لیتل نایتمرز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کابوس های کوچک
توسعه‌دهنده(ها)تارسیر استودیو
ناشر(ها)باندای نامکو انترتینمنت
تهیه‌کننده(ها)هنریک لارسون
اسکار ومرت
اما ملاندر
طراح(ـان)دنیس تالاجیچ
آسگر کریستینسن
برنامه‌نویس(ـان)ماتیاس اتوال
هنرمند(ان)هر برگمان
کریستر یوهانسون
سباستین باستین
نویسنده(ها)دیو مرویک
آهنگساز(ان)توبیاس لیلجا
موتورآنریل انجین ۴
سکو(ها)مایکروسافت ویندوز
پلی‌استیشن ۴
اکس‌باکس وان
نینتندو سوئیچ
استادیا
تاریخ(های) انتشارویندوز, پلی استیشن چهار, ایکس باکس وان
۲۸ آوریل ۲۰۱۷[۱]
نینتندو سوییچ
۱۸ می ۲۰۱۸
استادیا
۱ ژوئن ۲۰۲۰[۲]
ژانر(ها)معمایی، سکوبازی، ترس و بقا
حالت(ها)تک‌نفره

لیتل نایتمرز (به انگلیسی: Little Nightmares) یک بازی ویدئویی در سبک معمایی-سکوبازی و ترس و بقا است که توسط استودیو ترسیر توسعه یافته و به‌وسیلهٔ باندای نامکو انترتینمنت برای مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، نینتندو سوئیچ و استادیا منتشر شده‌است. بازی، نظرات مثبتی از نظر محیط بازی، گرافیک و صدا دریافت کرد، ولی همچنین انتقاداتی هم از سیستم نقطه ذخیره و کوتاه بودن بازی شد.

دنبالهٔ این بازی تحت عنوان لیتل نایتمرز ۲، در ۱۱ فوریه ۲۰۲۱ منتشر شد.

گیم پلی[ویرایش]

لیتل نایتمرز در جهانی ۲٫۵ بعدی اتفاق می‌افتد. بازیکنان در دنیایی عجیب، تاریک و پر رمز و راز، باید از موانع مختلف عبور کرده و معماهای بازی را برای پیشروی بیشتر حل کنند و در بعضی مواقع از دست هیولاهای بازی فرار کنند. شخصیت قابل کنترل توسط بازیکن، دختر کوچک و ریزنقشی به نام سیکس است، که عموماً به دلیل جثه کوچک در برابر دشمنان بازی، به جز فرار کردن و قایم شدن کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد. در موارد بسیار معدودی شخصیت سیکس قادر است با استفاده از ابزار مخصوص در برابر دشمنان از خود دفاع کند ولی در کل سیستم مبارزاتی در این بازی وجود ندارد.

داستان[ویرایش]

یک دختر نه ساله، به نام سیکس[پانویس ۱] که یک بارانی زرد رنگ پوشیده، در ما[پانویس ۲] (یک زیردریایی مرموز مخصوص پذیرایی) زندانی شده‌است. بعد از این که سیکس در قسمت‌های پایینی ما بیدار می‌شود، تصمیم می‌گیرد که از آنجا فرار کند و در این میان لحظاتی را با احساس شدید نیاز به غذا تجربه می‌کند. هنگام بالا رفتن از اعماق کشتی، موجودی کور با دست‌هایی بلند که سرایدار[پانویس ۳] ما است، سیکس را دنبال می‌کند. سرایدار بچه‌ها را می‌گیرد و بعد از کشتنشان، آن‌ها را با قلاب‌هایی متصل به تسمه به آشپزخانه ارسال می‌کند. در نهایت سیکس توسط سرایدار، با غذا به تله می‌افتد. پس از فرار از سرایدار (با قطع کردن دست‌هایش توسط یک در)، سیکس تسمه بالارونده را دنبال می‌کند و به آشپزخانه می‌رسد که توسط آشپزهای دوقلو[پانویس ۴] اداره می‌شود. بعد از یک احساس گرسنگی شدید دیگر، سیکس مجبور می‌شود که یک موش زنده را بخورد. آشپزها که در حال آماده‌سازی برای یک جشن بزرگ هستند، هرگاه سیکس را ببینند، برای کشتنش تلاش می‌کنند. پس از فرار از آن‌ها، سیکس راهی برای خروج از کشتی می‌یابد.

سیکس کشتی کوچک‌تری می‌بیند که مهمان‌هایی[پانویس ۵] چاق و بزرگ، از آن به ناهارخوری ما که سبکی ژاپنی دارد وارد می‌شوند. ناهارخوری ای که توسط خانم گیشا[پانویس ۶] اداره می‌شود که رئیس کل زیردریایی نیز است. پس از عبور کردن از جشن و مهمان‌ها، سیکس دوباره گرسنه می‌شود. در این لحظه یکی از نوم‌ها[پانویس ۷] (موجوداتی از اهالی کشتی)، به سیکس سوسیسی پیشکش می‌کند ولی سیکس نوم را می‌خورد. هرگاه سیکس چیزی را می‌خورد، یک نسخه سایه مانند از وی ظاهر می‌شود و برای مدتی او را نگاه می‌کند.

سیکس ادامه می‌دهد تا که به اقامت گاه بانو می‌رسد. بانو خانه زیبا و مجللی دارد که پر از آینه‌های شکسته‌است. سیکس توسط وی که قدرت‌های جادویی دارد دنبال می‌شود و آینه ای می‌یابد و با آن با بانو می‌جنگد. پس از شکست بانو، سیکس به او نزدیک می‌شود و گردنش را گاز می‌گیرد. با این کار بانو می‌میرد و سیکس قدرت‌های او را به دست می‌آورد.

سیکس به سمت ناهارخوری می‌رود و از میان میزها رد می‌شود در حالی که هاله ای سیاه رنگ به دورش می‌چرخد. مهمان‌ها که متوجه حضورش می‌شوند سعی می‌کنند او را بخورند ولی با نزدیک شدن به سیکس ضربه می‌خورند و می‌میرند. سیکس به دری بزرگ می‌رسد که طرح چشمی روی آن است و راه پله ای دارد که به سمت جهان خارجی می‌رود. وقتی سیکس ما را ترک می‌کند، چندین نوم به در نزدیک می‌شوند.

پس از نمایش تیتراژ نهایی، سیکس دیده می‌شود که کنار ورودی ما نشسته و در این زمان در پشت زمینه، صدای آژیر مه گرفتگی کشتی ای که نزدیک می‌شود، شنیده می‌شود.

محتوای قابل دانلود[ویرایش]

تصویر جلد محتوای قابل دانلود بازی

محتوای قابل دانلود سه قسمتی بازی که ماجرا را از دید شخصی دیگر نمایش می‌دهد نیز ساخته شده‌است. اولین بخش آن در ژوئیه ۲۰۱۷، دومی در نوامبر ۲۰۱۷، و آخری در فوریه ۲۰۱۸ منتشر شد.

اعماق[پانویس ۸][ویرایش]

پسری جوان که با نام بچه فراری[پانویس ۹] شناخته می‌شود، از کابوسی برمی‌خیزد که در آن در حال غرق شدن در میان تاریکی است و داخل آب کشیده می‌شود. پس از ترک پرورشگاه وی سرایدار را می‌بیند که در حال گشتن دنبال کودکی است که فرار کرده. پسرک دختری گریزان را دنبال می‌کند ولی او ناپدید می‌شود و چراغ قوه اش را جا می‌گذارد که پسرک آن را برمی‌دارد.

پسرک به اعماق ما می‌رسد که آب گرفته و وی مجبور است که از روی سکوهای شناور راهش را پیدا کند. سپس معلوم می‌شود که اعماق ما خانه موجودی به نام گرنی[پانویس ۱۰] است که زیر آب شنا می‌کند و سعی دارد که با قاپیدن پسرک یا با خراب کردن یا تکان دادن سکوهایی که وی رویشان است، او را بگیرد. پس از انداختن تلویزیونی به درون آب و کشتن گرنی با جریان برق، پسرک راهش را به راه پله ای چوبی و بلند باز می‌کند. سپس او به نردبانی می‌رسد و از آن بالا می‌رود ولی بعد توسط سرایدار گیر می‌افتد و به سمت تاریکی کشیده می‌شود. صحنه آخر او را در قفسی کنار قفس‌های دیگر کودکان، از جمله سیکس نشان می‌دهد. دست‌های بلند سرایدار وارد صحنه می‌شوند و قفس پسر بچه را می‌برند. این اتفاقات همزمان با ماجرای سیکس رخ می‌دهند، وقتی که سیکس در قفسش در فصل لانه[پانویس ۱۱] از خواب برمی‌خیزد.

مخفیگاه[پانویس ۱۲][ویرایش]

فصل با فرار پسرک از درون کاغذی که دورش پیچیده شده‌است، شروع می‌شود؛ در حالی که با قلابی به سمت آشپزخانه روانه می‌شود. پسرک از قلاب به قسمت جدیدی از کشتی سقوط می‌کند. با کمک نومهایی که پسر میان راه می‌یابد، او موتورخانه ای پیدا می‌کند که نومها برای انداختن زغال‌سنگ به درون کوره آن جا می‌آیند. یکی از اتاق‌های این فصل بازی، ماشینی مشابه با ماشین فصل The Lair دارد که بچه می‌تواند با آن مکان‌هایی که سیکس در آن‌ها بوده را ببیند. پسرک حتی خود او را در حالی که از میان انبوهی کفش رد می‌شود می‌بیند. در این ماجراها پسرک با سرایدار هم مواجه می‌شود. پس از یافتن تمام نومها، آسانسور بزرگ پشت موتور کاملاً به کار می‌افتد و پسرک را به جایی می‌برد که نومها آن جا جمع می‌شوند که به احتمال پناهگاه آن هاست. سایه‌ها نشان می‌دهند که نومها در واقع کودک هستند یا بوده‌اند. سپس پس از ترک مکان از میان شکاف دیوار، بچه، آخرین سکو را می‌یابد: روی سقف آسانسوری که گیشا درون آن است.

اقامتگاه[پانویس ۱۳][ویرایش]

این فصل، بالای آسانسوری که بانو در فصل قبل درون آن بود شروع می‌شود. پسرک در مسیرش به اقامت گاه بانو می‌رسد و اتاقی را می‌یابد که چندین مجسمه از وی در آن جاست. بعد از حل چندین معما برای یافتن سه مجسمه گم شده، و جنگ با بچه‌های سایه ای،[پانویس ۱۴] پسرک، بانو را می‌یابد که به خودش در آینه ای می‌نگرد. او چهره ای مخوف و نفرت‌انگیز دارد که احتمالاً این همان دلیلی است که باعث شده او ماسک بزند. در آخرین اتاق فصل، بانو پسرک را می‌گیرد و او را به نوم تبدیل می‌کند. سپس پسرک راهش را به سمت بخش مهمانان می‌یابد و به سمت سوسیسی می‌رود که در ماجرای سیکس روی زمین افتاده بود. فصل با ایستادن پسرک که تبدیل به نوم شده در کنار سوسیس به پایان می‌رسد، که نشان می‌دهد نومی که سیکس خورده بوده، در اصل او بوده‌است. پس از پایان تیتراژ نهایی بازی، ناگهان صفحه تلویزیونی نمایش داده می‌شود، سپس صفحه تلویزیون به شکل مرد لاغر[پانویس ۱۵] در می‌آید و بازی تمام می‌شود.

شخصیت‌ها[ویرایش]

  • سیکس (به انگلیسی: Six)، دختر کوچک و ریز نقشی که یک بارانی زرد رنگ پوشیده و در اعماق ما از خواب بیدار شده و بعد از گذراندن ماجراهای زیاد سرانجام بانو را شکست داده و از ما خارج می‌شود.
  • نوم (به انگلیسی: Nome)، موجوداتی کوچک، شبیه به کودک با کله‌های مثلثی شکل، که در تمام بازی حضور دارند و در گوشه و کنار ما در حال دویدن دیده می‌شوند.
  • زالو (به انگلیسی: Leech)، مخلوقاتی کرم مانند و سیاه که در اعماق ما زندگی کرده و به دور قربانی خود می‌پیچند و او را می‌کشند.
  • سرایدار (به انگلیسی: The Janitor)، هیولایی شبیه به انسان، با دست‌های بلند و چشم‌های نابینا که وظیفه جلوگیری از فرار کودکان را بر عهده دارد.
  • آشپزهای دوقلو (به انگلیسی: The Twin Chefs)، دو آشپز چاق، که وظیفه پخت و پز را در ما بر عهده دارند.
  • مهمانان (به انگلیسی: The Guests)، موجوداتی چاق و حریص، که وارد ما شده و غذا می‌خورند.
  • بانو (به انگلیسی: The Lady)، زنی قد بلند با ماسک سفید که با استفاده از قدرت‌های جادویی خود ما را کنترل می‌کند.

بازتاب‌ها[ویرایش]

افتخارات[ویرایش]

سال رده‌بندی جایزه نتیجه ارجاع
۲۰۱۶ گیمزکام ۲۰۱۶ Indie Award برنده [۱۷]
۲۰۱۷ جایزه اهرمک طلایی Best Visual Design نامزدشده [۱۸]
Best Audio نامزدشده
۲۰۱۸ بیست و یکمین جوایز دی.آی.سی.ای. Outstanding Achievement in Art Direction نامزدشده [۱۹][۲۰]
National Academy of Video Game Trade Reviewers Awards Animation, Artistic نامزدشده [۲۱][۲۲]
Art Direction, Contemporary نامزدشده
Game Design, New IP نامزدشده
Lighting/Texturing نامزدشده
Original Dramatic Score, New IP نامزدشده
Use of Sound, New IP نامزدشده

واژه‌نامه[ویرایش]

  1. Six
  2. Maw
  3. The Janitor
  4. Twin Chefs
  5. Guests
  6. Lady
  7. Nomes
  8. The Depths
  9. Runaway Kid
  10. Granny
  11. The Lair
  12. The Hideaway
  13. The Residence
  14. Shadow Children
  15. Thin Man

منابع[ویرایش]

  1. Copeland, Wesley (18 January 2017). "Creepy Platformer Little Nightmares Gets a Release Date". IGN. Retrieved 18 January 2017.
  2. Aguilos, Pia (27 May 2020). "Little Nightmares is set to launch on Google Stadia this June".
  3. "Little Nightmares for PC Reviews". Metacritic. Retrieved 28 April 2017.
  4. "Little Nightmares for PlayStation 4 Reviews". Metacriticdate=28 April 2017.
  5. "Little Nightmares for Xbox One Reviews". Metacritic. Retrieved 28 April 2017.
  6. http://www.metacritic.com/game/switch/little-nightmares-complete-edition
  7. Arnold, Cory (21 April 2017). "Review: Little Nightmares". Destructoid. Archived from the original on 29 April 2019. Retrieved 21 April 2017. {{cite web}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  8. Carsillo, Ray (28 April 2017). "Little Nightmares review". Electronic Gaming Monthly. Retrieved 28 April 2017. {{cite web}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  9. Cork, Jeff (25 April 2017). "A Grotesque Tale That Plays Off The Familiar - Little Nightmares - PC". Game Informer. Retrieved 25 April 2017. {{cite web}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  10. Leack, Jonathan (26 April 2017). "Little Nightmares Review". Game Revolution. Retrieved 26 April 2017.
  11. Espineli, Matt (28 April 2017). "Little Nightmares Review". GameSpot. Retrieved 28 April 2017.
  12. Prell, Sam (27 April 2017). "Little Nightmares review: 'Studio Ghibli's Spirited Away, if Spirited Away was grotesque and horrifying.'". GamesRadar+. Retrieved 27 April 2017.
  13. Skrebels, Joe (26 April 2017). "Little Nightmares Review". IGN. Retrieved 26 April 2017.
  14. Robert, Samuel (24 April 2017). "Little Nightmares review". PC Gamer. Retrieved 24 April 2017. {{cite web}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  15. Reynolds, Whitney (21 April 2017). "Little Nightmares review". Polygon. Retrieved 21 April 2017. {{cite web}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  16. Bell, Alice (21 April 2017). "Little Nightmares Review". VideoGamer.com. Retrieved 21 April 2017.
  17. "Best of Gamescom 2016 Winners Selected by Gamescom Committee". The Video Game Librarian. 19 August 2016. Retrieved 24 January 2018.
  18. Gaito, Eri (13 November 2017). "Golden Joystick Awards 2017 Nominees". Best in Slot. Archived from the original on 10 January 2018. Retrieved 17 January 2018.
  19. Makuch, Eddie (14 January 2018). "Game Of The Year Nominees Announced for DICE Awards". GameSpot. Retrieved 17 January 2018.
  20. Makuch, Eddie (22 February 2018). "Legend Of Zelda: Breath Of The Wild Wins Game Of The Year At DICE Awards". GameSpot. Retrieved 24 February 2018.
  21. "Nominee List for 2017". National Academy of Video Game Trade Reviewers. 9 February 2018. Archived from the original on 15 February 2018. Retrieved 14 February 2018.
  22. "Horizon wins 7; Mario GOTY". National Academy of Video Game Trade Reviewers. 13 March 2018. Archived from the original on 14 March 2018. Retrieved 14 March 2018.