شورای خصوصی ملکه برای کانادا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شورای خصوصی ملکه برای کانادا
Queen's Privy Council for Canada
Conseil privé de la Reine pour le Canada
دفتر نخست‌وزیری و شورای خبرگان کانادا
کوته‌نوشتش. خ
بنیان‌گذاری۱۸۶۷
وضعیت حقوقینهاد مشورتی غیر اجرایی
اعضا
فهرست افراد عضو شورای خبرگان ملکه برای کانادا
الیزابت دوم
رئیس شورا
دومینیک لبلانک
منشی شورا
جانیس شریت
رئیس پیشین
مریم منصف
کارمندان
دفتر شورا
وبگاه

شورای خصوصی ملکه برای کانادا با کوته‌نوشت (QPC; فرانسوی: Conseil privé du roi pour le Canada‎(,[۱][۲] که معمولا شورای خبرگان (ش. خ) خوانده می‌شود،[۳] گروه کاملی از مشاوران شخصی پادشاهی کانادا در امور ایالتی و قانون اساسی است که براساس اصول حکومت پاسخگو ایجاد شده‌است. این شورا عملاَ، به نایب الملک مستقل یا فرماندار کل کانادا، پیشنهاد می‌کند سیاست‌های کابینه را دنبال می‌کند. این کمیته متشکل از نمایندگان مجلس عوام کانادا است[۴] که به شورا احضار شده و به توصیه نخست‌وزیر کانادا، توسط فرماندار کل به صورت مادام‌العمر منصوب می‌شوند، بدین معنی که این گروه عمدتاً از وزرای پیشین کابینه تشکیل شده‌اند و برخی دیگر به عنوان اعضای افتخاری معرفی شده‌اند. به کسانی که در این شورا عضویت دارند یک عنوان (شیوه خطاب) شرافتمندانه، لقب پس از اسامی و نشان‌های مختلف اولویت اعطا می‌شود.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. گزارش رسمی اطلاعات مجلس عوام. ج. ۱۷۴. چاپخانه کوینز. ۱۹۲۶. ص. ۵۲۳۷.
  2. پایک، کورینا؛ مک‌کری، کریستوفر (۲۰۱۱). مظاهر اقتدار کانادا: اداره گرز، زنجیر و چوب. دوندورن. ص. ۲۵۸. شابک ۹۷۸-۱-۴۵۹۷-۰۰۱۶-۱.
  3. دفتر شورای خبرگان. «حقایق شورای خبرگان ملکه برای کانادا». چاپخانه کوینز کانادا. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ ژوئن ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۹.
  4. دفتر، شوای خبرگان (دسامبر ۴, ۲۰۱۷). «دفتر شورای خبرگان». ای‌ای‌ام.
  5. دفتر شورای خبرگان. «اعضای شورای خبرگان ملکه برای کانادا». انتشارات کوینز کانادا. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ ژوئن ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۹.