ره‌گیر دنباله‌دار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ره گیر دنباله دار)
ره‌گیر دنباله‌دار
گونه مأموریتپرواز کناری دنباله‌دار
اپراتور آژانس فضایی اروپا ESA|آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن / JAXA
وبگاه
مدت مأموریت≈ ۵ سال
ویژگی‌های فضاپیما
فضاپیماره‌گیر دنباله‌دار
جرم پرتابApprox. ۸۵۰ کیلوگرم (۱٬۸۷۰ پوند).[۱]
آغاز مأموریت
تاریخ راه‌اندازی۲۰۲۸[۲]
موشکآریان ۶-۲
سایت پرتاب
پیمان‌کارآریان‌اسپیس
Invalid value for parameter "type"
 


ره‌گیر دنباله‌دار، (به انگلیسی: Comet Interceptor) یک مأموریت فضاپیمایی رباتیک به رهبری آژانس فضایی اروپا (ESA) است که برای راه‌اندازی در سال ۲۰۲۸ برنامه‌ریزی شده‌است. این فضاپیما در نقطهٔ لاگرانژی L2 مدار خورشید-زمین به‌صورت «پارک شده» قرار خواهد گرفت و تا مدت ۳ سال برای رسیدن فرصت انجام یک مأموریت پرواز کناری با یک دنباله‌دار غیردوره‌ای دراز مدت در یک مسیر و سرعت قابل دسترسی صبر خواهد کرد.

پژوهشگر اصلی جرج جونز، از آزمایشگاه علوم فضایی مولارد در انگلستان است. حداکثر هزینه اتوبوس فضاپیما به استثنای ابزارهای علمی و خدمات پرتاب، ۱۵۰ میلیون یورو تعیین شده‌است.[۱]

بررسی اجمالی[ویرایش]

دنباله‌دارهای طولانی دارای مدار و مرکز بسیار خارج از مرکز هستند و دورهٔ زمانی بازگشت آن‌ها از ۲۰۰ سال تا هزاران سال است،[۳] بنابراین معمولاً تنها چند ماه پیش از عبور آن‌ها از منظومه شمسی درونی و بازگشت به نقاط دور منظومه شمسی بیرونی کشف می‌شوند که این زمان بسیار کمی برای برنامه‌ریزی و راه اندازی یک مأموریت است؛ بنابراین، ESA فضاپیمای ره‌گیر دنباله‌دار را در یک مدار هاله پایدار در اطراف نقطه خورشید زمین L2 «پارک» خواهد کرد و منتظر کشف یک دنباله‌دار مناسب خواهد بود که بتواند برای یک پرواز کناری به آن برسد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Comet Interceptor: A proposed ESA mission to an ancient world. (PDF) Geraint Jones, UCL Mullard Space Science Laboratory, UK. and Colin Snodgrass, University of Edinburgh, UK.
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Lakdawalla June 2019 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. "Small Bodies: Profile". NASA/JPL. 29 October 2008. Retrieved 11 August 2013.
  4. Comet Interceptor - Executive Summary. Geraint Jones. Published by ESA. 2 June 2019.