مجموعه ورزشی اشرفی اصفهانی کرمانشاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مجموعۀ ورزشی اشرفی اصفهانی کرمانشاه یک مجموعۀ ورزشی در شهر کرمانشاه است. این مجموعۀ ورزشی شامل یک استخر سرپوشیده و نیز سالن‌های بدمینتون و شمشیربازی است.[۱] مجموعۀ ورزشی اشرفی اصفهانی کرمانشاه در سال ۱۳۶۱ آغاز به کار کرده‌است. خانۀ شنای کرمانشاه در این مجموعه قرار دارد.[۲] مجموعۀ ورزشی اشرفی اصفهانی در کوی بیست و دو بهمن، تقاطع بلوار گذرنامه و بلوار سی‌متری دوم قرار دارد.

استخر اشرفی اصفهانی[ویرایش]

استخر سرپوشیدۀ اشرفی اصفهانی استخری در ابعاد ۵۰ متر است.[۳] این استخر نخستین استخر سرپوشیده در استان کرمانشاه بود که در سال ۱۳۶۱ افتتاح شد. استخر شهید اشرفی اصفهانی در حال حاضر محل خانۀ شنا، شیرجه و واترپلو در استان کرمانشاه است و دبیرخانۀ این رشته‌ها در منطقۀ غرب ایران محسوب می‌شود[۲] و تنها استخر شنایی است که در اختیار هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی استان کرمانشاه قرار دارد.[۴] کلاس‌های آموزش و مربیگری شنا و واترپلو، برنامه‌های استعدادیابی و مسابقات محلی، استانی و منطقه‌ای در رده‌های سنی مختلف زنان و مردان در این استخر برگزار می‌شود و در سانس‌های عادی نیز امکان استفاده از آن برای افراد عادی مهیاست.[۵][۶][۷][۸]

استخر اشرفی اصفهانی به دلیل قدمت خود معایب و نواقصی دارد و از بدوم تأسیس بازسازی بر روی آن صورت نگرفته‌است. این استخر سکوها و عمق نامناسبی دارد و به همین دلیل ورزشکاران کرمانشاهی برای تمرین به تهران اعزام می‌شوند.[۲]

در مرداد ۱۳۹۵ ادارۀ کل ورزش و جوانان استان از تصمیم خود برای واگذاری این استخر به بخش خصوصی از طریق مزایده خبر داد.[۴]

در بهمن ۱۳۹۸ مسئول دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان کرمانشاه اعلام کرد که استخر شهید اشرفی اصفهانی به دلیل فرسودگی می‌باید تعطیل شود. به گفتۀ‌وی طی چهار دهه گاز کلر متصاعدشده از آب استخر به‌طور مداوم با سقف آلومینیومی آن برخورد داشته و این مسئله سازۀ آن را فرسوده کرده و آسیب‌زا نموده‌است.[۹]

از سال ۱۳۹۹ مسئلۀ لزوم نوسازی این استخر مطرح شده‌است. قرار است در این نوسازی‌ها برای ساخت یک سکوی شیرجۀ سه تا ده متری سقف استخر بالاتر برده شده و عمق استخر نیز افزایش پیدا کند.[۲]

در خرداد ۱۳۹۹ رئیس هیئت شنای استان کرمانشاه از نصب یک تخته دایو سه متری با استاندارد روز در این استخر خبر داد.[۱۰]

در مهر ۱۴۰۱ رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان کرمانشاه از واگذاری استخر اشرفی اصفهانی به بخش خصوصی خبر داد و اعلام کرد که بازسازی آن نیز به متولی جدید بخش خصوصی محول شده‌است. به گفتۀ‌وی استخر اشرفی اصفهانی تا اطلاع ثانوی برای بازسازی تعطیل خواهدبود.[۱۱]

سالن بدمینتون[ویرایش]

سالن اختصاصی هیئت هیئت بدمینتون استان کرمانشاه در مجموعۀ‌ ورزشی اشرفی اصفهانی واقع شده‌است. در سال‌های اخیر مسابقات لیگ برتر بدمینتون ایران در این سالن برگزار شده‌است.[۱۲] [۱۳] [۱۴]

سالن شمشیربازی[ویرایش]

اگرچه سالن شمشیربازی مجموعه قدمت زیادی دارد،‌ اما هیئت شمشیربازی طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ غیرفعال بود و از آن سال بار دیگر فعالیت خود را با بازسازی و تجهیز سالن و تأسیس خانۀ شمشیربازی از سر گرفت.[۱۵] در حال حاضر هیئت شمشیربازی و خانۀ شمشیربازی کرمانشاه در مجموعۀ ورزشی اشرفی اصفهانی مستقر است. این بخش از مجموعه یک سالن شمشیربازی با دو پیست را شامل می‌شود که در سال ۱۳۹۷ مطابق با استانداردهای این ورزش بازسازی شده و در سال ۱۳۹۹ با شرایطی تازه افتتاح شده‌است.[۱۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. [بی نا] (۹ خرداد ۱۳۹۰). «فهرست ورزشگاه‌های کرمانشاه». پایگاه اطلاع‌رسانی اداره ورزش و جوانان کرمانشاه. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تجهیز استخر شهید اشرفی اصفهانی ۵ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد، نوشته‌شده در ۲۵ فروردین ۱۳۹۹؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  3. خبرگزاری مهر: استخر شنای «رخش» کرمانشاه به بهره‌‌برداری می‌ رسد، نوشته‌شده در ۷ مرداد ۱۳۹۴؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ خبرآنلاین: احتمال ریزش سقف استخر شهید اشرفی‌اصفهانی کرمانشاه، نوشته‌شده در ۲۵ مرداد ۱۳۹۵؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  5. خبرگزاری موج: برگزاری مسابقات شنای کارگران در کرمانشاه، نوشته‌شده در ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  6. فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو جمهوری اسلامی ایران: مربیگری درجۀ ۳ شنا بانوان ویژۀ استان کرمانشاه آبان ۹۸؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  7. خبرگزاری تسنیم: المپیاد استعدادهای برتر ورزشی شنا، کرمانشاه، نوشته‌شده در ۱۰ شهريور ۱۳۹۸؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  8. خبرگزاری برنا: برگزاری مسابقات واترپلوی غرب کشور در کرمانشاه، نوشته‌شده در ۸ خرداد ۱۳۹۷؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  9. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اکثر اماکن ورزشی کرمانشاه فرسوده‌اند/ باید استخر شهید اشرفی را تعطیل ‌کنیم، نوشته‌شده در ۲۷ بهمن ۱۳۹۸؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  10. روزنامۀ سپهر غرب: تجهیز استخر شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه به تختۀ دایو فنری، نوشته‌شده در ۸ خرداد ۱۳۹۹؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  11. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بازگشایی استخر کوثر کرمانشاه/استخر شهید اشرفی اصفهانی بازسازی می‌شود، نوشته‌شده در ۱۲ مهر ۱۴۰۱؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  12. روزنامۀ سپهر غرب: کرمانشاه میزبان رقابت‌های لیگ دسته اول بدمینتون، نوشته‌شده در ۴ بهمن ۱۳۹۹؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  13. مرادنیوز: دور برگشت مسابقات لیگ برتر جام خلیج فارس در کرمانشاه پایان یافت، نوشته‌شده در ۶ آبان ۱۳۹۶؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  14. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کرمانشاه نایب قهرمان لیگ برتر بدمینتون کشور شد، نوشته‌شده در ۲۷ بهمن ۱۳۹۶؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  15. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سالن شمشیربازی کرمانشاه بازسازی می‌شود/اقبال به این رشته کم است، نوشته‌شده در ۱۴ مرداد ۱۳۹۷؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.
  16. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): افتتاح اولین سالن شمشیر بازی استاندارد در کرمانشاه، نوشته‌شده در ۲۴ فروردين ۱۳۹۹؛ بازدید در ۱۲ مهر ۱۴۰۱.