سینما کریستال (کرمانشاه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سینما کریستال
مکانکرمانشاه، خیابان دبیراعظم
مالکدولتشاهی
گونهداخل سالنی
گشایش۱۳۲۶
بسته شدن۱۳۴۵

سینما کریستال یک سالن سینما در شهر کرمانشاه بود که در خیابان دبیراعظم این شهر قرار داشت. این سینما در جریان یک آتش‌سوزی در سال ۱۳۴۵ از بین رفت.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

سینما کریستال سالن سینمایی در خیابان دبیراعظم شهر کرمانشاه بود که در سال ۱۳۲۶ فعالیت خود را آغاز کرد.[۲] [۳] [۴] این سینما پنجمین سالن سینمایی بود که در شهر کرمانشاه به راه افتاد. مکان سینما کریستال روبه‌روی سینما متروپل، و بالاتر از سینما دیانا (از طرف میدان شهرداری) قرار داشت. سینما کریستال به خاطر نمایش فیلم‌های عربی و هندی شهرت داشت. فیلم اسماعیل یاسین جنی شده محصول کشور مصر در این سینما به نمایش درآمد.[۵] مالک این سینما فردی به نام دولتشاهی بود.[۶]

در روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۴۵ سینما کریستال در اثر آتش‌سوزی ویران و برای همیشه تعطیل شد.[۶] [۷] (تاریخ آتش‌سوزی سینما کریستال در برخی منابع ۲۷ دی‌ماه ۱۳۴۸[۸] و ۲۷ دی‌ماه ۱۳۴۹[۹] نیز ذکر شده‌است.)

مکان سینما کریستال چند دهه بعد و پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به «خانۀ صنایع دستی کرمانشاه» تبدیل شد.[۵] [۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. شهر من: ناگفته‌های کرمانشاه: گفتگوی تحقیقی و تحلیلی با دکتر محمدعلی سلطانی، نوشته‌شده در ۱ اسفند ۱۳۹۸؛ بازدید در ۱۰ مرداد ۱۴۰۰.
  2. قلی‌پور و کاظمی، ۱۳۹۴: ص ۹۲.
  3. قلی‌پور و زارع، ۱۳۹۱: ص ۲۴۹.
  4. نامۀ فرهنگ رازی: کرمانشاه در گذر سال‌ها، نوشتۀ محمد حبیبیان، نوشته‌شده در ۱۳ دی ۱۳۹۹؛ بایگانی‌شده در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ توسط Wayback Machine بازدید در ۱۰ مرداد ۱۴۰۰.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ حبیبیان، محمد. روزی روزگاری سینما، نوشته‌شده در روزنامۀ شرق، ضمیمۀ کرمانشاه، سال اول، شمارۀ ۱، مرداد ۱۳۹۳؛ بایگانی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۲۰ توسط Wayback Machine ص ۸.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ سلطانی، ۱۳۸۱: ص ۵۵۱.
  7. آژانس خبری عصر پرس: تقویم تاریخ امروز دوشنبه ۲۷ دیماه، نوشته‌شده در ۲۷ دی ۱۳۹۵؛ بازدید در ۱۰ مرداد ۱۴۰۰.
  8. امینی، ۱۳۷۷: ص ۱۰۳.
  9. راسخون: سینما کریستال کرمانشاه طی حریقی بکلی سوخت (۱۳۴۹ ش)؛ بازدید در ۱۰ مرداد ۱۴۰۰.
  10. روزنامۀ نقد حال: مولن‌روژ، نوشتۀ جواد سحابی، سال پانزدهم، شمارۀ ۶۹۱، شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸؛ بازدید در ۱۰ مرداد ۱۴۰۰.

کتاب‌شناسی[ویرایش]