رابرت کرام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رابرت کرام
An elderly man with a white beard, round glasses, a beret-like hat, a dark vest, and a necktie. He faces down right, looking into an open book.
Crumb in Chestertown, 2010
زادهٔRobert Dennis Crumb
۳۰ اوت ۱۹۴۳ ‏(۸۰ سال)
Philadelphia, Pennsylvania, U.S.
ملیتآمریکایی
فعالیت
نام مستعارR. Crumb
آثار مهم
همسر
فرزندانSophie Crumb , Jesse Crumb
خویشاوندانCharles Crumb, Jr. (brother)
Maxon Crumb (brother)
Carol DeGennaro (sister)[۱]
Sandra Colorado (sister)[۱]
Charles Crumb (father)
Beatrice Crumb (mother)

[<span%20class="url">.com وب‌سایت رسمی]

رابرت دنیس کرام ((به انگلیسی: Robert Crumb)‎/krʌm/‎; متولد ۳۰ اوت ۱۹۴۳) کاریکاتوریست و نوازنده آمریکایی است. کار او معمولاً بیان‌کننده احساساتِ همدلی‌برانگیز با فرهنگ فولک آمریکایی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم و همچنین هجو فرهنگ آمریکای معاصر است.

اوایل زندگی (۱۹۴۳–۱۹۶۶)[ویرایش]

رابرت کرام متولد ۳۰ اوت سال ۱۹۴۳ در فیلادلفیا از یک خانواده کاتولیک[۲] با اجدادی انگلیسی و اسکاتلندی تبار است.[۳] پدر او چارلز وی. کرامب مؤلف کتاب آموزش مؤثر مردم[۲] و همچنین برای بیست سال تصویرگر جنگ در سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا بوده‌است.[نیازمند منبع] مادر او با نام بئاتریس، بارها از قرصهای رژیمی و امفتامین استفاده می‌کرده‌است. چارلز و بئاتریس با هم خوشحال نبودند و بچه‌هایشان مدام شاهد جروبحث آن دو بودند.[۴] این زوج صاحب چهار فرزند دیگر بودند: چارلز جونیر (۱۹۴۲–۹۳) و راموس که هر دو از بیماری‌های روانی رنج می‌بردند و کارول و ساندرا (1946-1998).[۵][۶] خانواده زمانی که رابرت دوازده سالش بود به میلفورد، دلاور، نقل مکان می‌کند. در آنجا، او یک دانش آموز معمولی است که معلم‌هایش شدیداً از کشیدن کاریکاتور منعش می‌کنند. [۷]

با الهام از آثار انیمیشن والت کلی، برادران فلایشر و دیگران، کرامب و برادرانش، خودشان شروع به کشیدنِ کمیک می‌کنند.[۲] کارتونهای کرامب با فشارها و نقدهای مداوم برادر بزرگترش، چارلز، پیشرفت می‌کند. در سال ۱۹۵۸ برادران کرامب سه شماره از کمیک استریپ خودشان با عنوان فوو، که تقلیدی از هامبوگ و ماد اثر هاروی کورتزمن است، را منتشر می‌کنند.[۲] آن‌ها این شماره‌ها را به دروهمسایه می‌فروشند که موفقیت کوچکی برایشان به بار می‌آورد.

در پانزده سالگی کرامب، شیفتهٔ جمع کردنِ صفحه‌های موسیقی جز و بلوز متعلق به سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ می‌شود و در شانزده سالگی، مذهب کاتولیک را کنار می‌گذارد.[۸]

دوران کار حرفه‌ای[ویرایش]

اوایل کار (۱۹۶۲–۱۹۶۶)[ویرایش]

وقتی رابرت دبیرستان را تمام کرد و می‌خواست خانه را ترک کند، پدرش چهل دلار به او داد.[۸] اولین شغل او کشیدن کارت‌های خوشامد گویی برای سلام آمریکا بود.[۹] او برای چهار سال به این کار ادامه داد و بیش از صدها کارت در خط تولیدهای بروی شرکت، تولید کرد.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Lovece, Frank (June 2, 1995). "A new documentary focuses on Robert Crumb -- Crumb highlights the cartoonist's dysfunctional family". Entertainment Weekly.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ Duncan & Smith 2013, p. 158.
  3. Crumb, Robert Crumb Family Comics.
  4. Crumb, Maxon, edited by Maxon Crumb ; (1998). Crumb Family Comics. San Francisco, Calif.: Last Gasp. pp. 105, 129. ISBN 0-86719-427-8. {{cite book}}: |first= has generic name (help)نگهداری CS1: نقطه‌گذاری اضافه (link)
  5. Duncan و Smith 2013، p. 158; Goldstein 2013، p. 517.
  6. http://www.sfgate.com/entertainment/article/Still-in-the-shadows-an-artist-in-his-own-right-2487551.php#page-3
  7. Maremaa 2004, p. 29.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ Goldstein 2013, p. 517.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ Duncan & Smith 2013, p. 159.