لوئی چهارم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لوئی چهارم
پادشاه فرانک باختری
سلطنت۹۳۶–۹۵۴
پیشینرودولف فرانسه
جانشینلوتار فرانسوی
زادهسپتامبر ۹۲۰ یا سپتامبر ۹۲۱
لاو
درگذشته۱۰ سپتامبر ۹۵۴ (۳۳ سال) یا ۱۰ سپتامبر ۹۵۴ (۳۴ سال)، رنس
آرامگاه
شهبانوگربرگای ساکسونی
فرزند(ان)لوتار فرانسوی
شارل، دوک لورن سفلی
ماتیلدا، ملکه بورگوندی
دودمانکارولنژی
پدرشارل ساده
مادرایدگیفو دختر ادوارد مهتر شاه انگلستان

لوئی چهارم(زاده ۹۲۰ م - درگذشت ۱۰ سپتامبر ۹۵۴) دارای لقب Transmarinus یا d'Outremer یا پادشاه آنسوی دریا؛ پادشاه فرانسه از ۹۳۶ تا سال مرگش بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی از دودمان کارولنژی‌ها بود. پدرش شارل ساده پادشاه فرانسه و مادرش ایدگیفو دختر ادوارد مهتر پادشاه انگلستان بود. هنگامی که بزرگان کشور پدرش را برکنار کردند و روبر یکم را به جایش بر تخت نشاندند وی تنها دو سال داشت. هنگامی که سه ساله بود روبر یکم مرد و رودولف فرانسه دوک بورگوندی به جایش بر تخت پادشاهی نشست. هنگامی که پدرش با توطئه به زندان افتاد و دربند شد مادرش لوئی خردسال را برداشت و به انگلستان در آن سوی آب (کانال مانش) رفت.

هنگامی که در ۹۳۶ م رودلف مرد، بزرگان کشور به رهبری هوگوی بزرگ از لوئی خواستند تا به فرانسه برگردد. وی در ۱۹ ژوئن همان سال به فرانسه آمد و در لاو تاجگذاری کرد، ولی فرمانروایی‌اش به لاو و بخش‌هایی از شمال فرانسه محدود می‌شد. وی با وجود سیاست‌هایی که پی‌ریزی کرده بود، ولی کشورش دچار درگیری‌های درونی و بیش از همه با هوگوی بزرگ کنت پاریس بود. در ۹۳۹. م، او با اوتوی بزرگ امپراتور مقدس روم و پادشاه فرانک خاوری بر سر لورن درگیر شد، ولی سرانجام با پیمان ازدواج وی با خواهر اوتو، گربرگای ساکسونی این اختلاف فروکش کرد. از این ازدواج دو پسر و یک دختر پدید آمد.

لوئی چهارم در ۱۰ سپتامبر ۹۵۴ در رنس از اسب به زمین‌خورد و درگذشت. پیکر وی را در کلیسای سن‌رمی به خاک سپردند.

منابع[ویرایش]