دیفرانسیل (مکانیک)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از دیفرانسیل (خودرو))
دنده دیفرانسیل در پورشه کاین

دیفرانسیل به انگلیسی (Diffrential) نام قطعه‌ای در سیستم انتقال قدرت نیرو محرکه ی خودرو است.کلمه دیفرانسیل به معنی مشتق گیری ست و به تقسیم قدرت بین هر چرخ به میزان مورد نیاز چرخ ها اشاره دارد. این قطعه در بعضی از خودرو ها بین دو چرخ جلو مانند اکثر خودروهای میتسوبیشی یا عقب که قدرت موتور را بین دو چرخ تقسیم می‌کند. بعضی خودروها هم در محور جلو ،هم در محور عقب دارای دیفرانسیل هستند که با توجه به نوع سیستم چهارچرخ متحرک یا دو محور متحرک نامیده میشوند.[۱]

اجزای اصلی[ویرایش]

۱.کرانویل ۲.چرخدنده هرزگرد ۳.قاب هوزینگ ۴.پینیون ۵.پلوس ها ۶.پوسته دیفرانسیل

خودرو های دو محور[ویرایش]

خودرو های دو محور یا دو دیفرانسیل مجهز به دیفرانسیل برای هر دو محور جلو و عقب هستند.این ویژگی به خودرو کمک میکند تا علاوه بر فرمان پذیری بهتر در حین حرکت ، واکنش های بهتری هم در شرایط مختلف جاده ای و مسیر ها داشته باشد. برای مثال عملکرد بهتر در شرایط بارندگی و جاده های ناهموار. بسیاری از خودرو های دو محور متحرک مجهز به یک جعبه دنده کمکی با نسبت ضرایب دنده قوی تر برای عبور از سطوح شیب دار و صعب العبور هستند. نوع دیگر خودروهای دو محور متحرک به تمام چرخ متحرک معروف هستند که با علامت اختصاری AWD معرفی میشوند. خودرو های تمام چرخ متحرک به گونه ای طراحی شده اند که برای هر چرخ به صورت جداگانه و مستقل انتقال نیرو صورت میگیرد. تفاوت میان 4WD و AWD در این است که در سیستم AWD میتوان برای شرایط ناهموار خارج از جاده به حالت 4WD تغییر وضعیت داد. در حالی که سیستم 4WD میتواند به تک محور یا دو محور تغییر کند.[۲]

حل این مشکل به وسیله دستگاهی به نام دیفرانسیل انجام گرفت. حرکت چرخ‌ها روی محور جداگانه‌ای به نام میل پلوس سوار شده عمل دیفرانسیل تقسیم قدرت موتور به هر یک از چرخ‌ها است، بسته به احتیاج آن‌ها؛ یعنی در سر پیچ‌ها چرخی که در خارج است و بایستی دایره بزرگتری بزند قدرت بیشتری دریافت داشته و برعکس چرخ دیگر کمتر قدرت دریافت می‌دارد.[۳] «دیفرانسیل اتومبیل» در سال ۱۸۹۵ میلادی، توسط یک مخترع آلمانی به نام «هنری نبر» اختراع شد.

منابع[ویرایش]

  1. تعمیر جعبه دنده و دیفرانسیل. انتشارات آموزش و پرورش. شابک ۳-۲۸۵۶-۰۵-۹۶۴-۹۷۸ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid prefix (کمک).
  2. بر پایه: تعمیر جعبه دنده و دیفرانسیل، پایه یازدهم متوسطه، تهران، انتشارات آموزش و پرورش. (بدون مشکل حق تکثیر به دلیل آموزش عمومی). کد شابک :3-2856 - 05 - 964 - 978

    اختراع دیفرنسیال[ویرایش]

    در اتومبیل یا دیگر وسائلی که دارای چرخ با نیروی محرکه هستند، دیفرانسیل‌ها قسمتی از وسائل انتقال نیروی محرکه هستند که سبب می‌شوند چرخ‌ها با سرعت‌های مختلف و با نیرویی مساوی بچرخند. وظیفهٔ انتقال حرکت از جعبه دنده به چرخ‌ها را بر عهده دارد.

    از آغاز اختراع اتومبیل موضوع گردش سریع چرخ‌های عقب خودرو در سر پیچ‌ها فکر مهندسان را به خود مشغول کرده بود. چراکه در سر پیچ‌ها چرخی که در خارج پیچ است بایستی سریع‌تر از چرخی که در داخل پیچ است حرکت نمایند و اگر هر دوی چرخ‌ها در روی یک محور واحد سوار شوند ممکن نیست این عمل بدون واژگون شدن خودرو صورت گیرد.<ref>بر پایه: فردوس، قدرت‌الله: رانندگی اتوموبیل، چاپ یازدهم، تهران، کتابخانه ابن سینا ۱۳۳۹خ. (بدون مشکل حق تکثیر به‌خاطر قدمت). ص۲۵.

  3. همان منبع.

Wikipedia contributors, "Differential (mechanical device)," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Differential_(mechanical_device)&oldid=182139005 (accessed January 6, 2008).