رودلفو گونزالس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رودولفو "کورکی" گونزالس
Rodolfo "Corky" Gonzales
آمار
نام واقعیرودلفو گونزالس
لقب(ها)کورکی (Corky)
وزن(ها)Lightweight
Super Featherweight
Featherweight
قد۱۷۴ سانتیمتر (۵ فوت ۹ اینچ)
بازهٔ دستان۱۸۲ سانتی‌متر
ملیتآمریکایی[مکزیکی]
زادهٔ۱۸ ژوئن ۱۹۲۸
دنور، کلرادو
درگذشت۱۲ آوریل ۲۰۰۵ (۷۶ سال)
طرز ایستادنارتودوکس
سوابق بوکس
مجموع مبارزه‌ها۷۵
تعداد برد۶۳
برد با ناک‌اوت۱۱
تعداد باخت۱۱
تعداد تساوی۱
بدون نتیجه۰

رودولفو "کورکی" گونزالس (۱۸ ژوئن ۱۹۲۸ – ۱۲ آوریل ۲۰۰۵) بوکس‌باز، شاعر، سازمان‌دهنده سیاسی و کنشگر مردمی چیکانوها بود[۱][۲] گونزالس یکی از رهبران جنگ صلیبی برای دادخواهی در دنور، کلرادو بود. جنگ صلیبی برای دادخواهی حقوق شهری و جنبش فرهنگی شهری چیکانو در دهه ۱۹۶۰ با تمرکز بر دادخواهی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای چیکانوها مورد توجه قرار گرفت.[۳] گونزالس نخستین کنفرانس آزادی جوانان چیکانو را در سال ۱۹۶۸ تشکیل داد، که به دلیل زمان و شرایط آب و هوایی در استقبال کمی از آن شد. گونزالس بار دیگر در مارس ۱۹۶۹ با تلاش زیاد آنچه را که به عنوان نخستین کنفرانس آزادی جوانان چیکانو شناخته می‌شود، پایه‌ریزی کرد.[۳] در این کنفرانس بسیاری از کنشگران و هنرمندان آینده چیکانو گرد هم آمدند.[۴] این کنفرانس همچنین طرح Espiritual de Aztlán، که یک مانیفست هوادارن بومیان را که از ناسیونالیسم انقلابی چیکانو و تعیین سرنوشت برای همه چیاکنوها پشتیبانی می‌کرد را پایه‌گذاری کرد. گونزالس از طریق جنگ صلیبی برای دادخواهی، مردم مکزیکی آمریکایی دنور را برای مبارزه برای حقوق فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود سازماندهی کرد و اثری از خود در تاریخچه چیکانو بر جای گذاشت.

کتابشناسی[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Espinoza, Annette; Bunch, Joey (June 19, 2009). "Exhibit honors Denver Chicano activist's work". The Denver Post. Retrieved January 31, 2012.
  2. Sahagun, Louis (April 14, 2005). "Rodolfo Gonzales, 76; Prizefighter, Poet and Fervent Chicano Activist". Los Angeles Times. Retrieved January 31, 2012.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ “The Crusade for Justice”, Blog, the1960bloggcu.wordpress.com
  4. Mariscal, Jorge (April 21, 2005). "The passing of a legend: Rodolfo 'Corky' Gonzales". The Black Commentator. Retrieved January 31, 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]