علی فرهادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

علی فرهادی معاون کل بازرسی کشور در سازمان بازرسی کل کشور[۱] می‌باشد. پیش از آن، علی فرهادی تصدی دادستان عمومی و انقلاب کرج را بیش از ۸ سال بر عهده داشته است.[۲] در شهریور ماه سال ۱۳۹۳ طی مراسمی با حضور سیدابراهیم رییسی دادستان کل کشور، رضا شاکرمی به دادستان عمومی و انقلاب کرج منصوب گردید.[۳]

قتل روح‌الله داداشی در زمان دادستانی کرج[ویرایش]

پرونده قتل روح‌الله داداشی جنجالی‌ترین پرونده در کارنامه ۸ سال دادستانی کرج علی فرهادی[۴] است .علی‌رضا ملاسلطانی، عامل قتل روح‌الله داداشی، با وجود داشتن سن کمتر از ۱۸ سال در بامداد ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ در ملاء عام اعدام گردید.[۵] علی داداشی برادر روح‌الله داداشی مردادماه ۱۳۹۰ در گفتگو با تارنمای صراط نیوز گفته بود: «طبق قوانین اسلامی هنگامی که یک نفر قتلی را مرتکب می‌شود، برای اعدام وی باید سن قمری‌اش لحاظ شود که قاتل برادرم ۱۸ سال دارد.» وی افزوده بود: «با توجه به این‌که سال قمری کوتاه‌تر از سال شمسی است، قاتل برادرم ۱۸ سالش تمام شده و حدود ۸ ماه نیز از سن او گذشته است.[۶]»

تحریم اتحادیه اروپا[ویرایش]

اتحادیه اروپا طی تصمیم روز ۴ فروردین ۱۳۹۱ ، هفده مقام ایرانی از جمله علی فرهادی را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته‌اند، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. کلیه دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف خواهد شد.[۷]

موارد نقض حقوق بشر[ویرایش]

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا،[۸] اخلال در دادرسی قضایی منصفانه و صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال از جمله اتهاماتی است که آقای فرهادی را وارد این فهرست کرده است.[۹]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «شاکرمی دادستان کرج شد/ فرهادی به سازمان بازرسی کل کشور رفت». ایسنا. دریافت‌شده در 02 شهریور 1394. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  2. «دادستان جدید کرج معارفه شد». خبرگزاری مهر. دریافت‌شده در 02 شهریور 1394. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  3. «دادستان جدید شهرستان کرج معرفی شد». کرج رسا. دریافت‌شده در 02 شهریور 1394. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)[پیوند مرده]
  4. «دادستان استان البرز: قتل داداشی اتفاقی بود». خبر آنلاین. دریافت‌شده در 02 شهریور 1394. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  5. «دادستان استان البرز: قاتل روح‌الله داداشی در ملاء عام اعدام شد». خبر آنلاین. دریافت‌شده در 02 شهریور 1394. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  6. «اعدام یک نوجوان کمتر از ۱۸ سال فردا در ملاء عام اجرا خواهد شد». رادیو زمانه. دریافت‌شده در 02 شهریور 1394. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  7. «فهرست دوم تحریمهای حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه مقامات ایرانی». خبرگزاری فارس. ۱۷ فروردین ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۹ مرداد ۱۳۹۴.
  8. «COUNCIL REGULATION (EU) No 359/2011». EURO-Lex. ۱۲ آوریل ۲۰۱۱.
  9. «اسامی ۱۷ مقام ایرانی تحریم شده توسط اتحادیه اروپا». بی‌بی‌سی فارسی. 06 فروردین 1391. دریافت‌شده در 02 شهریور 1394. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)