فاکس‌هوند آمریکایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فاکس‌هوند آمریکایی
فاکس‌هوند آمریکایی
نام‌های مستعار مرسومفاکس‌هوند
خاستگاهایالات متحده
ویژگی‌ها
قد نر ۲۱–۲۵ اینچ (۵۳–۶۴ سانتیمتر)
وزن نر ۵۵–۷۱ پوند (۲۵–۳۲ کیلوگرم)
پوشش کوتاه، سفت
رنگ قرمز، سه‌رنگ، مشکی و قهوه‌ای مایل به زرد، آبی
اندازهٔ توله ۵ تا ۷ توله
طول عمر ۱۰ تا ۱۲ سال
استانداردهای باشگاه‌های کنل
سازمان جهانی سگ استاندارد
یادداشت‌هاسگ ایالتی ویرجینیا
سگ (سگ اهلی)

فاکس‌هوند آمریکایی (به انگلیسی: American Foxhound) نوعی نژاد سگ است که عموزاده نژاد فاکس‌هاند انگلیسی به‌شمار می‌آید. این سگ‌ها برای شکار روباه از روی بو پرورش داده شده‌اند.

تاریخچه[ویرایش]

فاکس‌هوند آمریکایی حدود ۱۹۱۵ میلادی

رابرت بروک در سال ۱۶۵۰ به همراه گله‌ای از سگ‌های شکاری خود از انگلستان به مستعمره این کشور در آمریکای شمالی سفر کرد. سگ‌های بروک ریشه چندین نژاد هوند آمریکایی به‌شمار می‌آیند.[۱] جرج واشینگتن چند سگ فاکس‌هوند فرانسوی از نژاد گرند بلو گسکونیه از طرف ژیلبر دو موتیه دو لافایت به عنوان هدیه دریافت کرد. این سگ‌ها شباهت زیادی به بلوتیک کون‌هوند آمریکایی دارند. جرج واشینگتن سگ‌های زیادی از بروک نیز هدیه گرفته بود. پس از ترکیب نژاد سگ‌های بروک با فاکس‌هوندهای فرانسوی، نژاد فاکس‌هوند آمریکایی امروزی به‌وجود آمد. فاکس‌هوند آمریکایی معروف به این است که اصالتاً از ایالت‌های مریلند و ویرجینیا می‌آید و به عنوان سگ ویرجینیا شناخته می‌شود.[۲]

ویژگی‌ها[ویرایش]

ظاهر[ویرایش]

قد استاندارد برای فاکس‌هوند آمریکایی چیزی بین ۵۳ تا ۶۴ سانتی‌متر و وزن استاندارد آن‌ها ۲۵ تا ۳۲ کیلوگرم است. با این حال بسیاری از آن‌ها ساختار بدنی بزرگتری دارند (مخصوصا در نژادهای نمایشی)، نرها قدی بین ۵۵ تا ۷۴ و ماده‌ها ۶۴ تا ۷۱ سانتی‌متر دارند و وزنشان کمتر است؛ معمولاً ۲۰ تا ۲۹ کیلوگرم. پاهای فاکس‌هوندها دراز و صاف هستند. سینه فاکس‌هوند نسبتاً باریک است و دارای پوزه دراز است. گوش‌ها پهن چشم‌ها معمولاً فندقی رنگ یا قهوه‌ای هستند.

پوشش[ویرایش]

خز این جانور دارای بلندی متوسط است و در هر رنگی وجود دارد. گرچه ترکیب سیاه، سفید و قهوه‌ای مایل به زرد متداول‌تر است.[۳] فاکس‌هوندهای آمریکایی مو ریزی مناسبی دارند اما شانه کشیدن هفتگی موریزی را کاهش خواهد داد.

فاکس‌هوندهای آمریکایی در مسابقه اسب‌دوانی آتلانتا

رفتار[ویرایش]

خونگرمی[ویرایش]

فاکس‌هوندهای آمریکایی رفتاری مطیع و شیرین دارند. یک فاکس‌هوند معمولی آرام و آسان‌گیر است و با کودکان و سایر حیوانات رفتار خوبی دارد.[۳] با این حال ممکن است زمانی که نزدیک غریبه‌ها هستند، خجالتی رفتار کنند.

سطح فعالیت[ویرایش]

فاکس‌هوندهای آمریکایی نژادی بسیار فعال و پرانرژی هستند.

آموزش[ویرایش]

آموزش اطاعت برای این نژاد به دلیل خوی استقلال‌طلبی و غریزهٔ آن‌ها برای دنبال کردن بوها، ضروری است.

سلامتی[ویرایش]

این نژاد به‌طور کلی نژادی نیست که حامل اختلالات ژنتیکی باشد. این سگ‌ها به‌راحتی می‌توانند چاق شوند. ریسک سلامتی ناچیزی که در این سگ‌ها وجود دارد، احتمال ابتلا به بیماری پلاکت است. طول عمر فاکس‌هوندهای آمریکایی ۱۰ تا ۱۲ سال است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. J. Blan van Urk. "Robert Brooke: America's First MFH". Foxhunting Life. Archived from the original on 2 July 2019. Retrieved 19 March 2019.
  2. "Code of Virginia". § 1-510. Official emblems and designations. Retrieved 19 March 2019.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ American Kennel Club. "American Foxhound Standard". Retrieved 1 October 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]