عبدالقدیر رسول زاده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عبدالقدیر رسول زاده
فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان در ولایت بلخ
دوره مسئولیت
۲۰۲۱ – ۲۰۲۲
فرمانده واحد ویژه پلیس ۸۸۸
دوره مسئولیت
۲۰۱۴ – آوریل ۲۰۲۱
اطلاعات شخصی
زاده۲۸ ژانویهٔ ۱۹۹۲ ‏(۳۲ سال)
ولایت بلخ، دولت اسلامی افغانستان
درگذشتهژانویه ۲۰۲۲
قریه کِشنده ولایت بلخ
ملیتافغانستان
حزب سیاسیجبهه مقاومت ملی افغانستان
پیشهفرمانده نظامی
قومیتتاجیک
خدمات نظامی
لقب(ها)جمشید کوهستانی
سال‌های خدمت۸
یگانواحد ویژه ۸۸۸
فرماندهفرمانده مبارزین جبهه مقاومت ملی در ولایت بلخ افغانستان
جنگ‌ها/عملیات‌جنگ پنجشیر ۲۰۲۱ , درگیری‌های آستان بلخ

عبدالقدیر رسول زاده مشهور به جمشید کوهستانی یکی از فرماندهان اسبق ارتش افغانستان بود که بعد از سقوط دولت جمهوریت افغانستان به نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود پیوست. وی بنیاد گذار جبهه آریانا کهن جبهه مقاومت ملی افغانستان در آستان بلخ بود. بالاخره به تاریخ اول دَلو سال ۱۴۰۰ در یک درگیری مسلحانه با گروه طالبان با هشت تن از افرادش کشته شد.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

عبدالقدیر رسول زاده مشهور به فرمانده جمشید کوهستانی فرزند عبدالرحیم در سال ۱۳۷۰ هجری شمسی در ولسوالی دهدادی قریه توخته شهرستان کودبرق ولایت بلخ دیده به جهان گشود. وی تعلیمات ابتدایی را در لیسه شهرستان کودبرق به پایان رسانید و نظر به علایق فردی اش وارد آکادمی پولیس گردید. پس از اتمام دوره آموزش‌های نظامی وارد قطحه امن و نظم عامه گردید و در آستان‌های سرپل جوزجان و فاریاب ایفای وظیفه نمود. وی در سال ۲۰۱۹ منحیث آموزگار وارد قطحات ویژه ۸۸۸ پولیس شد. و پس از ارتقای رتبه منحیث فرمانده پلیس در شهرستان چمتال آستان بلخ تعیین بست گردید. و پس از آن منحیث معاون کندک شاهراه آستان بلخ اجرای وظیفه نمود. و در اخیر در سال ۲۰۲۱ منحیث فرمانده واحد عملیاتی نیروهای ویژه پولیس ۸۸۸ در شهرک بندری حیرتان ایفای وظیفه می‌نمود. پس از سقوط دولت افغانستان او با نیروهای تحت امرش به استان پنجشیر رفت و به نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود پیوست. اما پس از سقوط ولایت پنجشیر به دست طالبان او دوباره عازم آستان بلخ گردید. در شهرستان کشنده آستان بلخ او دست به سربازگیری زد و شاخه آریانا کهن جبهه مقاومت ملی افغانستان را در آستان بلخ ایجاد نمود. نیروهای تحت امر او در آستان بلخ به تحرکات نظامی علیه طالبان آغاز نمودند.[۲] سرانجام به تاریخ اول دلو سال ۱۴۰۰ وی با هشت تن از افرادش در درگیری با طالبان کشته شدند.[۳] پس از این درگیری چندین تن از افراد بیگناه شهرستان کشنده نیز توسط طالبان تیر باران شدند. جبهه مقاومت ملی شام آنروز با پخش خبرنامه یی تأیید کرد که یکی از نخبه‌ترین فرماندهان شان در جنگ رودر رو با طالبان کشته شده‌است.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «جمشید کوهستانی فرمانده جبهه مقاومت در بلخ کشته شد». Independent persian. ژانویه ۲۰۲۲.
  2. «درگیری میان جبهه مقاومت ملی و طالبان در جنوب بلخ». SOBH KABUL. ژانویه ۲۰۲۲. بایگانی‌شده از اصلی مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک) در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳.
  3. «فرمانده جمشید کوهستانی فرمانده جبهه آریانا کهن جبهه مقاومت ملی در درگیری مسلحانه با طالبان کشته شد». BBC NEWS. ژانویه ۲۰۲۲. بایگانی‌شده از اصلی مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک) در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳.
  4. «قلع و قمع نیروهای احمد مسعود در جنوب بلخ». ISW NEWS. ژانویه ۲۰۲۲. بایگانی‌شده از اصلی مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک) در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳.