عبداللطیف رشید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عبداللطیف رشید
رشید در سال ۲۰۲۳
نهمین رئیس‌جمهور عراق
آغاز به کار
۱۷ اکتبر ۲۰۲۲
نخست‌وزیرمحمد شیاع السودانی
پس ازبرهم صالح
وزیر منابع آب
دوره مسئولیت
سپتامبر ۲۰۰۳ – دسامبر ۲۰۱۰
نخست‌وزیرایاد علاوی
ابراهیم جعفری
نوری مالکی
پس ازحکومت ائتلاف موقت عراق
پیش ازمهند سلمان السدی
اطلاعات شخصی
زاده۱۰ اوت ۱۹۴۴ ‏(۷۹ سال)
سلیمانیه، پادشاهی عراق
ملیت
  • عراقی
  • بریتانیایی
حزب سیاسیاتحادیه میهنی کردستان
همسر(ان)شاناز ابراهیم احمد
روابطجلال طالبانی (برادر زن)
ابراهیم احمد (پدرزن)
هیرو ابراهیم احمد (خواهر زن)
فرزندان۳
اقامتگاهکاخ رضوانیه، بغداد، عراق
محل تحصیلدانشگاه منچستر
دانشگاه لیورپول

عبداللطیف جمال رشید (به عربی: عبد اللطيف رشيد) همچنین معروف به لطیف رشید (به کردی: عەبدولەتیف ڕەشید) (زادهٔ ۱۰ اوت ۱۹۴۴) یک سیاستمدار کرد عراقی است که از سال ۲۰۲۲ به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور عراق خدمت می‌کند.[۱][۲] او پیشتر وزیر منابع آب تحت دولت نوری مالکی بود. پیش از آن، وی در هر دو دولت انتقالی عراق و دولت موقت عراق در همان سمت خدمت می‌کرد. رشید قبلاً سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان (PUK) در بریتانیا بود. او دانش‌آموخته دانشگاه منچستر است.

به عنوان وزیر منابع آب از سپتامبر ۲۰۰۳ تا دسامبر ۲۰۱۰، عبداللطیف مسئولیت طیفی از مسائل، از جمله آبیاری، تأمین آب شهری و صنعتی، انرژی آبی، کنترل سیل، و الزامات زیست‌محیطی از جمله احیای مرداب‌ها را بر عهده داشت. پس از برکناری رژیم صدام حسین در آوریل ۲۰۰۴، وزیر بر بهبود چشمگیر مدیریت منابع آب کشور نظارت داشت.

او با تعدادی از برنامه‌ها و سازمان‌های مرتبط با مهندسی، توسعه کشاورزی، رهبری کردها و عراق مشارکت داشته‌است. همچنین قبلاً به عنوان مدیر ارشد پروژه برای سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (UNFAO) در یمن و عربستان سعودی کار می‌کرد. او از سال ۱۹۸۶ نماینده اتحادیه میهنی کردستان در بریتانیا و همچنین سخنگوی جبهه کردستان بود. رشید یک مهندس خبره، عضو مؤسسه مهندسی عمران و کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) است. او مشاور آزاد پروژه‌های آبیاری و زهکشی بوده و با اداره مهندسی آب همکاری داشته‌است. رشید در سال ۱۹۹۲ به عنوان معاون رئیس‌جمهور و عضو اجرایی کنگره ملی عراق (INC) انتخاب شد و در سال ۱۹۹۸ به عنوان رهبری شش نفره INC انتخاب شد. رشید جدای از صلاحیت‌های فنی و تعاملات، در سیاست کردستان و عراق مشارکت فعال داشته‌است. او به نمایندگی از احزاب سیاسی کرد و گروه‌های مخالف عراقی در زمان رژیم صدام در کنفرانس‌ها و نشست‌های رسمی بسیاری شرکت کرده‌است. رشید همچنین در دیدارهای رسمی با نهادها و دولت‌های مختلف بین‌المللی به نمایندگی از سیاست کردستان و گروه‌های مخالف عراقی نزد صدام حضور داشته‌است.

تحصیلات[ویرایش]

عبداللطیف دبیرستان بریتانیایی 'سطح آ' را در شمال ولز خواند.[۳] او مدرک کارشناسی مهندسی عمران را از [دانشگاه لیورپول] در سال ۱۹۶۸، و کارشناسی ارشد را در ۱۹۷۲ و دکتری مهندسی عمران را از دانشگاه منچستر در ۱۹۷۶ دریافت کرد.

خانواده[ویرایش]

وی با شاناز ابراهیم احمد ازدواج کرد و دارای دو پسر و یک دختر است. او باجناغ جلال طالبانی است.

پانویس[ویرایش]

  1. "رزومه تحصیلی-دکتر لطیف رشید". atifrashid.iq.
  2. "Iraqi parliament elects Abdul Latif Rashid as new president", Al Jazeera, 13 Oct 2022.
  3. دانشگاه لیورپول، مجله Precinct، ژانویه 2008، ص ۶. www.liv.ac.uk/precinct/2008/January_Precinct.pdf

پیوند به بیرون[ویرایش]