ریم بنا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ریم بنا
ریم بنا در حال اجرا در اسلو (۲۰۱۴)
اطلاعات پس‌زمینه
نام بومیریم بنا
زاده۸ دسامبر ۱۹۶۶
ناصره، اسرائیل
درگذشته۲۴ مارس ۲۰۱۸ (۵۱ سال)[۱]
ناصره، اسرائیل
سال‌های فعالیت1985–2017[۲]

ریم بنا (۸ دسامبر ۱۹۶۶ – ۲۴ مارس ۲۰۱۸) خواننده، آهنگساز، تنظیم‌کننده و فعال فلسطینی بود که بیشتر به خاطر خوانش مدرنش از آهنگ‌ها و شعرهای سنتی فلسطینی شهرت داشت. ریم در ناصره متولد شد و در آنجا از مدرسه باپتیست ناصره فارغ‌التحصیل شد. او با سه فرزندش در ناصره زندگی می‌کرد.[۳] او با همسرش، لئونید الکسینکو، گیتاریست اوکراینی، در حین تحصیل موسیقی در کنسرواتوار عالی موسیقی در مسکو آشنا شد و در سال ۲۰۰۱ ازدواج کردند[۴] و در سال ۲۰۱۰ طلاق گرفتند.

فلسفه هنری[ویرایش]

بنا اولین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از ضبط بازخوانی خود از آهنگ‌های سنتی کودکان فلسطینی که در آستانه فراموشی بودند، به محبوبیت دست یافت.[۵] گفته می‌شود که بسیاری از این آهنگ‌ها و قافیه‌هایی که امروز دوباره توسط خانواده‌های فلسطینی خوانده می‌شوند به لطف تلاش بنا در حفظ آنها از طریق آثارش است.[۵]

ریم بنا آهنگ‌های خود را خودش ساخته و بر شعر فلسطین ملودی افزوده‌است. پیام او اغلب بر درد و رنج فلسطینیان، به ویژه ساکنین کرانه باختری رود اردن متمرکز بود. موسیقی او به عنوان «فراموش‌نشدنی و احساسی» توصیف می‌شود. او موسیقی خود را به عنوان وسیله ای برای ابراز وجود فرهنگی توصیف می‌کند:

بخشی از کار ما شامل جمع‌آوری متون سنتی فلسطینی بدون ملودی است. برای اینکه متون گم نشوند، سعی می‌کنیم ملودی‌هایی برای آن‌ها بسازیم که مدرن و در عین حال الهام گرفته از موسیقی سنتی فلسطین باشد.[۵]

به این ترتیب، بنا کاری بیش از تقلید از تکنیک‌های سنتی و بازنمایی قطعاتی که بازخوانی می‌کند، انجام داد. او آنها را با سبک‌های آواز مدرن ترکیب می‌کند زیرا

تکنیک‌های آواز شرقی بیشتر زینتی هستند، اما صدای من بیشتر دو بعدی است و کلفت‌تر است. سعی می‌کنم آهنگ‌هایی بنویسم که با صدایم سازگار باشد. من می‌خواهم از هر نظر چیز جدیدی خلق کنم. و این شامل نزدیک کردن مردم در جاهای دیگر به موسیقی و روح فلسطینیان است.[۵]

او در کرانه باختری به اجرای زنده پرداخت و از طریق پخش زنده اینترنتی به مخاطبان غزه رسید.[۶] او اولین کنسرت خود را در ۸ ژانویه ۲۰۰۹ در سوریه اجرا کرد و سپس در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۱ در تونس نیز اجرا برگزار کرد. اولین کنسرت او در بیروت در ۲۲ مارس ۲۰۱۲ برگزار شد.

مخاطب اروپایی[ویرایش]

لالایی‌هایی از محور شرارت[ویرایش]

محبوبیت بنا در اروپا پس از آن آغاز شد که اریک هیلستاد، تهیه‌کننده موسیقی نروژی، از کری برمنس، خواننده نروژی، که در هم‌خوانی با ریم بنا در این اثر مشارکت کرد و خود او برای سفر به اسلو و شرکت در آلبوم لالایی‌ها از محور شرارت(۲۰۰۳) دعوت کرد. بنا دعوت را پذیرفت و این دو هنرمند با هم به اجرا پرداختند.[۷][۸][۹]

این آلبوم که «پیام ضدجنگ موسیقایی خوانندگان زن فلسطین، عراق، ایران و نروژ به رئیس‌جمهور آمریکا، جرج بوش» نام دارد،[۵] این زنان را با خوانندگان دیگر از کره شمالی، سوریه، کوبا و افغانستان گرد هم می آورَد تا آواز سنتی بخوانند. لالایی‌هایی از سرزمین خود به صورت دونوازی با نوازندگان انگلیسی زبان که ترجمه آنها اجازه می‌دهد تا آهنگ‌ها برای مخاطبان غربی نیز قابل دریافت باشد.[۸]

آینه روح من[ویرایش]

آینه‌های روح من که به تمام زندانیان سیاسی فلسطینی و عرب در زندان‌های اسرائیل تقدیم شد، انحراف سبکی از مجموعه آثار قبلی اوست. این اثر که با همکاری یک گروه پنج نفری نروژی تولید شده‌است، دارای «سبک پاپ غربی» است که با ساختارهای مدال و آواز خاورمیانه و اشعار عربی ترکیب شده‌است.[۱۰] اگرچه سبک آثار قبلی متفاوت است، موضوع اساساً ثابت مانده‌است. این آلبوم شامل «آهنگ‌های ناامیدی و امید در مورد زندگی» مردمی مبارز و حتی ترانه ای دربارهٔ رهبر فقید فلسطین و رئیس تشکیلات خودگردان، یاسر عرفات است که به‌توصیف تولیدکنندگان نروژی آن، اثری متفکرانه و ظریف است.[۱۱]

ترانه‌شناسی[ویرایش]

  • جفرا (۱۹۸۵)
  • اشک‌های تو مادر(به عربی: دموعك يا أمي) (۱۹۸۶)
  • رؤیا(به عربی: الحلم) (۱۹۹۳)
  • ماه نو(به عربی: قمر أبو ليلة)(آلبوم کودکان) (۱۹۹۵)
  • نزاع(به عربی: مكاغاة) (۱۹۹۶)
  • قدس ابدی است(به عربی: وحدها بتبقى القدس) (۲۰۰۲)
  • اتاق گهواره(به عربی: وحدها بتبقى القدس)(۲۰۰۳)
  • لالایی‌هایی از محور شرارت (۲۰۰۳)(با حضور هنرمندان مختلف زن)
  • آینه‌های وجود من(به عربی: مرايا الروح) (2005)[۱۲]
  • این داستان من نبود(به عربی: لم تكن تلك حكايتي) (۲۰۰۶) (تقدیمی به ملت لبنان و فلسطین)
  • فصل‌های بنفش(به عربی: البنفسج) (۲۰۰۷)
  • آهنگ‌هایی از سراسر دیوارهای جدایی(به عربی: أغانٍ عبر جدار الفصل)(به انگلیسی: Songs across Walls of Separation) (2008) (با حضور هنرمندان مختلفی از خاورمیانه، آفریقا، آمریکای مرکزی، آمریکای شمالی و اروپا)
  • آوریل شکوفه ها(به عربی: نوّار نيسان) (۲۰۰۹) آلبومی برای کودکان که به کودکان شهدای غزه تقدیم شد.
  • فریادی از قدس(به عربی: صرخة من القدس)(زمانی برای گریستن)(به انگلیسی: A Time to Cry)(2010) این آلبوم (با حضور سه خواننده فلسطینی) در یکی از خانه‌های شیخ جراح که اهالی آن دائماً در معرض خطر اخراج از بخشی از خانه خود بودند ضبط شد.
  • فردا(به عربی: بكرا)(۲۰۱۱) یک آهنگ از آهنگساز افسانه ای آمریکایی کوئینسی جونز، که ریم بنا را به عنوان نماینده فلسطین در این پروژه انتخاب کرد.
  • جلوه‌هایی از شوق و انقلاب(به عربی: تجلّيات الوَجْد والثورة) (۲۰۱۳)
  • آهنگ‌هایی از یک بهار دزدیده‌شده(به عربی: اغانِ من ربيع مسروق)(۲۰۱۴)، با حضور در قطعهٔ «ترست رو بشکن»، (به عربی: أكسر خوفك)
  • صدای مقاومت(به عربی: صوت المقاومة) (۲۰۱۸)

مرگ[ویرایش]

ریم در ۲۴ مارس ۲۰۱۸ پس از ۹ سال مبارزه با سرطان سینه در زادگاهش ناصره درگذشت.[۱۳][۱۴]

منابع[ویرایش]

  1. "وفاة الفنانة الفلسطینیة ریم بنا". Maan news agency. Retrieved 24 March 2018.
  2. "INTERVIEW: Exclusive with singer Rim Banna". The Cairo Post. Youm7. 2014-01-20. Archived from the original on 16 January 2017. Retrieved 7 July 2022.
  3. Rim Banna. "Rim Banna's Website". Archived from the original on 2012-02-08.
  4. "World Music Central". Archived from the original on 25 December 2016. Retrieved 7 July 2022.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ ۵٫۳ ۵٫۴ Martina Sabra (2006). "Palestinian Singer Rim Banna:Music and Cultural Self-Assertion". Qantara.de.
  6. Rim Banna - Gaza. YouTube. Archived from the original on 27 May 2022. Retrieved 7 July 2022.{{cite AV media}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)
  7. "Lullabies from the Axis of Evil". Harmony Ridge Music. Archived from the original on 24 May 2011. Retrieved 7 July 2022.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ Joe Heim (October 26, 2004). "'Axis of Evil' Lullabies: A Nod to Peace". The Washington Pose.
  9. "Lullabies from the Axis of Evil". Valley Entertainment. Archived from the original on 22 September 2009. Retrieved 7 July 2022.
  10. "World Music CD Reviews Middle East & North Africa". Global Rhythm:The Destination for World Music. December 15, 2006. Archived from the original on June 6, 2011. Retrieved March 1, 2007.
  11. "Rim Banna:The Mirrors of My Soul (2005)". groove.no. Archived from the original on 22 October 2006.
  12. "The Mirrors of My Soul". Valley Entertainment. Retrieved June 28, 2010.
  13. "Leading Arab Israeli singer Rim Banna dies aged 51". Times of Israel. 24 March 2018. Retrieved 24 March 2018.
  14. "Palestinian singer Rim Banna dies at 51 after battle with cancer". Aljazeera. 24 March 2018. Retrieved 24 March 2018.

پیوند به بیرون[ویرایش]