رنسانس (آلبوم بیانسه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رنسانس
A black woman in a spiky metal bathing suit sits a top a crystal horse
آلبوم استودیویی از
انتشار۲۹ ژوئیه ۲۰۲۲
ضبط۲۰۲۰–۲۰۲۱
استودیو
  • آتلانتا (سینگ، تری ساوند)
  • لس آنجلس (اونیو ای استودیو وست، هاردکاور، هنسون ریکوردینگ استودیوز، جوسی جوسی، کینگز لندینگ وست، نایت‌برد ریکوردینگ، پارکوود وست، ریکورد پلنت)
  • نیویورک (تریلر ایست همپتون)
  • نورث هالیوود (بلیکس‌لی)
  • اوچو ریوس، جامائیکا (زک استارکی)
  • وستپورت، کنتیکت (له کریب)
ژانر
مدت۶۲:۱۴
ناشر
تهیه‌کننده
گاه‌نگاری بیانسه
شیرشاه: هدیه
(۲۰۱۹)
رنسانس
(۲۰۲۲)
کابوی کارتر
(۲۰۲۴)
جلد جایگزین
طرح روی جلد نسخهٔ صفحه گرامافون، بیانسه را به تصویر می‌کشد که سوار بر اسبی کریستالی است و نقاشی‌ای از یک اسب نیز در زمینه قرار دارد.[۱][۲]
طرح روی جلد نسخهٔ صفحه گرامافون، بیانسه را به تصویر می‌کشد که سوار بر اسبی کریستالی است و نقاشی‌ای از یک اسب نیز در زمینه قرار دارد.[۱][۲]
تک‌آهنگ‌های رنسانس
  1. «روحم را بشکن»
    تاریخ انتشار: ۲۰ ژوئن ۲۰۲۲
  2. «آن را دست‌بند بزن»
    تاریخ انتشار: ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲
  3. «آمریکا مشکلی دارد»
    تاریخ انتشار: ۱۹ مه ۲۰۲۳
  4. «ویرگز گروو[۳]»
    تاریخ انتشار: ۲ ژوئن ۲۰۲۳

رنسانس (انگلیسی: Renaissance) هفتمین آلبوم استودیویی خوانندهٔ آمریکایی بیانسه است که در ۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، توسط پارکوود و کلمبیا منتشر شد. این نخستین آلبوم استودیویی انفرادی بیانسه پس از لیموناد (۲۰۱۶) و اولین قسمت از یک پروژهٔ سه‌گانه است. این آلبوم، بازتابی از وضعیت ذهنی بیانسه در دورهٔ همه‌گیری کووید-۱۹ است.[۴]

بیانسه رنسانس را طی همه‌گیری کووید-۱۹ طرح‌ریزی و ضبط کرد؛ او به دنبالِ برانگیختن لذت و گریزگرایی در مخاطبانی بود که انزوا را تجربه کرده بودند و نیز برگزاری دوره‌ای از کلوب که در آن افراد منزوی، خواهانِ رهایی از طریق موسیقی رقص بودند. این آلبوم با ترانه‌هایش که به‌طور یکپارچه مانند دی‌جی میکس ترتیب‌بندی شده‌است، سبک‌های موسیقی رقص سیاه‌پوستان پسادههٔ ۱۹۷۰ مانند دیسکو و هاوس را تلفیق و به پیشگامان سیاه‌پوست و گیِ این ژانرها ادای احترام می‌کند. محتوای اشعار این آلبوم به مضامین گریزگرایی، هدونیسم، اعتماد به نفس و بیانِ خود می‌پردازد.

رنسانس از لحاظ تجاری موفق بود.[۵] این آلبوم در هفتهٔ نخست انتشار به صدر جدول بیلبورد ۲۰۰ ایالات متحده رسید و هفتمین آلبوم بیانسه بود که به‌طور متوالی به این جایگاه می‌رسد، و گواهی‌نامهٔ پلاتین کسب کرد. این آلبوم همچنین در استرالیا، بلژیک، کانادا، دانمارک، فرانسه، ایرلند، هلند، نیوزیلند، سوئد و بریتانیا به صدر جدول فروش رسید. تک‌آهنگ آغازین این آلبوم، «روحم را بشکن»، در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد و در رتبهٔ اول چندین جدول بین‌المللی، از جمله بیلبورد هات ۱۰۰ قرار گرفت.[۶][۷] تک‌آهنگ دوم، «آن را دست‌بند بزن» نیز به تاپ تن بیلبورد هات ۱۰۰ و جدول‌های بین‌المللی رسید.

رنسانس به‌دلیل آوای ترکیبی و در عین حال منسجم، حالت شادی‌بخش، و عملکرد آواز بیانسه مورد تحسین گستردهٔ منتقدان قرار گرفت. این آلبوم از سوی نشریات مختلفی مانند لس آنجلس تایمز، نیویورک تایمز، پیچفورک و رولینگ استون بهترین آلبوم سال نامیده شد. رنسانس در شصت و پنجمین مراسم جایزه گرمی نامزد نه جایزه شامل آلبوم سال، ترانهٔ سال و ضبط سال شد که توانست چهار جایزه کسب کند. بیانسه برای این آلبوم، تور جهانی رنسانس را برگزار کرد.

پیش‌زمینه[ویرایش]

در نیمهٔ دوم دههٔ ۲۰۱۰، بیانسه چندین پروژهٔ تحسین‌شدهٔ روایت‌محور[۸] منتشر کرد که به میراث موسیقی‌دانان و هنرمندان سیاه‌پوست می‌پرداخت.[۹] این پروژه‌ها عبارتند از: آلبوم لیموناد در ۲۰۱۶؛ اجرای کواچلای او که با الهام از کالج‌ها و دانشگاه‌های سیاه‌پوستان بود و فیلم و آلبوم زنده‌ای که این اجرا را مستند می‌کرد؛ آلبوم موسیقی متن فیلم شیرشاه تحت عنوان شیرشاه: هدیه در ۲۰۱۹ و فیلم بصری سیاه پادشاه است در ۲۰۲۰.[۱۰]

در مصاحبه‌ای با بریتیش وگ، بیانسه گفت قرنطینهٔ ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ او را به عنوان یک فرد تغییر داده‌است و بیان کرد «زمان زیادی را صرف ساختن میراثم و نشان دادن فرهنگم به بهترین شکلی که می‌دانم کرده‌ام. اکنون، تصمیم گرفتم به خودم اجازه بدهم روی شادی خود تمرکز کنم.»[۱۱] علاوه بر این، او این دوره را خلاقانه‌ترین زمان زندگی خود نامید زیرا با ضبط موسیقی جدید به دنبال فرار از احساس انزوا بود.[۱۲] زمانی که پایان دوران قرنطینه فرا رسید، بیانسه به هارپرز بازار گفت که «همه ما آمادهٔ رهایی، حرکت، عشق ورزیدن و دوباره خندیدن هستیم. احساس می‌کنم نوعی رنسانس در حال ظهور است و می‌خواهم به هر طریق ممکن بخشی از این رهایی باشم.»[۱۳]

بیانسه خواهانِ الهام از فرهنگ بال، موسیقی رقص و فرهنگ کلوب پس از دههٔ ۱۹۷۰ بود.[۱۴] بیانسه خاطرنشان کرد که او تا حد زیادی توسط «دایی» جانی (پسر خالهٔ گی او) با این فرهنگ آشنا شد.[الف] او طی شیوع ایدز تا زمان مرگش در بالندگی بیانسه نقش داشت.[۱۵][۱۶][۱۷] به علاوه، او می‌خواست این آلبوم تجلیل از پیشگامان موسیقی رقص باشد که دست کم گرفته شده بودند، و نقششان در جریان اصلی شناخته نشده بود.[۱۸]

طرح روی جلد[ویرایش]

طرح روی جلد با بانو گودیوا اثر هنرمند بریتانیایی جان کولیر مقایسه شده‌است.

در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲، بیانسه در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود، طرح روی جلد آلبوم را به‌همراه یادداشتی کوتاه منتشر کرد. در تصویر روی جلد، او بر روی یک اسب «تابنده»، «هولوگرافیک»، «کریستال» با یک «بیکینی آینده‌نگر و تقریباً هزارپامانند» نشسته‌است.[۱۹] منتقدان ژست سوارکاری را اشاره‌ای به نقاشی بانو گودیوا اثر جان کولیر در سال ۱۸۹۷ و عکس‌های بیانکا جگر سوار بر اسب در استودیو ۵۴ تعبیر کردند.[۲۰][۲۱] لباس بیانسه به‌دست نوسی کوئرو طراحی شد و یادآور تاپ کریستالی است که او در طرح روی جلد به طرز خطرناکی عاشق (۲۰۰۳) پوشیده بود.[۲۲]

تصویری روی جلد جایگزین برای نسخهٔ وینیل، بیانسه را در بالای همان اسب نشان می‌دهد، اما «کلاه سفید گاوچران با سرپوش نقره‌ای که موهایش را پنهان می‌کند» و «زنجیر نقره‌ای درخشان که دست‌ها و پاهای او را می‌پوشاند» پوشیده‌است.[۱] در پشت سر او، تابلوی نقاشی لوکا جوردانو در سال ۱۶۹۰، یعنی La Conversion de Saint Paul قرار دارد که تغییر دین پولس رسول را به تصویر می‌کشد.[۲]

ساختار[ویرایش]

بنا به گفتهٔ منتقدان، رنسانس رویکردی «بدیع» و «بازیگوشانه» به ژانر دارد،[۲۳][۲۴][۲۵] و میان چندین سبک ترکیب و تغییر می‌کند که اساساً ژانرهای گوناگون موسیقی رقص سیاه‌پوستان پس از دههٔ ۱۹۷۰ است.[۲۶][۲۷][۲۸][۹][۱۸] این آلبوم، اثری رقص،[۲۸] هاوس،[۲۹] دیسکو،[۳۰] پاپ و آراندبی[۲۴] توصیف شده‌است. ترانه‌های آن عناصری از طیف گسترده‌ای از زیرژانرها را در بر می‌گیرد که شامل بونس، تکنو دیترویت، گراژ،[۳۱][۳۲] Afrobeats, boogie,[۳۳] فانک، گاسپل، میامی بیس، سایکدلیک سول، هیپ هاپ، ترپ، gqom, new jack swing, Jersey club,[۲۳][۲۵] شیکاگو هاوس،[۲۸] دیپ هاوس،[۳۳] الکترو هاوس،[۳۴] هیپ هاوس،[۲۳] سینث-پاپ، hyperpop,[۳۵] دنس‌هال و نیو دیسکو می‌شود.[۲۸][۳۶]

قطعات آلبوم با تغییرات یکپارچه به هم متصل هستند و با بیت‌مچینگ (تداعی‌کردن یک دی‌جی میکس) به جریان انداخته می‌شوند.[۳۰][۳۷] به گفتهٔ کری باتان در نیویورکر، این روش به جای «محدودیت‌های یک ایستگاه رادیویی یا پلی‌لیست»، «تغییر حالات روحی و جسمانی سکوی رقص» را منعکس می‌کند.[۳۸] برخی از قطعات نیز ساختار غیرمتعارفی دارند که شامل تندا‌ها و موومان‌های متعدد است.[۲۳][۳۹][۴۰]

از لحاظ اشعار، رنسانس دربرگیرندهٔ مضامین گریزگرایی، خوداتکایی، بیان حال، هدونیسم و خوشی است،[۳۰][۴۱][۴۲] به‌طوری که بیانسه در مخاطبان، لذت و دلگرمی را برمی‌انگیزد.[۴۳] به عقیدهٔ گاردین، این آلبوم «شنوندگان را ترغیب می‌کند که از صمیم قلب لذت را در آغوش بگیرند» و اساساً به شادی در فرهنگ سیاه‌پوستان اشاره می‌کند.[۲۵] اشعار آلبوم بر رقص به عنوان معیاری، هم برای کاتارسیس شخصی و هم برای تمرینِ روحیِ رهایی‌بخش تأکید می‌کند.[۴۴]

تبلیغات و انتشار[ویرایش]

بیانسه در ۷ ژوئن ۲۰۲۲ با حذف تصویر نمایهٔ خود از تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، شروع به آشکارسازی آلبومی جدید کرد.[۴۵][۴۶] چهار روز بعد، متن «B7 چیست؟» در صفحه اصلی وبگاه رسمی او قرار گرفت.[۴۷] طرفداران متوجه شدند که این وبگاه برای آلبوم‌های استودیویی هفتم و هشتم او نیز جایگاه‌هایی داشت.[۴۸] بیانسه رسماً این آلبوم را اعلام کرد و روز بعد پیش‌فروش رنسانس در وبگاه و پلتفرم‌های پخش دیجیتال منتشر شد.[۴۹][۵۰][۵۱]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. تینا نولز-لاوسن، مادر بیانسه بیان کرد اگرچه بیانسه و خواهرش سولانج از او به عنوان «دایی» یاد می‌کردند، جانی برادرزاده‌اش بود نه برادرش.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Chan, Anna (July 22, 2022). "Beyonce Drops 2 New Versions of "Break My Soul," Reveals "Renaissance" Vinyl Art". Billboard. Archived from the original on July 22, 2022. Retrieved July 23, 2022.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Etancelin, Valentin (2022-07-28). "«Renaissance" de Beyoncé regorge de rumeurs, voici ce qu'on sait". HuffPost. Retrieved 2023-04-26.
  3. Sisti, Sara (May 26, 2023). "Beyoncé - VIRGO'S GROOVE (Radio Date: 02-06-2023)" (Press release) (به ایتالیایی). EarOne. Retrieved May 26, 2023.
  4. Mier, Tomás (July 28, 2022). "Beyoncé Hints at More Music While Revealing 'Renaissance' Is First Act of Three-Part Project". Rolling Stone. Archived from the original on July 28, 2022. Retrieved August 29, 2022.
  5. "Beyoncé's 'Renaissance': The Speed Round". The New York Times (به انگلیسی). 2022-08-17. ISSN 0362-4331. Retrieved 2023-05-10.
  6. Kaufman, Gil (June 20, 2022). "Beyonce 'Break My Soul' Single Coming Very Soon". Billboard. Archived from the original on June 20, 2022. Retrieved August 29, 2022.
  7. Aswad, Jem (June 20, 2022). "Beyonce to Release New Single, 'Break My Soul,' at Midnight ET". Variety. Archived from the original on June 20, 2022. Retrieved August 29, 2022.
  8. Pappis, Konstantinos (August 1, 2022). "Album Review: Beyoncé, "RENAISSANCE"". Our Culture (به انگلیسی). Archived from the original on August 1, 2022. Retrieved September 4, 2022.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ "Beyoncé: Renaissance". Pitchfork. Archived from the original on August 1, 2022. Retrieved August 7, 2022.
  10. Grady, Constance (August 15, 2022). "How Beyoncé turned herself into a pop god". Vox (به انگلیسی). Archived from the original on August 27, 2022. Retrieved September 4, 2022.
  11. ""I've Decided To Give Myself Permission To Focus On My Joy": How Beyoncé Tackled 2020". British Vogue (به انگلیسی). November 1, 2020. Archived from the original on September 4, 2022. Retrieved September 4, 2022.
  12. "Beyonce Shares A Statement Before The "Renaissance" Release". UPROXX (به انگلیسی). July 28, 2022. Archived from the original on September 4, 2022. Retrieved September 4, 2022.
  13. Greenidge, Kaitlyn (August 10, 2021). "Beyoncé's Evolution". Harper's Bazaar. Archived from the original on June 16, 2022. Retrieved June 16, 2022.
  14. Johnston, Maura (August 1, 2022). "Beyoncé's "Renaissance" is a master class in dance music history". EW.com. Archived from the original on August 3, 2022. Retrieved September 4, 2022.
  15. Nolfi, Joey (July 28, 2022). "Beyoncé dedicates "Renaissance" to her gay uncle and "fallen angels"". EW.com (به انگلیسی). Archived from the original on September 4, 2022. Retrieved September 4, 2022.
  16. Nesta Kupemba, Danai (July 27, 2022). "New Beyoncé album Renaissance is a tribute to her "fabulous" late gay uncle". PinkNews. Archived from the original on July 28, 2022. Retrieved July 28, 2022.
  17. Rock, Audrey (July 29, 2022). "Uncle Jonny: 5 Things To Know About Beyonce's Gay Uncle Who Inspired "Renaissance"". Hollywood Life. Archived from the original on July 29, 2022. Retrieved July 29, 2022.
  18. ۱۸٫۰ ۱۸٫۱ Powers, Ann; King, Jason; Harris, LaTesha (August 1, 2022). "Revolutionary Fun: Why we can't stop talking about Beyoncé's "Renaissance"". NPR. Archived from the original on August 7, 2022. Retrieved August 7, 2022.
  19. Darville, Jordan (June 30, 2022). "Beyoncé debuts Renaissance album artwork". The Fader. Archived from the original on June 30, 2022. Retrieved June 30, 2022.
  20. "Beyoncé reveals cover art, tracklist for Renaissance". Consequence. July 20, 2022. Archived from the original on July 27, 2022. Retrieved July 27, 2022.
  21. Strauss, Matthew (June 30, 2022). "Beyoncé Reveals Artwork for New Album Renaissance". Pitchfork. Archived from the original on June 30, 2022. Retrieved June 30, 2022.
  22. Betancourt, Bianca (June 30, 2022). "Beyoncé Poses atop a Holographic Horse for Her Renaissance Album Cover". Harper's Bazaar. Archived from the original on June 30, 2022. Retrieved June 30, 2022.
  23. ۲۳٫۰ ۲۳٫۱ ۲۳٫۲ ۲۳٫۳ Denis, Kyle (July 29, 2022). "Every Song Ranked on Beyonce's 'Renaissance': Critic's Picks". Billboard. Archived from the original on August 1, 2022. Retrieved July 29, 2022.
  24. ۲۴٫۰ ۲۴٫۱ Lyons-Burt, Charles (July 29, 2022). "Beyoncé Renaissance Review: A Disco-Trap Journey Where Past and Future Collide". Slant Magazine. Archived from the original on July 29, 2022. Retrieved July 29, 2022.
  25. ۲۵٫۰ ۲۵٫۱ ۲۵٫۲ Joshi, Tara (July 28, 2022). "Beyoncé: Renaissance review – joyous soundtrack to a hot girl summer". The Guardian. Archived from the original on July 29, 2022. Retrieved July 29, 2022.
  26. Curto, Justin (July 29, 2022). "Voguing Our Way Through Renaissance". Vulture. Archived from the original on July 30, 2022. Retrieved July 31, 2022.
  27. "Welcome to Beyoncé's New Era. Here Are 5 Things You Oughta Know". Esquire. July 29, 2022. Archived from the original on July 31, 2022. Retrieved July 31, 2022.
  28. ۲۸٫۰ ۲۸٫۱ ۲۸٫۲ ۲۸٫۳ Matos, Michaelangelo (July 29, 2022). "Beyoncé's "Renaissance" Embodies Decades of Dance Music. Here's a Guide". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on July 30, 2022. Retrieved July 30, 2022.
  29. "Grammys Debated Whether Beyoncé's Renaissance Should Compete in Dance". The Hollywood Reporter. October 25, 2022. Archived from the original on October 26, 2022. Retrieved October 26, 2022.
  30. ۳۰٫۰ ۳۰٫۱ ۳۰٫۲ Savage, Mark (August 1, 2022). "Beyoncé to re-record offensive Renaissance lyric". BBC News. Archived from the original on August 1, 2022. Retrieved August 1, 2022.
  31. "6 takeaways from Beyoncé's head-spinning, body-moving "Renaissance"". Los Angeles Times. July 29, 2022. Archived from the original on July 29, 2022. Retrieved July 29, 2022.
  32. Williams, Kyann-Sian (July 29, 2022). "Beyoncé – "Renaissance" review: a celebration of love and Black joy". NME. Archived from the original on July 29, 2022. Retrieved July 29, 2022.
  33. ۳۳٫۰ ۳۳٫۱ Dukes, Will (July 29, 2022). "Beyoncé Hits a Seductive Sweet Spot on "Renaissance"". Rolling Stone. Archived from the original on July 29, 2022. Retrieved July 29, 2022.
  34. Brickner-Wood 0, Brady (July 29, 2022). "Beyoncé's "Renaissance" Is a Radical Tribute to Black and Queer Dance Music". Texas Monthly. Archived from the original on July 31, 2022. Retrieved July 31, 2022.
  35. Matos, Michaelangelo (July 29, 2022). "Beyoncé's "Renaissance" Embodies Decades of Dance Music. Here's a Guide". The New York Times (به انگلیسی). ISSN 0362-4331. Archived from the original on July 30, 2022. Retrieved August 10, 2022.
  36. "Beyoncé releases "Renaissance" — her 7th studio album". NPR.org. Archived from the original on July 31, 2022. Retrieved July 31, 2022.
  37. "Review: Beyoncé escapes to dance world in "Renaissance"". AP News. July 29, 2022. Archived from the original on July 31, 2022. Retrieved July 31, 2022.
  38. "Beyoncé's "Renaissance" Shocks Some Life Into a Culture Gone Inert". The New Yorker. August 3, 2022. Archived from the original on August 4, 2022. Retrieved August 7, 2022.
  39. "Album Review: Beyoncé, "RENAISSANCE"". Our Culture. August 1, 2022. Archived from the original on August 1, 2022. Retrieved August 7, 2022.
  40. Johnston, Maura (August 1, 2022). "Beyoncé's "Renaissance" is a master class in dance music history". Entertainment Weekly. Archived from the original on August 3, 2022. Retrieved August 7, 2022.
  41. "Beyonce's "Renaissance" Is An Electric Escape From Life's Realities". UPROXX. August 1, 2022. Archived from the original on August 7, 2022. Retrieved August 7, 2022.
  42. Ruggieri, Melissa. "Beyoncé's "Renaissance" album: Unapologetic and raunchy as she beckons us to the dance floor". USA Today. Archived from the original on July 31, 2022. Retrieved July 30, 2022.
  43. Ayiku, Vernon (August 1, 2022). "Beyoncé's "Renaissance" Is Revolutionary | Exclaim!". Exclaim!. Archived from the original on August 3, 2022. Retrieved August 3, 2022.
  44. Conteh, Mankaprr (August 2, 2022). "In Beyonce's "Renaissance," Freedom Is in the Flesh". Rolling Stone. Archived from the original on August 3, 2022. Retrieved August 3, 2022.
  45. Rowley, Glenn (June 15, 2022). "Beyhive Think They've Spotted Another Clue That New Beyoncé Music Is Imminent". Billboard. Archived from the original on June 16, 2022. Retrieved June 16, 2022.
  46. Hughes, William (June 11, 2022). "What Is Beyoncé Trying To Tell Us With Her Elaborate Labyrinth of Clues?!". The A.V. Club. Archived from the original on June 16, 2022. Retrieved June 16, 2022.
  47. "Beyonce Is Teasing (Or Trolling) Fans About Her Seventh Album". Uproxx. June 11, 2022. Archived from the original on June 18, 2022. Retrieved June 16, 2022.
  48. "Twitter reacts as Beyoncé's website has placeholders for "What is B7?" and "B8"". Revolt. Archived from the original on June 25, 2022. Retrieved June 16, 2022.
  49. "Beyoncé to Release Renaissance in July". Yahoo! News. June 16, 2022. Archived from the original on June 16, 2022. Retrieved June 16, 2022.
  50. Ortiz, Edwin (June 15, 2022). "Beyoncé Announces Release Date for New 16-Song Album "Renaissance"". Complex. Archived from the original on June 16, 2022. Retrieved June 16, 2022.
  51. "Beyoncé Officially Announces Her New Studio Album, Act I Renaissance". Vogue Arabia. June 16, 2022. Archived from the original on June 16, 2022. Retrieved June 16, 2022.