بر زمینۀ جامع و چند‌رشته‌ای طراحی فراتر از رویکرد باوهاوس در ادغام هنر، صنایع‌ دستی و فن‌آوری، به سرعت به رسمیت شناخته شد. موضوعات جامعه‌شناسی، روانشناسی، سیاست، اقتصاد، فلسفه و تفکر-سیستمی با زیبایی‌شناسی و فن‌آوری ادغام شدند. در طول عملیات هااِف‌گِ از ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۸ میلادی، رویکردهای مترقی در فرآیند طراحی در بخش‌های طراحی محصول، ارتباطات بصری، ساختمان‌های صنعتی، اطلاعات و فیلم‌سازی اجرا شد.

ساختمان هااِف‌گِ توسط ماکس بیل طراحی شده‌ است و امروزه به عنوان یک ساختمان مهم تاریخی و کاربردی تحت نظارت بنیاد اولم دست نخورده باقی مانده‌ است. هااِف‌گِ مترقی‌ترین مؤسسه آموزشی طراحی در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی و پیشگام در مطالعۀ نشانه‌شناسی بود. این مدرسه به عنوان یکی از مهم‌ترین مدارس طراحی در جهان شناخته می‌شود که از نظر نفوذ با باوهاوس برابری می‌کند.[۱][۲]

تاریخچه هااِف‌گِ از طریق نوآوری و تغییر، مطابق با تصور خود از مدرسه به عنوان یک مؤسسۀ آزمایشی، تکامل یافته‌ است. این امر منجر به تغییرات متعددی در محتوا، سازماندهی کلاس‌ها و تداوم کشمکش‌های درونی شد که بر تصمیم نهایی بسته شدن هااِف‌گِ در سال ۱۹۶۸ میلادی تأثیر گذاشت.[۳] اگرچه این مدرسه پس از پانزده سال فعالیت خود را متوقف کرد، «مدل اولم» همچنان تأثیر زیادی بر آموزش طراحی بین‌المللی دارد.

منابع[ویرایش]

  1. Lindinger, Herbert. (1991) Ulm Design: The Morality of Objects , The MIT Press. ISBN 0262121476.
  2. Spitz, René. (2002) The Ulm School of Design: A View Behind the Foreground, Edition Axel Menges. ISBN 3932565177.
  3. "Introduction to the History of the HFG Ulm". Archived from the original on 2006-12-12. Retrieved 2008-08-18. (به انگلیسی). Archived from the original on 12 December 2006. Retrieved 29 May 2022.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)

پیوند به بیرون[ویرایش]