سمول تارلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سَموِل تارلی
شخصیت ترانه یخ و آتش
شخصیت بازی تاج‌وتخت
جان بردلی-وست در نقش سَم‌ول تارلی
نخستین حضور
آخرین حضور
پدیدآورجرج آر. آر. مارتین
ایفاگرجان بردلی-وست
(بازی تاج‌وتخت)
اطلاعاتِ درون‌داستانی
لقب
  • سَم
  • سر پیگی (عالیجناب خوکه)
  • لیدی پیگی (خانم خوکه)
  • لُرد آو هم (خدای گوشت خوک)
  • سَم قاتل
  • سَم سیاهه
جنسیتمرد
عنوانسمول تارلی
خانوادهخاندان تارلی
خویشاوندان
اقلیمدنیای ترانه یخ و آتش

سَمول تارلی (انگلیسی: Samwell Tarly) که او را «سَم» صدا می‌زنند، یک شخصیت خیالی در رمان ترانه یخ و آتش اثر جرج آر. آر. مارتین است که مجموعهٔ تلویزیونی بازی تاج‌وتخت بر اساس آن ساخته شده‌است.

از او برای نخستین بار در بازی تاج‌وتخت (۱۹۹۶) نامی به میان می‌آید. سپس در نبرد پادشاهان و رمان‌های بعدی، به شخصیت او پرداخته شده و در بخش‌هایی، یکی از روایت‌کنندگان داستان می‌شود.[۱]

نقش او را در مجموعهٔ تلویزیونی بازی تاج‌وتخت، جان بردلی-وست ایفا می‌کند.[۲][۳][۴]

توصیف[ویرایش]

سَمول تارلی، فرزند ارشد رندل تارلی از ناحیهٔ هورن هیل است. ۱۰ فصل از رمان طوفان شمشیرها تا ضیافتی برای کلاغ‌ها از نظرگاه و زبان او روایت می‌شود. وی با آنکه خود مدعی است که ترسوست، اما به‌شدت باهوش، کاردان و وفادار است. پدرش رندِل که یکی از فرماندهان برجستهٔ وستروس است، تلاش دارد تا او را از جوانی، برای جانشینی خود آماده کند؛ اما چون سَـم کاملاً فاقد توانایی‌های رزمی است و به دانش و پژوهش علاقه‌مند است، مجبور می‌شود برادر کوچکترش دیکن را بدین منظور آماده کند. رندِل به او اجازه نمی‌دهد تا به «سیتادل» (اَرگ و پایگاه علمی) برود و یک «استاد» بشود و به‌جایش، وی را وادار می‌کند که به گروه «نگهبانان شب» بپیوندد و حتی تهدید می‌کند که اگر سَـم چنین نکنید، او را می‌کشد و صحنهٔ قتلش را طوری جلوه می‌دهد که گویی در یک سانحهٔ شکار، به‌طور اتفاقی کشته شده‌است. سَـم می‌پذیرد که به گروه «نگهبانان شب» بپیوندد.

جرج آر. آر. مارتین گفته‌است که از میان تمامی شخصیت‌های رمانش، شخصیت سَمول تارلی، از همه بیشتر به شخصیتِ واقعیِ خودش نزدیک است.[۵] وقتی از او پرسیدند چرا، مارتین گفت: چون من [هم] «بچهٔ چاقی هستم که به کتاب‌خواندن علاقه دارد و دوست ندارد از پله‌های زیادی بالا برود. [فعالیت فیزیکی زیادی داشته باشد.]»[۵]

منابع[ویرایش]

  1. "Game of Thrones Viewer's Guide".
  2. "Game of Thrones Cast and Crew: Samwell Tarly played by John Bradley". HBO. Archived from the original on 7 April 2015. Retrieved December 25, 2015.
  3. "The Official Website for the HBO Series Game of Thrones - Season 4". HBO. Archived from the original on 7 April 2015. Retrieved 4 February 2018.
  4. "From HBO". Archived from the original on 2016-03-07.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Hall, Matthew T. (July 28, 2014). "If George R.R. Martin were in 'Game of Thrones,' this is how he'd die". The San Diego Union-Tribune.