رپرتاژ آگهی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رپرتاژ آگهی (به فرانسوی: Publireportage) یعنی، مخاطبان رسانه‌ای تصور کنند که یک گزارش بی‌طرف به آن‌ها ارائه می‌شود، در حالی که آنچه آن‌ها می‌بینند، می‌شنوند و می‌خوانند، در واقع یک آگهی و تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبه‌های ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن آن‌ها است.[۱] اصطلاح رپرتاژ آگهی برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ به ادبیات انتقادی رسانه‌ها اضافه شد. به دلیل اعتماد مخاطبان به رسانه‌ها، رپرتاژ آگهی‌ها بسیار مؤثر است و به همین دلیل در کشورهای پیشرفته قوانین بسیار سختی علیه رپرتاژ آگهی‌ها تصویب شده و می‌شود. دیوان بین‌المللی تجارت، در قانون آگهی‌های خود که در سال ۱۹۹۷ به تصویب رسانده، خواهان مشخص کردن تبلیغات می‌شود تا مخاطبان قادر به تشخیص آن شوند[۲]

کاربردهای رپرتاژ آگهی[ویرایش]

امروزه نیز بعد دیگری از رپرتاژ را در فضای اینترنت مشاهده می‌کنیم؛ به گونه‌ای که یک مقاله در قالب یک پست عادی به یک سایت اضافه می‌شود که در حالت عادی یک مطلب معمولی یا خبری است. اما در اصل یک متن کاملاً تبلیغاتی است که کاملاً سازمان یافته و با اهداف تبلیغ یک محصول یا یک سایت است که شامل چندین لینک به سمت وب‌سایت تبلیغ‌کننده است. هم‌اکنون سایت‌ها و شرکت‌هایی هستند که در قبال ثبت رپرتاژ آگهی مبالغی نیز از شرکت تبلیغ‌کننده دریافت می‌کنند. در SEO (بهینه‌سازی موتور جستجو) رپرتاژ آگهی برای دریافت لینک‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با ایجاد بک لینک و دریافت ترافیک در نهایت باعث افزایش رتبه سایت‌ها در موتورهای جستجو می‌شود. همچنین رپرتاژ یکی از بهترین روش‌های بازاریابی در اینترنت می‌باشد که به وسیله آن قادر خواهید بود تا اخبار خود را در برترین رسانه‌ها منتشر نمایید.

انواع رپرتاژ آگهی[ویرایش]

۱- رپرتاژ تصویری

حتماً شما هم این جمله معروف را شنیده‌اید که یک تصویر بیشتر از هزاران کلمه سخن می‌گوید. رپرتاژ آگهی تصویری نیز براساس همین فلسفه معروف ساخته شده‌است. در این نوع رپرتاژ انواع المان‌های گرافیکی و بصری جذاب در کنار محتواهای ارزشمند به تبلیغ برند یا محصولات یک شرکت پرداخته و سبب جلب توجه کاربران می‌شوند.

۲- رپرتاژ نوشتاری

این نوع رپرتاژ ریشه در روزنامه‌ها و مجلات دارد و در این رسانه‌ها از قدیم تاکنون استفاده فراوانی داشته‌است. به عنوان مثال در یک گزارش یا مقاله در روزنامه‌ها و مجلات به معرفی محصول مرتبط نیز پرداخته می‌شده‌است.

۳- رپرتاژ ویدیویی

استفاده از این نوع رپرتاژ در رسانه‌های بصری همانند تلویزیون و پلتفرم‌های ویدیویی آنلاین بسیار رایج است. در این نوع رپرتاژ تیزر یا ویدیویی کوتاه از محصولات یا خدمات یک برند تهیه شده و در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد

ویژگی‌های رپورتاژ آگهی مناسب[ویرایش]

برای تهیه یک رپورتاژ آگهی مناسب و تهیه متن آن، رعایت کردن برخی از نکات کلیدی به شما کمک می‌کند تا بتوانید در کم‌ترین زمان ممکن به نتایج درخشان دست یافته و با انتشار آن در سایت‌های فعال و معتبر، رتبه سایت خود را ارتقا دهید. در نگارش متن رپورتاژ آگهی شما باید خدمات سایتتان یا محصولات خود را در یک محتوای یونیک و غیرکپی معرفی نمایید، اگر زبان و نگارش محتوای رپرتاژ، نامناسب و غیراصولی باشد نه تنها به موفقیت سایتتان کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند باعث آسیب رساندن به سایت و رتبه آن در گوگل نیز منجر شود.

برخی از اصول صحیح نگارش رپورتاژ آگهی:

  1. رعایت اصول صحیح سئو
  2. استفاده از عنوان و مقدمه جذاب برای مخاطب
  3. روان بودن محتوا
  4. نگارش خبری متن: توجه داشته باشید که رپورتاژ یک محتوای تبلیغاتی صرف نبوده و باید اطلاعات مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهد.
  5. استفاده از سرتیتر و هدینگ مناسب
  6. استفاده از کلمات کلیدی و لینک دادن به سایتتان
  7. تعداد کلمات متن رپورتاژ: توجه داشته باشید که در نوشتن متن رپورتاژ آگهی از زیاده گویی بپرهیزید

نکات انتخاب سایت رپورتاژ[ویرایش]

مشخص کردن مخاطب هدف[ویرایش]

انتخاب عنوان عالی برای رپورتاژ آگهی[ویرایش]

ارتباط موضوعی سایت میزبان و سایت هدف[ویرایش]

دامین آتوریتی و اسپم اسکور سایت میزبان[ویرایش]

بازدید بالای سایت[ویرایش]

بهترین سایت های خرید رپورتاژ در ایران[ویرایش]

1- تریبون

2- تسمینو

3- رپورتاژ ادز

4- نت بازده

5- بک لینک وب

منابع[ویرایش]

  1. شاه قاسمی، الف، معصومی، ح. (۱۳۹۳) آگهی با ماسک گزارش: رپرتاژ آگهی در ایران، مجله ارتباطات و فرهنگ.
  2. Erjavec, K. , & Poler Kovacic, M. (2010). Relations with the media: Who are the main actors in an advertorial production process in Slovenia?. [I]Journalism[/I], 11, 1, 91-109