صنعت خودروسازی آلمان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ب‌ام‌و ام۳ از خودروهای اسپرت ساخت آلمان.
مرسدس-بنز کلاس-اس از با کیفیت‌ترین و پرطرفدارترین سدان‌های جهان.
خط مونتاژ فولکس واگن در سال ۱۹۷۳
آمار تولید خودروهای آلمانی در سال ۲۰۱۷

صنعت خودرو در آلمان با نیروی کار بالغ بر ۸۵۷٬۳۳۶ تن (در ۲۰۱۶) در این صنعت یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان صنعت در جهان است. این صنعت با داشتن خودروهای مدرن، به عنوان رقابتی‌ترین و نوآورترین خودروسازی در جهان تلقی می‌شود،[۱] و چهارمین آمار تولید خودرو در جهان،[۲] و چهارمین آمار تولید کل خودروهای سنگین جهان را داراست.

یونیماگ۴۰۶ از کامیون‌های ساخت مرسدس-بنز آلمان

این صنعت با تولید سالانه نزدیک به شش میلیون و سهم ۳۱٫۵ درصدی در اتحادیه اروپا (۲۰۱۷) بزرگ‌ترین صنعت خودروسازی اروپا نیز است. از افتخارات این صنعت می‌توان به کسب رتبه ۴ و ۵ جایزه خودروی قرن توسط فولکس واگن بیتل و پورشه ۹۱۱ اشاره کرد.

تاریخچه[ویرایش]

بنز پتنت-موتورواگن ساخته شده در سال ۱۸۸۵
اوپل المپیا
بیتل
ترابانت
آئودی ۱۰۰ کوپه
فولکس واگن گلف تولید شده در ولفسبورگ و زویکائو

تاریخ اولیه[ویرایش]

کارل بنز (که بعداً مرسدس بنز را راه اندازی کرد) و نیکولاس اوتو در اواخر دهه ۱۸۷۰ موتورهای چهار زمانه درون‌سوز را توسعه دادند، بنز طرح خود را در سال ۱۸۸۷ عملی کرد، که منجر ورود عرصه حمل و نقل به عصر مدرن شد. آلمان تا سال ۱۹۰۱ سالانه حدود ۹۰۰ خودرو، تولید می‌کرد.[۳] در سال ۱۹۲۶، دایملر آگ از شرکت‌های کارل بنز و گوتلیب دایملر تشکیل شد و خودروهایی را تحت علامت مرسدس بنز تولید کرد. در سال ۱۹۱۶ ب‌ام‌و و تأسیس شد، اما تولید خودرو را تا سال ۱۹۲۸ آغاز نکرد و تولید را از ۱۹۲۸ آغاز کرد.

تحول صنعت خودرو آلمان در اواسط دهه ۱۹۳۰ پس از انتخاب حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان به قدرت اتفاق افتاد. نازی‌ها سیاستی را موسوم به ("موتوریزه")، سیاست حمل و نقل که آدولف هیتلر خود را یک عنصر کلیدی از تلاش برای مشروعیت بخشیدن به حکومت نازی با بالا بردن مردم استاندارد زندگی را آغاز کردند. علاوه بر توسعه صنعت ساخت اتومبیل، توسعه طرح‌های بزرگراهی (که اولین شبکه اتوبان‌های آلمان در سال ۱۹۳۵ به پایان رسید) نیز گسترش یافتند، شرکت فولکس‌واگن برای طراحی و ساخت یک خودروی قوی و ارزان طراحی شده بود، اولین محصول آن فولکس قورباغه‌ای بود که خط تولید آن، در سال ۱۹۳۷ راه اندازی شد. یک شهر جدید (معروف به وولفسبورگ از ۱۹۴۵) در اطراف کارخانه ایجاد شد تا نیروی کار عظیم آن را در خود جای دهد.

کارخانه‌ها[ویرایش]

کارخانه مرسدس بنز در زیندلفینگن

بادن-وورتمبرگ[ویرایش]

بایرن[ویرایش]

کارخانه گروه دینگولفینگ

آلمان شرقی[ویرایش]

خط تولید فولکس واگن گلف در درسدن
کارخانه اوپل آیزناخ

نیدرزاکسن[ویرایش]

نوردراین-وستفالن[ویرایش]

بقیه کشورها[ویرایش]

کارخانه بدنه و مونتاژ فورد سارلوئیس

منابع[ویرایش]

  1. «GTAI – Invest in Germany». www.gtai.de (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۳۰.
  2. Total Cars Produced In The World بایگانی‌شده در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine (accessed February 16, 2014). Data source is from Organisation Internationale des Constructeurs d'Automobiles ("OICA"); production statistics; 2012 statistics, oica.net (accessed February 16, 2014).
  3. "The German Car Industry". Archived from the original on 25 January 2012.