زن جادویی سیاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از زن جادوی سیاه)
«زن جادویی سیاه»
پرونده:Blackmagicitaly.jpg
تک‌آهنگ فلیتوود مک
بی-ساید«خورشید می‌درخشد»
تاریخ پخش29 March 1968
تاریخ ضبطفوریه 1968
ژانربلوز راک
زمان۲:۴۸
ناشر افق آبی (57-3138)
ترانه‌نویس(ها)پیتر گرین
تهیه‌کننده(ها)مایک ورنون[۱]
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های فلیتوود مک
«من معتقدم زمان من طولانی نیست»
(1967)
«زن جادویی سیاه»
(1968)
«به عشقت خیلی بد نیاز دارم»
(1968)

«زن جادویی سیاه» آهنگی است که توسط پیتر گرین، نوازنده بریتانیایی نوشته شده‌است، که برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ به عنوان یک تک آهنگ برای گروهش فلیتوود مک ظاهرشد. پس از آن، این آهنگ درسال ۱۹۶۹ در آلبوم‌های تلفیقی فلیت وود مک، رز انگلیسی (ایالات متحده) و پرنده پارسای خوش‌یمن (بریتانیا)، و همچنین مجموعه‌های بعدی پربازدیدترین‌ها و سال‌های پرنعمت[۲] ظاهرشد.

درسال ۱۹۷۰، این آهنگ به عنوان اولین تک آهنگ از آلبوم سانتانا ابراکساس منتشرشد. این آهنگ، که توسط گِرِگ رولی خوانده شد، به رتبه چهارم در نمودارهای ایالات متحده و کانادا رسید و موفقیت آن در نمودار، ضبط سانتانا را به نسخه شناخته‌شده‌تر آهنگ تبدیل کرد.[۳]

این آهنگ همچنین توسط باب ولش، عضو سابق فلیت‌وود مک در آلبوم سال ۲۰۰۶ خود، فراسو و سال‌های مک فلیت‌وود، جلد ۲ اگرچه ولش در زمان ضبط اولیه عضوی از گروه نبود، او تعدادی از آهنگ‌های پیتر گرین را در طول مدت حضورش در گروه اجرا کرده بود.

نسخه سانتانا[ویرایش]

«زن جادویی سیاه»
پرونده:Black Magic Woman by Santana US vinyl.jpg
اثر هنری برای تک‌آهنگ وینیل ایالات متحده
تک‌آهنگ سانتانا
از آلبوم آبراکساس
بی-ساید«امیدوارم شما احساس بهتری داشته‌باشید»
تاریخ پخش1970
تاریخ ضبط1970
ژانر
زمان۵:۲۴ (Album Version)
۳:۲۰ (Single Version)
ناشرکلمبیا
ترانه‌نویس(ها)پیتر گرین ("زن جادویی سیاه")، گابور سابو ("ملکه کولی")
تهیه‌کننده(ها)فرد کاترو، کارلوس سانتانا

پیش‌زمینه[ویرایش]

نسخه سانتانا، ضبط شده درسال ۱۹۷۰، آمیخته‌ای با ساز گابور سابو درسال ۱۹۶۶ «کولی ملکه» است که ترکیبی از موسیقی جاز، موسیقی محلی مجارستانی و ریتم‌های لاتین است. این آهنگ به یکی از اصلی‌ترین آهنگ‌های سانتانا و یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های آن‌ها تبدیل‌شد، با این آهنگ که ۱۳ هفته در جدول بیلبورد هات ۱۰۰ سپری کرد و در ژانویه ۱۹۷۱ به رتبه چهارم رسید،[۵] بالاترین پیک آن‌ها در هات ۱۰۰ تا آهنگ «ملایم» درسال ۱۹۹۹ آلبوم سانتانا درسال ۱۹۷۰، آبراکساس، در جدول و چهار پلاتین در سال ۱۹۸۶، تا حدی به لطف «زن جادویی سیاه» به شماره ۱ رسید.

«ملکه کولی» از نسخه تک‌آهنگ موجود در آلبوم پربازدیدترین‌های سانتانا درسال ۱۹۷۴ حذف‌شد، حتی اگر ایستگاه‌های رادیویی معمولا «زن جادویی سیاه» و «ملکه کولی» را به عنوان یک تک‌آهنگ پخش می‌کنند.

منابع[ویرایش]

  1. "Info on Fleetwood Mac's "Black Magic Woman"". 45cat.com. Retrieved 26 July 2020.
  2. "Here's the "Real" Fleetwood Mac Playing "Black Magic Woman" in 1974". Paste. 15 December 2017. Retrieved 25 February 2019.
  3. Unterberger, Richie (2017). Fleetwood Mac: The Complete Illustrated History. Voyageur Press. ISBN 978-1-62788-975-9 – via Google Books.
  4. Henderson, Alex. "Abraxas - Santana | Songs, Reviews, Credits". AllMusic. Retrieved 28 May 2021.
  5. "Santana". Billboard.com. Retrieved 1 June 2021.

الگو:Fleetwood Mac

الگو:Mick Fleetwoodالگو:Mick Fleetwood