غار ولی گشنه رود

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

غار ولی گشنه رود در نزدیکی روستای گشنه رود قرار گرفته و از همین جهت با نام این روستای خوش آب و هوا از توابع بخش رودبار شهرستان، نامیده می‌شود. این غار بر اثر حل شدن سنگ‌های آهکی سازند روته تشکیل شده، حدود ۲۵۰ میلیون سال از زمان تشکیل آن گذشته و به عبارتی مربوط به دوره پرمین و اواخر دوره اول زمین‌شناسی؛ دیرینه‌زیستی، است.

این غار از نوع مرطوب بوده و با مساحت حدود یک صد متر و ارتفاع ۲۰ متر، ۱۰۰ تالار اصلی و چند تالار فرعی را در خود جای داده‌است. هوای داخل غار ولی ساکن و سرد بوده و متأسفانه بسیاری از استالاکتیت‌ها و استالاکمیت‌های بسیار زیبا وحجیم آن توسط فرصت جویان به غارت رفته‌است.[۱]

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

غار ولی (Vali) در ۵۰ کیلومتری شمال شهر قزوین قرار گرفته و از طریق روستای آلولک، کماسر، کاکوهستان، طهمورث آباد و گشنه رود می‌توان به آن دست پیدا کرد. این غار که در نزدیکی غار یخی انگول قرار دارد در نقطه ۵۵/۵۲/۴۹ درجه طول شرقی و ۲۰/۳۴/۳۶ درجه عرض شمالی قرار گرفته‌است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. "اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین» غار ولی". www.qchto.ir (به انگلیسی). Archived from the original on 26 اكتبر 2017. Retrieved 2018-01-06. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  2. «نقشه غار، عکس غار، موقعیت غار، غارهای قزوین، روستای گشنه رود، غار ولی - غارهای ایران». www.irancaves.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ ژانویه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۱-۰۶.