فراون‌باث

مختصات: ۴۷°۲۲′۰۵″شمالی ۸°۳۲′۳۱″شرقی / ۴۷٫۳۶۸۱۸۳°شمالی ۸٫۵۴۱۹۴°شرقی / 47.368183; 8.54194
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فراون‌باث
۴۷°۲۲′۰۵″شمالی ۸°۳۲′۳۱″شرقی / ۴۷٫۳۶۸۱۸۳°شمالی ۸٫۵۴۱۹۴°شرقی / 47.368183; 8.54194
نشانیاستادتاوسکوای ۱۲، زوریخ
کد پستیCH-8001
گشایش۱۸۸۸؛ ۱۳۶ سال پیش (۱۸۸۸-خطا: زمان نامعتبر}})
نوعحمام عمومی؛ حمام رودخانه‌ای: حمام زنان
نام(های) سابقفراون‌باث(i)
وضعیتفعال
طولحدود ۴۰ متر (۱۳۱ فوت)
عرضحدود ۳۰ متر (۹۸ فوت)
عمق۴ متر (۱۳ فوت)
وبگاهوبگاه رسمی (به آلمانی)
ویژگی‌ها
ورود تنها برای زنان
تأسیسات
باشگاه ورزشی، مهد کودک، بوفه، استخر شنا
فراون‌باث
فراون‌باث
نمای هوایی

فراون‌باث (به معنی حمام زنان)، یک مرکز شنا در زوریخ است که فقط در طول روز برای زنان قابل دسترسی است، یک استخر شنای رودخانه ای در لیمات است. این ساختمان در فهرست دارایی‌های فرهنگی با اهمیت ملی سوئیس به عنوان یک بنای تاریخی از بالاترین رده A گنجانده شده‌است.

ابعاد استخر برای شناگران ۳۳ در ۷ متر است که برای غیر شناگران ۳۱ در ۱۰ متر است.[۱]

محل[ویرایش]

فراون‌باث در ساحل چپ لیمات، نه چندان دور از Stadthaus در منطقه Lindenhof (منطقه ۱) واقع شده‌است. Bauschänzli و Quaibrücke را می‌توان در نزدیکی یافت.[۲]

تاریخچه[ویرایش]

حمام عمومی برای زنان در زوریخ تا سال ۱۸۳۷ ممنوع بود. پس از لغو ممنوعیت، شهر در همان سال «حمام زنان» را در Stadthausquai ایجاد کرد.[۳] از آنجایی که در آن زمان هنوز در بسیاری از خانه‌های زوریخ آب لوله‌کشی وجود نداشت، حمام‌های زنان در ابتدا فقط برای بهداشت شخصی در نظر گرفته شده بود و نه به عنوان استخر. در سال ۱۸۸۸ حمام به شکل امروزی بازسازی شد و در آن زمان هنر نو مدرن بود. از آن زمان به بعد، این مجموعه ساختمانی جعبه‌ای شکل بوده‌است که روی لیمات شناور است و در ساحل لنگر انداخته‌است. تاج این بنا گنبدی است و دارای چهار برجک گوشه ای است. از پایان جنگ جهانی دوم یک کیوسک نیز در فراون‌باث وجود دارد که وعده‌های غذایی کوچک ارائه می‌دهد. در سال ۱۹۹۷، یک بار عصرانه نیز مجاز شد که مردان نیز مجاز به ورود به آن هستند. علاوه بر این، رویدادهای فرهنگی در Barfussbar برگزار می‌شود و فراون‌باث را می‌توان برای رویدادهای خصوصی اجاره کرد.

ادبیات[ویرایش]

  • مونیکا ایمبدن، فرانزیسکا مایستر، دانیل کورز: شهر، فضا، جنسیت: مشارکت در مطالعه فضاهای زندگی شهری در ۱۹ و ۲۰ قرن. زوریخ: کرونوس ۲۰۰۰، ص ۱۵۴.

لینک‌های وب[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. بایگانی‌شده در [تاریخ ناموجود] توسط stadt-zuerich.ch [خطا: نشانی ناشناختهٔ بایگانی]
  2. Stadthausquai, die Zürcher Frauenbadi in der Limmat
  3. Katja Baigger, Michael von Ledebur (2022-05-10). "Der Sommer kann beginnen – mit den acht schönsten Badis von Zürich". Neue Zürcher Zeitung. Retrieved 2022-05-11.

47.3684678.542135Koordinaten: ۴۷° ۲۲′ ۶٬۵″ N, 8° ۳۲′ ۳۱٬۷″ O; CH1903: 683350 / 246989