پرش به محتوا

فانوس دریایی کیپ بوژیدور

مختصات: ۱۸°۳۰′۴۴٫۳″ شمالی ۱۲۰°۳۵′۵۲٫۶″ شرقی / ۱۸٫۵۱۲۳۰۶°شمالی ۱۲۰٫۵۹۷۹۴۴°شرقی / 18.512306; 120.597944
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فانوس دریایی کیپ بوژیدور
فانوس دریایی که در سپتامبر ۲۰۱۲ دیده می‌شود
Map
مکانبورگوس، ایلوکوس شمالی
ایلوکوس شمالی
فیلیپین
مختصات۱۸°۳۰′۴۴٫۳″ شمالی ۱۲۰°۳۵′۵۲٫۶″ شرقی / ۱۸٫۵۱۲۳۰۶°شمالی ۱۲۰٫۵۹۷۹۴۴°شرقی / 18.512306; 120.597944
آغاز ساخت۱۸۹۲
بلندی برج۲۰ متر (۶۶ فوت)
شکل برجهشت پا
نشانه‌هابرج سفید و فانوس
میراثNational Cultural Treasure، National Historical Landmark ویرایش این در ویکی‌داده
آغاز به کار۱۸۹۲ ویرایش این در ویکی‌داده
بلندی کانونی۱۱۸ متر (۳۸۷ فوت)
لنزاولین لنز فرنل
دامنه۲۰ مایل دریایی (۳۷ کیلومتر؛ ۲۳ مایل) ویرایش این در ویکی‌داده
ویژگی نورFl (3) W 5s.
شماره دریاسالاریF2722
شماره NGA۱۴۰۰۰
شماره ARLHSPHI-012[۱][۲]

فانوس دریایی کیپ بوژیدور (انگلیسی: Cape Bojeador Lighthouse) که همچنین به نام فانوس بورگوس شناخته می‌شود، یک بنای میراث فرهنگی در بورگوس و ایلوکوس شمالی است که طی دوران استعمار اسپانیا در فیلیپین تأسیس شد. این فانوس دریایی برای اولین بار در ۳۰ مارس ۱۸۹۲ روشن شد که بر بلندی تپه ویجیا نگپارتی واقع شده و از آنجا به تمام منطقه کیپ بوژیدور مشرف است جایی که گالئونهای اولیه دریانوردی را آغاز کردند. این فانوس با گذشت بیش از ۱۰۰ سال، هنوز هم کار می‌کند و کشتی‌هایی را که از شمال به مجمع الجزایر فیلیپین وارد می‌شوند هدایت کرده و از ساحل سنگی شهر. در امان نگه‌می‌دارد. این فانوس بیشتر مناطق شمال غربی در لوزون را نشان داده و راهنمائی می‌کند. برای بیشتر مناطق شمال شرقی فانوس دریائی کیپ انگانو که در جزیره پالائو، در سانتا آنا، در کاگایان مستقر است مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

مشخصات[ویرایش]

این برج سنگی هشت ضلعی ۶۶ متر (۲۰ متر)، که برجسته‌ترین سازه در این ناحیه می‌باشد، می‌تواند از فاصله ای یعنی شهر پاسوکوین در جنوب و بانگوئی، ایلوکوس شمالی در شرق در یک روز روشن دیده شود. بر خلاف باور عمومی، این فانوس بلندترین و بلندترین فیلیپین نیست. اما بلندترین فانوس دوران اولیه و تسلط اسپانیا در کشور است. فانوس دریائی کورگیدور با بیش از ۶۰۰ فوت (۱۸۰ متر) بلندتر است و در میان فانوس‌های استعمار اسپانیا، برج فانوس کیپ ملویل بلندترین با ۹۰ فوت (۲۷ متر) است می‌باشد. اخیراً در تنگه میندورو، برج مدرنی در ایستگاه آپوریف به ارتفاع ۱۱۰ فوت (۳۴ متر) قد برافراشته است.

تاریخچه[ویرایش]

فانوس کیپ فانوس دریائی کیپ بوژیدور بخشی از نقشه اصلی دولت اسپانیا برای روشن کردن مجمع الجزایر فیلیپین بود. این پروژه با اجرای فانوس دریایی در قسمت شمالی و غربی فیلیپین و اطراف آن، ایلویلو و سبو، آغاز شد. فانوس دریائی برای اولین بار در ۳۰ مارس ۱۸۹۲ روشن شد.

منابع[ویرایش]

  1. Cabo Bojeador Light. Amateur Radio Lighthouse Society World List of Lights. Retrieved on 2010-08-30.
  2. Cape Bojeador Lighthouse بایگانی‌شده در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine The Lighthouse Directory. University of North Carolina at Chapel Hill. Retrieved March 12, 2016

پیوند به بیرون[ویرایش]