کارشناسی پرستاری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لیسانس پرستاری)

کارشناسی پرستاری (به انگلیسی: Bachelor of Science in Nursing (BSN))دوره‌ای چهار ساله دریافت مدرک در علوم پرستاری می‌باشد. پرستاری رشته‌ای مستقل و شاخه‌ای از علوم پزشکی بوده که دانش آموختگان آن به عنوان عضوی از تیم سلامت در عرصه‌های مختلف مربوط به ارائه خدمات بهداشتی،آموزشی پژوهشی،مشاوره‌ای،پیشگیری،مدیریتی و حمایتی، مراقبت‌های درمانی و توانبخشی می‌پردازند. دوره کارشناسی پیوسته پرستاری اولین مقطع تحصیلی رشته پرستاری است که برنامه آن بر اساس ضوابط علمی و ارزش‌های اسلامی تهیه و تدوین شده‌است.[۱]

خصوصیات جسمی و توانایی‌های لازم[ویرایش]

پرستار باید از سلامت کامل جسمی و ذهنی و روانی برخوردار بوده و فردی دقیق، علاقه‌مند و صبور باشد. هم‌چنین او باید کنترل کافی روی احساسات شخصی خود داشته باشد.

مدارک تحصیلی و دوره‌های آموزشی[ویرایش]

افراد پس از گرفتن مدرک دیپلم متوسطه و قبولی در آزمون سراسری گروه علوم تجربی می‌توانند در این رشته به تحصیل بپردازند و سپس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز ادامه تحصیل دهند.

مدت دوره آموزش[ویرایش]

مدت تحصیل حداقل ۴ سال و حداکثر ۵ سال (در شرایط خاص و با موافقت آموزش کل دانشگاه علوم پزشکی مثل: مرخصی تحصیلی و …) می‌باشد.

محل و شرایط شغلی[ویرایش]

محل احتمالی استخدام می‌تواند بیمارستانها، کلینیکها و پاراکلینیک‌های دولتی و خصوصی، به عنوان استاد در دانشگاه‌ها و... باشد. این رشته یا شغل در اکثر مراکز درمانی دولتی و خصوصی و غیره به صورت شیفت در گردش (صبح، عصر و شب) یا شیفت ثابت می‌باشد. شرایط محیط کاری بستگی به نوع مسئولیت پرستار در بخش‌های بیمارستانی و مراکز درمانی دارد و این شرایط در هر بخشی ( اورژانس ، اطفال، داخلی و جراحی ، ICU ، CCU ، اتاق عمل ) با بخش دیگر تفاوت دارد.

  • پرستار می‌تواند در بیمارستان براساس سطح تحصیلات (کارشناسی، کارشناسی ارشد) و سابقه کار در پستهای پرستار شیفت، سر پرستار، سوپروایزر بالینی، سوپروایزر کنترل عفونت، سوپروایزر آموزشی و ریاست پرستاری بیمارستان مشغول به کار شود.[۲]

تعداد واحدهای درسی[ویرایش]

تعداد کل واحدهای درسی لازم برای گذراندن دوره کارشناسی پیوسته پرستاری در ایران ۱۳۸ واحد ( درس دو واحدی آشنایی با مبانی طب ایرانی و مکمل و درس دو واحدی مدیریت بلایا و حوادث نیز اضافه شده است ) و بر اساس سرفصل دروس به شرح زیر است:

  • دروس عمومی ۲۴ واحد (در دانشگاه های آزاد ۲ واحد درسی اندیشه ها و وصایای امام و انس با قرآن اضافه می‌شود. )
  • دروس پایه ۱۵ واحد (درس آشنایی با مبانی طب ایرانی و مکمل از سال ۱۳۹۹ و درس اصول و مبانی مدیریت خطر حوادث و بلایا برای ورودی های سال ۱۴۰۰ به بعد به دروس پایه اضافه شده و به ۱۹ واحد رسید. )
  • دروس اختصاصی ۵۴ واحد
  • کارآموزی ۱۸ واحد
  • کارآموزی در عرصه ۲۱ واحد[۱]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «کارشناسی پرستاری». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در 2013 8 may. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  2. «معرفی رشتهٔ پرستاری». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در 2013 8 may. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]