زادآور فصلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زادآوران فصلی (به انگلیسی: Seasonal breederگونه‌های جانوری هستند که تنها در زمان‌های خاصی از سال با موفقیت جفت‌گیری می‌کنند. این زمان از سال به دلیل عواملی مانند دمای محیط، در دسترس بودن غذا و آب و تغییر در رفتارهای شکار گونه‌های دیگر، امکان بهینه‌سازی بقای جوان‌ها را فراهم می‌کند.[۱] علاقه و رفتارهای جنسی مرتبط تنها در این دوره ابراز و پذیرفته می‌شود. زادآوران فصلی ماده تنها زمانی یک یا چند چرخه فحلی خواهند داشت که «در آن فصل» یا بارور و پذیرای جفت‌گیری باشد. در دیگر زمان‌های سال، آن‌ها بی‌حس می‌شوند یا چرخه جنسی خود را کم می‌کنند. بر خلاف چرخه تولیدمثل، فصلی برای هر دو جنس نر و ماده توصیف می‌شود.[نیازمند منبع] زادآوران فصلی نر ممکن است بسته به زمان سال تغییرهایی در سطح تستوسترون، وزن بیضه‌ها و باروری نشان دهند.

زادآوران فصلی از زادآوران فرصت‌طلب که هر زمان شرایط محیطی برای آنها مساعد شود، جفت‌گیری می‌کنند و زادآوران همیشگی که در تمام طول سال جفت‌گیری می‌کنند، متمایز هستند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • گاوبانگی، فصل جفت‌گیری گونه‌های مختلف سم‌دار

منابع[ویرایش]

  1. Prendergast BJ (2005). "Internalization of seasonal time". Horm. Behav. 48 (5): 503–11. doi:10.1016/j.yhbeh.2005.05.013. PMID 16026787.