رشتیان (رشت)

مختصات: ۳۷°۱۷′۰۲٫۷″ شمالی ۴۹°۳۳′۵۳٫۲″ شرقی / ۳۷٫۲۸۴۰۸۳°شمالی ۴۹٫۵۶۴۷۷۸°شرقی / 37.284083; 49.564778
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رشتیان
کشور ایران
استان گیلان
شهر رشت
منطقه شهری منطقه ۱ شهرداری رشت

رشتیان نام محله‌ای واقع در غرب کلانشهر رشت است که در منطقه ۱ شهرداری رشت قرار دارد.[۱]

این محله شامل بلوار شهید رجایی، بلوار شمسی پور و بلوار خوش خلقت و بلوار ۸ دی است. ساختمان شهرداری ناحیه ۲ منطقه ۱ رشت نیز در این محله واقع شده‌است. رودخانه گوهررود از ضلع غربی این محله می‌گذرد. محله رشتیان به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش یکی از خوش‌مسیرترین محله‌های رشت است که با بلوارهای قلی‌پور، ضیابری، شهدای گمنام، معلم و همچنین خیابان بیستون در ارتباط است. دفتر سرمایه‌گذاری استان گیلان و اداره کل مالیاتی استان گیلان از مهم‌ترین مراکز اداری واقع در این محله هستند.

تاریخچه[ویرایش]

این منطقه توسط شخصی یهودی به نام رشتیان در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی خریداری شد و کلیه خیابان بندی‌ها، قطعه بندی‌ها و اهدای زمین به آموزش و پرورش برای ساخت مدارس و غیره توسط خود او انجام گرفت. او که دکتر داروساز و مالک داروخانه رشتیان بود، پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ به مانند سایر ثروتمندان از ترس دستگیری به خارج از کشور گریخت و به آمریکا پناه برد. سال‌ها بعد نام این منطقه توسط دولت وقت به احترام نخستین رئیس‌جمهور پس از انقلاب، به کوی رجایی تغییر یافت ولی هنوز نیز توسط مردم به نام رشتیان شناخته و بیان می‌شود.[۲]

امکانات رفاهی و تفریحی[ویرایش]

سالن ورزشی چند منظوره شهید رجایی در این محله قرار دارد که علاقه‌مندان به ورزش می‌توانند از امکانات این سالن ورزشی استفاده کنند. بوستان سیمرغ که با مساحت ۴۵۰۰۰ متر مربع در حریم رودخانه گوهررود قرار دارد، از امکانات ورزشی و فضای سبز مناسبی جهت استفاده شهروندان و گردشگران برخوردار است. از دیگر پارک‌های این محله می‌توان به پارک میثم، پارک نیکمرام و پارک کسمایی اشاره کرد.[۳] همچنین در تقاطع رشتیان-بیستون، آرامگاه دانای علی قرار دارد که از اماکن زیارتی مهم رشت محسوب می‌شود.

مدارس[ویرایش]

مدارس مهم رشتیان عبارت‌اند از:

  • دبستان پسرانه امام جعفر صادق
  • دبستان دخترانه شهید فهمیده
  • راهنمایی دخترانه نرجس
  • راهنمایی دخترانه طالقانی
  • راهنمایی پسرانه میرزاکوچک‌خان
  • دبیرستان پسرانه شهید رجایی
  • هنرستان دخترانه شهید ولی‌عبادی
  • دبستان پسرانه شهید سرافراز

زیرگذر رشتیان[ویرایش]

در فروروین 92 عملیات ساخت این زیرگذر به منظور کاهش بار ترافیکی سنگین از سوی شهرداری رشت شروع شد و سرانجام پس از ۲ وقفه در آذر ماه ۹۵ به پایان رسید. برای ساخت این زیرگذر که به نام سرداران شهید لطفی نامگذاری شد در مجموع هشت میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه شد. معماری این پل از بافت خود مسیر با توجه به نزدیکی با بقعه دانای علی و سند بازآفرینی سرچشمه گرفته‌است.

درمانگاه[ویرایش]

این درمانگاه که در بلوار خوش خلقت قرار داشت به‌دلیل فرسودگی تخریب شد تا مورد بازسازی قرار گیرد ولی عملیات بازسازی آن به علت وسعت و زیر بنای پروژه و همچنین عدم تأمین اعتبار پیشرفت قابل توجه‌ای نداشته‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]